Ez az autónepperek legújabb trükkje: így húzzák le milliókra a gyanútlan vásárlókat

2019. február 15. 05:50

Hamarosan fizetőssé válik az elektromos autók töltése a felkapott magyar töltőknél, ám ennek részletei még nem tisztázottak - mondta a Pénzcentrumnak Antalóczy Tibor. A Vilanyautósok közösségének vezetője szerint ugyanakkor még így is jóval olcsóbb lesz fenntartani az elektromos kocsikat, mint a dízeleseket, benzineseket. Ugyanakkor könnyen deficites lehet az autóvásárlás, ha nem figyelünk a nepperek trükkjeire!

A legtöbb autóst semmi negatívumot nem venne észre, ha elektromos autóra váltana - magyarázta a Pénzcentrumnak Antalóczy Tibor, a Villanyautósok közösségének vezetője, aki szerint még kényelmesebb is lett az élete, amióta e-autóra váltott.

Hazaérek, leparkolok, egy mozdulattal felrakom a kocsit töltőre, másnap reggel pedig leveszem róla, és tele az autó. Reggelente pedig felfűtött, vagy éppen hűvös autó vár: merthogy ezt is tudja a legtöbb villanyautó, lehet időzíteni a klímát, vagy a fűtést - teljesen kényelmes

- mesélte Antalóczy Tibor, aki szerint ugyanakkor nem csak a kényelem az e-autók nagy előnye a belső égésű motorokkal szereltekkel szemben, hanem a kedvező fogyasztás is.

A hatótáv pedig azért nem korlátoz, mert, ha messzire kell menni, akkor repülünk, de a környező országokba utazva könnyedén használható a villanyautó. Villanyautóval járunk Ausztriába, Szlovákiába és Erdélybe is. Napi 600-700 kilométeres távokig a középkategóriás elektromos autók is jól használhatók. Annál többet úgysem akarok vezetni egy nap. Ha messzebb kell menni, akkor repülőre ülök.

Rengeteget spórol a benzinen

Például aki napi 200 kilométert megy, annak már olyan benzinköltsége van, amit ha kivált egy hatodannyiból üzemeltethető autóval, akkor éves szinten milliós nagyságrendeket spórolhat az üzemanyagon, a fenntartáson. Ugyanakkor nem tudott pontos választ adni arra a kérdésünkre, hogy nagyjából mennyibe kerül fenntartani egy elektromos autót, hiszen ez tipusonként változik:

annyit tudok, hogy a Nissan Leaf esetében, amit én használok, az éves kötelező szervízcsomag 25-26 ezer forintba kerül, ezen felül karbantartásra mást nem kell költenem. Ha leosztjuk, havi 2 ezer forint."

A kötelező biztosítás díjszabásánál nincs semmi különbség az elektromos és a hasonló kategóriájú benzines, dízeles kocsik között.

Egyszerű a hajtás

Sokan azért is ódzkodnak a villanyautó vásárlástól, mert szerintük az ilyen kocsik javítása drágább a hagyományos erőforrással szerelt kocsikénál. Ugyanakkor Antalóczy Tibor szerint ez messze nem így van: valóban akadnak típushibák - mint például az Opel Amperának 150 ezer kilométer környékén elromló kormányzár-érzékelője -, de ezek "filléres tételek", jellemzően nem azok az alkatrészek romlanak el ezekben az autóban, amik az elektromos meghajtáshoz kapcsolódnak.

Magáról a hajtásrendszerről azt kell tudni, hogy végtelenül egyszerű: kevés mozgó alkatrész van benne, az elektronikai alkatrészeket pedig a gyártók a saját érdekükben is túlméretezik - hogy az autó várható élettartama alatt ne legyen nagy gond belőle. Nyilván vannak elszigetelt esetek, nagyobb problémák, akár akkumulátorhibák is, de ezek egyáltalán nem jellemzőek.

Az első Nissan Leafeket 2011-ben adták ki, nyolcéves autók, a világon semmi gond nincs velük. A hatótávjuk némiképp csökkent - és a Nissan is sokat tanult azóta például az akksikról, az anyagkezelésről -, de még mindig rendszeresen használják őket a tulajdonosok agglomerációs közlekedésre, napi 60-70 kilométert simán elmennek még télen is

- fogalmazott a közösség első embere, aki szerint így az a korábbi félelem is alaptalan volt, hogy a villanyautókban 2-3 évente majd akkumulátorokat kell cserélni milliós összegekért.

Egyelőre maradnak a kedvezmények

Hazánkban pedig egyre jobban terjed a villanyautózás: a zöld rendszámos autók száma januárban lépte át a 10 ezret. Ebbe a kategóriába a teljesen elektromos kocsikon kívül a plugin-hibridek is beletartoznak (ezekben elektromos motor, és hagyományos erőforrás is van, az akksikat a hálózatról kell tölteni), illetve a hatótávnövelt elektromos autók is, amelyekben a benzinmotor csak áramot termel, nem hajtja a kocsit. Antalóczy Tibor szerint ugyanakkor jelenleg nagyjából 5 ezer darab tisztán elektromos meghajtású autó lehet ma forgalomban Magyarországon. A Villanyautósok közösségébe pedig jelenleg hozzávetőleg 1400 fő regisztrált be - tette hozzá.

A zöld rendszámos kocsik vásárlását az állami is igyekszik ösztönözni: a másfél milliós vásárlási támogatás mellett ezekre nincs regisztrációs adó, súlyadó, és átírási illetéket sem kell fizetni utánuk. Emellett parkolni is ingyen lehet a környezetbarát járművekkel, és ingyenes töltőhálózat is üzemel. A kedvezményekkel - és a gazdaságos üzemeltetéssel - valóban rengeteget lehet spórolni, de kérdés, hogy az állam meddig tartja fent a rendszert.

