Három kamion ütközött össze az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán Ócsa közelében.

A legendás cseh Jawa motorkerékpárok visszatérnek a magyar piacra modern technológiával, de a klasszikus stílust megőrizve. A márka, amely a XX. század második felében meghatározó szerepet játszott a hazai motoros életben, indiai tulajdonban született újjá.
A Jawa motorkerékpárok a második világháborút követő időszakban a magyar utcakép szerves részét képezték. A jellegzetes "csepptankos" kialakítású járművek stílusos megjelenésükkel és innovatív műszaki megoldásaikkal vívtak ki elismerést. Különösen népszerűek voltak az 1962-1974 között gyártott 559-es kódjelű 250/350-es típusok, valamint a hetvenes évek elején megjelent Californian modell - írja a vezess.hu.
A márka története 1929-ig nyúlik vissza, amikor František Janeček megalapította a vállalatot, miután felvásárolta a német Wanderer motorkerékpár-gyártó részlegét. A Jawa név a Janeček és Wanderer szavak összeolvadásából született.
A gyártó 1946-ban mutatta be a legendás Jawa 250 Perák modellt, amely innovatív kialakításával és megbízhatóságával nemzetközi elismerést szerzett. A márka különösen a keleti blokk országaiban vált népszerűvé, beleértve Magyarországot is. A rendszerváltás után azonban a Jawa nehézségekkel küzdött, termelése jelentősen visszaesett.
A 2000-es évekre a márka gyakorlatilag tetszhalott állapotba került, a Jawa 350-est még mindig az 1970-es évek technológiájával gyártották Dél-Amerika számára. A fordulópontot az jelentette, amikor a Jawa Motor eladta a névhasználati jogokat egy indiai cégnek 2018-ban.
Az indiai kapcsolat nem előzmény nélküli, hiszen már az 1960-as években is gyártottak Jawa-konstrukciókat az ázsiai országban, előbb Jawa, majd Yezd néven. Az indiai motorosok körében máig él a nosztalgia a cseh gépek iránt, amit a Mahindra & Mahindra felismert, és újraélesztette a márkát.
Az indiai tulajdonos klasszikus stílusú, de modern technológiával felszerelt motorkerékpárokat kezdett gyártani, amelyek fogadtatása minden várakozást felülmúlt. Az eredetileg tervezett néhány tízezer helyett ötvenezer darabot értékesítettek az első évben.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az első modern típus, a 300 CL jelentős részben olasz mérnökök tervezése alapján készült. A motor 297 köbcentis, vízhűtéses, négyütemű, OHC-vezérlésű, négyszelepes egyhengerrel rendelkezik, amely 23 lóerős teljesítményt és 25 Nm nyomatékot biztosít. Az első kerékre kétdugattyús fék került, ABS-szel kiegészítve.
A magyar piacra most ez a konstrukció és több társa is megérkezik. Hamarosan hazai forgalomba helyezéssel, az európai szabályoknak megfelelő kivitelben lesz elérhető a 300 CL, valamint a 350-es motorral szerelt Bobber stílusú változat, illetve a modern megjelenésű JAWA 400 Geeny. Az érdeklődők május 31-én Győrben próbálhatják ki az újdonságokat.
Címlapkép: Fortepan / Faragó György

Megmutatta vadiúj Ferrariját a dúsgazdag Jákob Zoli: 260 millióért vehette az 1000 lóerős csúcsgépet
Átvette vadonatúj Ferrariját a milliárdos Jákob Zoltán, az 1000 lóerős szuperautó 260 millió forintba kerülhet

Sok idős magyar bukja a jogosítványát egy új szabály miatt? Ez alól nem lesz kibúvó, mindenkit érint
Az EU egységes digitális vezetői engedélyt vezet be, de a jogosítványok meghosszabbításának feltételeiről a tagállamok dönthetnek. A háziorvosok szerepe is megnőhet.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


