18 °C Budapest

Bajban a nyomtatott könyvek: a koronavírus verheti be az utolsó szöget a koporsóba

2021. február 23. 08:15

A koronavírus berobbanásának évében némiképp könnyebb helyzetben voltak az online értékesítésben már járatos vállalkozások, de a gazdasági lejtmenet még így is sokaknál hozta el jobb esetben csak a működés kényszerű szüneteltetést, rosszabb felállásban viszont a roló végleges lehúzását. A mélyrepülés még a karantén ideje alatt felértékelődött olvasásélmény dacára sem kerülte el a könyvkiadókat, hiába nem kell már könyvesboltba menni ahhoz, hogy egy újabb kötet landoljon a könyvespolcunkon. A HelloVidék több vidéki kiadót is megkeresett, hogy megtudja, a nyüzsgő fővároshoz képest őket mennyire sújtották a járványhelyzettel járó trendváltozások.

Mielőtt azonban górcső alá vennénk a vidéki kiadók helyzetét, két felmérés rövid ismertetésével alapozzuk meg a hazai könyvpiaci helyzetet! A TÁRKI 2020 nyarán készített kutatásában a magyar lakossági olvasási és könyvvásárlási szokásait térképezte fel, amely a következő eredményeket hozta. A felnőtt népesség 58%-a soha vagy szinte soha, 25%-a évente néhány alkalommal, 9%-a legalább fél-, 7%-a pedig legalább negyedévente vesz valamilyen könyvet, míg csupán 1%-uk az, aki havi rendszerességgel gazdagítja kézzel fogható vagy digitális házi könyvtárát. A költési szokások erősen szórnak:

valaki csak néhány száz forintot szán havi szinten a nyomtatott kultúrára, míg más kis híján a nettó hazai minimálbérrel egyenértékű összeget ad ki rá, így a kiadások átlagosan 12 661 forintban állapíthatók meg háztartásonként.

A költési kedv a települések lélekszámának apadásával párhuzamosan csökken, így legkevesebbet a kistelepüléseken élők, legtöbbet pedig a budapestiek áldoznak a könyvek oltárán. A könyvkedvelők körében még mindig a nyomtatott példányok viszik a prímet, szemben az e-könyvekkel és a hangoskönyvekkel. Az elmúlt egy évben a teljes népesség 34%-a vásárolt kézbe vehető példányt, 2%-uk digitálist, míg csekély 1% audio formátumú könyvet. A műfajt tekintve pedig még mindig a szépirodalom és a szórakoztató irodalom a legnépszerűbbek.

De aztán jött a Covid...

Ha érdekel, hogy mindez mit okozott a nyomtatott könyvek piacán, illetve hogy milyen volt a könyvpiac vidéki kiadók szemével 2020-ban, akkor olvasd el a HelloVidék teljes cikkét a témában!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem