traffic budapest

Döntöttek a budapesti autósok: a dugók helyett a dugódíjat választják

2021. december 2. 20:02

A Budapesten rendszeresen autózók 44 százaléka inkább fizetne napi 500 forintnyi útdíjat, minthogy dugóban kelljen közlekednie. A megkérdezettek további 20 százaléka nem járna autóval a fővárosban, ha ennyit kellene fizetni, 35 százalékuk pedig akkor sem szeretne fizetni, ha egyébként maradnának a dugók. Ezekre az eredményekre jutott a Levegő Munkacsoport megrendelésére készült közvélemény-kutatás.  A civil szervezet szerint érezhetően javítaná a környezet állapotát, ha minden ötödik autó eltűnne a forgalomból.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az ezer fős reprezentatív felmérésben a következő kérdést tették fel: „Hány forintot fizetne naponta kilométer- és szennyezésarányos útdíjként (hasonlóan ahhoz, ahogyan a tehergépkocsik után fizetnek az ország számos útján), amikor Budapesten autóval közlekedik, hogy ne kelljen dugóban autóznia?” A fővárosban rendszeresen autózó válaszadók 29 százaléka napi 500 forintot, további 15 százalékuk ennél is többet fizetne, ha dugómentesen autózhatna. Húsz százalékuk pedig azt válaszolta, hogy 500 forintos díj esetén egyáltalán nem vagy sokkal ritkábban autózna Budapesten.

Egyre többen ismerik fel, hogy a dugódíj jelenti a megoldást a budapesti dugókra. Márpedig, ha az 500 forintos díj hatására 20 százalékkal csökken az autóforgalom Budapesten, akkor lényegében megszűnnek a dugók. Egy ekkora csökkenést reálisnak is tekinthetünk, hiszen Stockholmban a dugódíj bevezetésének a hatására pontosan ekkora mértékben csökkent a forgalom, pedig ott – a napszaktól függően – csupán napi 1-2 eurós díjat kell fizetni, ami a svéd jövedelmek mellett elenyésző összeg

- mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse hozzátette: „Egy jól belőtt kilométerarányos útdíjjal a forgalom folyamatosabbá tehető azokon a helyeken és időben, ahol ma még nap mint nap dugók alakulnak ki. Kiesnének azok, akik olcsóbb útvonalat vagy napszakot választanak, így csak annyi lesz az autó, amennyit elbír az utak kapacitása. A dugók eltűnésének nem csak azok örülhetnének, akik a mainál gyorsabban jutnak el úticéljukba, hanem mindenki, hiszen a folyamatos forgalom levegőszennyezése jóval kisebb, mint azé, melyben araszolnak az autók.”

A Levegő Munkacsoport petíciót indított a témában. Azt szeretnék elérni, hogy a főváros vezetése készíttessen egy megvalósíthatósági tanulmányt a budapesti útdíj bevezetéséről.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 27. csütörtök
Angelika
4. hét
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?