Antalóczy Tibor elmondta, hogy

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

az ingyenes töltés például az idén a legtöbb helyen meg fog szűnni, ám arról még nem tudni, hogy milyen tarifával tölthetnek majd a villanyautósok a fontosabb, forgalmas helyeken.

Talán kiindulópont lehet a hazai kúthálózatok töltőinek árszabása: a Mol-nál például az AC-töltés 1990 forint, a DC pedig 2990 esetenként - függetlenül attól, hogy mennyi ideig tölt az autós. Ez a Mol informatikai rendszerének átmeneti hiányosságai miatt van, már jelezték, hogy változni fog a töltés árazása, ez csak egy átmeneti struktúra" - jelezte a Villanyautósok vezetője. Hozzátette, hazánkban még a Lukoil kutakon van lehetőség pénzért tölteni, itt percenként 100 forint a tarifa, ami szerinte egy eléggé eltúlzott árszint.

Ezzel az árszinttel a legnagyobb gond, hogy a legtöbb elektromos autóval így drágább a hosszabb utak megtétele, mint egy dízeles vagy benzines autóval. Amíg egy családban akad hagyományos autó, addig azt fogják használni, ha az elektromosat útközben csak ilyen áron tudják feltölteni. Ez persze a hétköznapokat nem érinti, hiszen a mindennapokban a villanyautósok otthoni hálózatról, olcsón és kényelmesen tudnak tölteni.

Emellett az is nagy probléma Antalóczy Tibor szerint, hogy a hazai töltőhálózat eléggé foghíjas: "az állam ígérgeti, immár vagy négy éve, hogy az ország átjárhatóságát biztosító, villámtöltő-hálózatot építenek. Legutóbb tavaly hangzott el például, hogy az autópályák mentén 80 kilométerenként fognak ilyeneket kihelyezni. Annak fényében, hogy évek óta nem történik szinte semmi, nagyon nehéz megmondani, hogy ez mikorra valósulhat meg." És ha még ez nem lenne elég, akkor jön közbe a bürokrácia is, ami csak gátja a fejlesztéseknek: a különféle engedélyeztetési eljárások és az áramszolgáltatók lassúsága is csak hátráltatja a telepítéseket, azok a cégek sem tudnak haladni velük, amelyek egyébként elkötelezettek az ügy mellett.

Az ingyenes parkolás és az egyéb állami kedvezmények szerintem még egy jó ideig megmaradnak, hiszen az országnak van egy olyan vállalása, hogy a károsanyag kibocsátást csökkenteni kell. Ha eltűnnek ezek a kedvezmények, akkor megtorpanna az amúgy lendületes terjedés, veszélybe kerülne a fenti cél teljesülése. Ezt nyilván nem kockáztatná meg senki, valamint a támogatások összértéke szerintem csepp a tengerben, elfér

- jelentette ki a közösség szervezője, aki szerint, ha hirtelen kezdenék el bolygatni a rendszert, akkor az emberek bizalma megrendülne az elektromos, környezetkímélő járművekben, ami szintén senkinek nem lenne jó.

Könnyen rád sózhatnak egy működésképtelen kocsit!

Aki kedvet kapott egy elektromos autóhoz, és a használt piacon nézelődne, annak nem árt óvatosnak lennie! Ugyanis előfordulhat, hogy a nepperek egy olyan kocsit sóznak rá, amely 2-3 hónapon belül teljesen menetképtelenné válik. Ugyanis egyes országokban a Renault Zoékat például bérelhető akkuval árulták, így azt nem kellett megvenni hozzá. Az akku bérleti díját az új vevőnek is fizetnie kellene, de ha az autót külföldre viszik, akkor az akkumulátor kiváltás lenne az egyetlen legális megoldás. Ezt szokták az autókereskedők megspórolni.

Vannak itthon olyan kereskedők, akik ezeket a kocsikat behozzák, hiszen az akkumulátorcsomag nélkül jóval olcsóbban meg lehet őket venni. Azt tudni kell, hogy az akkumulátor fizikailag benne van az autóban, kipróbáláskor így működőképes lesz, de ha pár hónap múlva észreveszi a külföldi finanszírozó cég, hogy jó ideje nem érkezett bérleti díj a kocsi akkumulátorai után, akkor távolról ezeket az autókat egyszerűen letiltják, mozgásképtelenné teszik, így pedig használhatatlan lesz a kocsi

- hívta fel a figyelmet Antalóczy Tibor. Ha valaki belefut egy ilyenbe, az drága mulatság lesz: új akksit ugyanis nem lehet venni az adott autóhoz, mivel a rendszer lesz letiltva. A feloldási díj nagyjából 8-10 ezer euró lesz, ezt kell megfizetni a kocsi árán felül.

Egyre több vevő tudja, hogy ezeket a Zoé-kat nem szabad megvenni a fenti probléma miatt, így a kereskedők igen kedvező áron próbálják elpasszolni az autókat, mielőtt letiltják őket.

Ezért hiába állítja váltig a kereskedő, hogy az akkumulátor saját tulajdonú, nem bérelt, mindenképpen kérjük le az akku tulajdoni állapotát a Renault Hungáriánál.

Ugyanakkor más extra dolgot nem kell figyelni, ha valaki használt villanyautót vásárolna. Ugyanúgy az állapotot kell figyelni, mint ahogyan azt egyébként is tennénk, ha kocsit veszünk. "Ha az autó jó állapotú, kipróbáláskor is minden rendben van, és a kiírt adatok - akkukapacitás, hatótáv, fogyasztás - a kornak megfelelőek, akkor nagy probléma nem lehet" - mondta.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 14. szombat
Szilárda
50. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33