24 °C Budapest
Driving on a beautiful spring day.

Életveszély a magyar utakon: egy pillanat alatt kész a baj, erre kevés sofőr figyel

2023. április 20. 12:35

Az emberi idegrendszert nem vezetésre találták ki, folyamatosan energiát, figyelmet igényel - mutat rá Zerkowitz Dávid közlekedéspszichológus. A szakember most 3 + 1 tanácsban világít rá arra, hogy miért fontos tudatosan rákészülni az autóútra, és milyen szempontokat érdemes ilyenkor figyelembe venni. Annak érdekében, hogy reálisabban értékeljük saját lehetőségeinket vezetés közben, interaktív videóból tanulhatunk a Cristo közlekedésbiztonsági kampányának keretében, a szerencsések pedig a drivingcamp tematikus tanpályáján mérkőzhetnek meg, ahol akár Kiss Norbert kamionos versenyzőt is kérdezhetik tapasztalatairól.

Friss reprezentatív felmérés mutatott rá, hogy a magyar autósok harmada gondolja úgy, hogy jobban vezet az átlagnál, 10 emberből 8 pedig úgy érzi, hogy általában maximális rálátással van a közlekedési helyzetekre, és elsősorban önmaga felelős azért, hogy autóvezetés közben veszélybe kerül-e. Szakértő állapítja meg, hogy egy egészséges magabiztosságra alapvetően szükség van a volán mögött, a kérdés azonban az, hogyan lehet megtalálni az egyensúlyt a túlzott önbizalom és józan belátás között. Mindez a balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében nagyon fontos, mutat rá Zerkowitz Dávid, közlekedéspszichológus.

A racionalitást jelzi az is, hogy habár a válaszadók 68%-a úgy érzi, általában vagy mindig maximális rálátással van az adott szituációra az utakon, a sofőrök csupán 1%-a nyilatkozott úgy, hogy a többi autós soha nem tud számára meglepetést okozni. A felmérés a Cristo alkalmazás nemrég elindított közlekedésbiztonsági kampányának apropóján készült, amelynek keretében áprilisban interaktív animáció tanítja meg az autóvezetőket arra, hogy adott közlekedési szituációban hogyan érdemes reagálniuk, amennyiben valami kiszámíthatatlannal találják szembe magukat. Most Zerkowitz Dávid közlekedéspszichológus segítségével gyűjtöttk össze azokat a tanácsokat, amelyeket minden autóvezetőnek érdemes tudatosítania, mielőtt beülne a volán mögé.

Fogadjuk el azt, hogy a közlekedés csapatjáték!

Mindig érdemes fenntartani a lehetőséget, hogy váratlan dolog történik (pl. Két kocsi közül kilép valaki, holttérből előbukkanó, esetleg szabálytalan irányból érkező másik jármű.) Ezt muszáj tudatosan tennünk, mert az agyunk a kockázatos, de nem behatárolható valószínűségű eseményekkel egyszerűen nem szeret számolni – szimplán takarékosságból. Ez az egyik legfőbb bizonyítéka, hogy az emberi idegrendszert nem vezetésre találták ki. Folyamatosan energiát, figyelmet igényel, még a közepes színvonalú autózás is.

Vezetésre alkalmas állapotban üljünk be

A kockázatot (és a büntetőpontok számát) egyedül preventív módszerekkel lehet hatásosan csökkenteni. Ha fizikailag (fáradtság, ittasság, illetve bizonyos gyógyszerek is hatással lehetnek a vezetésünkre, erről mindenképpen tájékozódjunk), vagy érzelmileg kérdéses az állapotunk, találjunk alternatívát, várjunk, vagy kérjünk sofőrszolgálatot! Évi pár alkalommal ennek költségei jóval kisebbek, mint az egyre gyakoribb ellenőrzéseken való fennakadás következményei.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az automata vezetést segítő rendszereket lehet jól használni, de nem bízhatjuk rájuk a vezetést
A kutatás eredményei szerint a vezetéstámogató automatikába vetett bizalom a fiatalabb korosztály körében magasabb, ők azok, akik hajlamosabbak lehetnek nagyobb mértékben az autójukra bízni a vezetés közbeni biztonságot. Használjuk tudatosan ezeket a rendszereket. Olvassuk el az ismertetőkben, hogy pontosan milyen határértékek mentén lépnek közbe, ismerjük meg a működési elvüket. Ne feledjük: azért tervezték őket, hogy ha ritkán hibázunk, segítsenek, és nem azért, hogy gyakran hibázzunk, hátha segítenek. Az autóvezetés pedig nem ott kezdődik, hogy beülök az autóba és elfordítom a kulcsot. Előre készüljünk fel az útra.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem