A 0 százalékos THM az idei ünnepi szezonban is az egyik legkeresettebb finanszírozási forma a hazai webáruházakban. Sokan nincsenek tisztában a hátulütőkkel.
A legfrissebb európai statisztikák szerint a magyar háztartások összes, éves fogyasztásából óriási szeletet hasítanak ki a dohányáruk és az alkoholos italok. Olyannyira sokat, hogy arányait tekintve nálunk a 4. legtöbbet az egész EU-ban. Ha pedig a fogyasztási szokásos mellett a háztartások kiadásait is megnézzük, akkor idehaza egy átlagos háztartás kétszer annyi pénzt költ el élelmiszerekre és alkoholmentes italokra, mint az EU-átlag, ezzel ez a kiadási tétel holtversenyben áll a háztartással kapcsolatos kiadásainkkal.
2018-ban az uniós háztartások 2 100 milliárd eurót költöttek a lakhatási kiadásaik fedezésére, amibe beletartozik a víz, gáz és a villany ára is - derült ki az Eurostat átfogó jelentéséből. Ez a kiadás mennyiség egyébként a háztartások teljes éves kiadásának a 24 százalékát tette ki tavaly, ami messze az EU legnagyobb kiadási tétele volt, megelőzve ezzel a közlekedésre fordított kiadásokat (13,2%), az élelmiszerre és alkoholmentes italokra fordított költéseket (12,1%), a rekreációra és a kultúrára szánt ráfordításokat (9,1%) és az éttermekre, szállodákra fordított kiadásokat (8,7%) is.
A statisztikákból látszik, hogy háztartások fennmaradó kiadásait sorrendben a lakberendezés, háztartási cikkek, ruházat és lábbeli, alkoholos italok, dohány és kábítószer, tetté ki még nagy arányban. Ezt követte a kommunikáció, az oktatás és az egyéb kiadások listája.
Na és a magyarok?
Az EU statisztikákon túl kíváncsiak voltunk arra is, hogy egy áltagos magyar háztartásnak, miként alakultak a tavalyi évi kiadási tételei. Ezért tüzetesen megvizsgáltuk azokat is.
Az adatokból jól látszik, hogy hazánkban is a legfőbb kiadási tétel a háztartás működésének fedezésére megy el, ám ennek a mértéke jóval kisebb, mint az EU-s átlag. Arról nem is beszélve, hogy a magyarok szinte hajszálpontosan ugyanannyit költenek élelmiszerekre és alkoholmentes italokra, mint amennyit a háztartásukra, holott ez EU-s átlagnál utóbbira pontosan fele annyit költ az átlag, mint a magyarok. Ez pedig azt jelenti, hogy hazánkban bizony igencsak drágák ezek a javak.
Magyarországon így csak a harmadik legnagyobb részét hasítják ki a teljes kiadási kosárból a közlekedésre (14%) fordítottak, ezután az éttermek és hotelek következtek 9 százalékkal, amit ötödik helyen fej-fej mellett követett a szabadidő és kultúrára, valamint az alkoholra és dohányárura szánt kiadások mértéke. Ez pedig azt is jelenti, hogy
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Itt érdemes megjegyezni, hogy az EU-átlagnál majd kétszer annyit költünk káros szenvedélyeinkre, miközben arányaiban kevesebb megy a szabadidőnkre, ruházkodásra és lakberendezésre. És a költekezések mértéke csak egy dolog, hiszen megnézzük a fogyasztásunkat, azaz elvonatkoztatunk az áraktól, akkor még siralmasabb képest fest a kis, magyar valóság.
Csak cigi meg pia legyen
Ha félretesszük a teljes kiadásaink mértékét, és megnézzük a magyar háztartások fogyasztási szokásait, elég borús kép rajzolódik ki. A legszembeötlőbb, hogy az összes fogyasztásunkból 7,6 százalékot szakít ki az alkoholos és a dohányáru, ami arányaiban a 4. legmagasabb érték az egész Európai Unióban. És majdnem kétszerese az EU-s átlagnak.
Európai viszonylatban ugyancsak rengeteg fogyasztunk üzemanyagból, illetve a kommunikáció területéről. Mind a kettő esetében az ötödik legtöbbet fogyasztó ország vagyunk arányaiban. Teljes, saját fogyasztásunkat tekintve pedig 15,5 százalék jut az élelmiszerekre, ami arányait tekintve a 8. legtöbb az egész EU-ban.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








