Nemtörődömség vagy garasoskodás? Milliós károk egy rossz döntés miatt!

2009. július 28. 06:22

Az idei nyári viharok által okozott kár már bőven milliárdos nagyságrendű. A biztosítók a kisebb károkat helyszíni szemle nélkül is megtérítik. A későn ébredők csak azután kötnek biztosítást, hogy a kár már megesett, főleg ha látják, hogy a szomszédnak kifizetik a beszakadt tetőt.

Szeszélyes évszakok

A Pénzcentrum által megkérdezett biztosítók egytől egyig igen élénk kárbejelentési forgalomról számoltak be az idei tavasz és nyár folyamán, ami nem meglepő az eddig tapasztalt időjárás fényében. Az Union biztosító ügyfelei például az idei nyár extrém időjárása miatt több, már több, mint 700 bejelentést és kárigénylést küldtek, ám a július 18-19-i hétvége egymaga 150 káresetet tett ki. Az Aegonnál ennél is durvább a helyzet, hiszen várakozásaik szerint a másfél héttel ezelőtti vihar miatt akár 8-10 ezer darab kifizetésük is lehet, miközben idén eddig összesen 20 ezer meteorológiai kár jelentettek be a cégnél. A Generalihoz 2009. június 1. és július 23 között 8300 viharkár, 4138 villámcsapáskár és több mint 8230 jégkár bejelentés futott be. A Groupamához pedig múlt hétvégi és a hét közbeni éjszakai viharkárok kapcsán mintegy 4000 darab kárbejelentés érkezett. A károk többségét Veszprém megyéből jelentették, de sok bejelentés érkezett Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Pest megyéből és Budapestről is.

A kárigények nagysága rendkívüli eltéréseket mutat: a párezres nagyságrendtől a több milliós kárig - éppen ezért nehéz is pontos becslést adni arról egyelőre, egy ilyen vihar mekkora károkat is tud okozni. Az átlagos károk a vélemények szerint 50-100 ezer forint körül mozognak, de a Generalinál például a legmagasabb összegű kifizetés eddig megközelítette a 20 millió forintot.

Villámgyorsan

A hatalmas mennyiségű ügy feldolgozásához hatalmas apparátusra és rengeteg időre lenne szükség, ezért a biztosítók ahol tudnak, egyszerűsítenek az ügymeneten. Az Aegon elsősorban a telefonos ügyfélszolgálaton és interneten keresztül várja a bejelentéseket, s a károk 40 százalékát már ekkor - a telefonos bejelentés alapján - rendezik. A kisebb összegű károk esetén az Union sem tétovázik: a károkat a telefonos bejelentés után, számlák, fotók valamint egyéb iratok alapján rendezzük. A cég azonban a nagyobb horderejű ügyek esetében, ahol kárbecslőre van szükség, sem húzza el a kifizetést az utolsó irat beérkezésétől számított 15 napon túl. A Groupamánál a kisebb összegű károk szintén gyorsított eljárás révén 1-2 nappal a bejelentés után már kifizetésre kerülnek.

A Generali viszont - ha szükség van rá - elébe megy a kárrendezés bürokratikus útvesztőinek. Az olyan helyeken, ahol a normál életvitel visszaállításához nagyobb összeg és azonnali munkák szükségesek, már a helyszínen megegyeznek az ügyféllel a kár teljes összegéről és azonnal intézkednek annak az ügyfél számlájára történő utalásáról is.

Eső után köpönyeg

A biztosítók kivétel nélkül arról számoltak be, hogy a viharok után figyelemre méltó növekedést mutatható ki a biztosításkötések számában, Az Aegon lakásállományán belül például az idei május-júniusi viharok után 25 százalékkal emelkedett növekedett a biztosítások száma. A legnagyobb motiváló erő persze most is az, ha a szomszéd fűje zöldebb: az új ügyfelek számára ugyanis különösen motiváló erő, ha szomszédja kára a biztosítás révén megtérül. A biztosítók tapasztalata szerint azonban az emberek ilyenkor hiába gondolkodnak el jobban azon, hogy havi néhány ezer forintért nem érdemes kockáztatniuk egy élet munkáját, mégis hajlamosak néhány havi befizetés után ismét leállni, amivel pedig újra biztosítás nélkül maradnak.

A szándékos csalási kísérlet ritka. Egyrészt, mivel ezek döntő többsége a szokásos ellenőrzéssel kiszűrhető, egy kárbecslő gyakorlott szemét ritkán lehet megtéveszteni. A biztosítási ügyben megkísérelt, vagy elkövetett csaláshoz viszont a BTK-ban büntetési tételek vannak rendelve, úgyhogy nagyon könnyen nagyobb lehet a próbálkozás ára, mint a remélt haszon. Gyakrabban előfordul viszont, hogy a károsult a megtörtént biztosítási esemény ürügyén az épület olyan károsodásait is szeretné megfizettetni, amelyeknek nincs közük ahhoz. Szintén gyakori eset, amikor olyan vagyontárgyak károsodását jelentik be, amelyek nem is voltak a biztosított tulajdonában. Ezek az esetek azonban - mint már említettük - nagyon súlyos következményeket hordozhatnak magukban, ha kiderül a rossz szándék, úgyhogy nem érdemes próbálkozni velük.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 23. csütörtök
Tekla
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?