Visszatér a jó idő hétvégére, de azért a gomolyfelhős időre és elszórtan egy-egy záporra számíthatunk.
A dízel halott, mondja több elemző, mert egyszerűen nem, vagy csak elképesztő költségekkel tehető tisztává, emiatt egyértelmű, hogy az USA-ból rövid időn belül, előbb-utóbb viszont mindenhonnan eltűnnek a dízeles autók. A dolog szerintünk nem ennyire egyszerű, már csak azért sem, mert jelentős tőkét kötöttek le a gyártók a dízelmotorok előállítására, és gyorsan, nagy tömegben nehezen válthatók ki a dízeles autók, főként, ha a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátást is szem előtt tartjuk. Megnéztük, melyik autógyártóknak kell aggódniuk, ha mégis hamarosan véget érne a dízel-korszak.
Az autógyártók képtelenek a valóságban is megfelelni az álszent módon meghatározott károsanyag-kibocsátási határértékeknek. Mindenki tudja ezt, az autógyártókon kívül a szabályozó hatóságok, a politikusok, a környezetvédők, az autós újságírók, mindenki, még az autóvásárlók is. Az, hogy eddig ebből nem lett nagyobb botrány, csak annak tudható be, hogy olyan trükkök derültek ki, amik nem ütköztek semmilyen szabályba (a teszteken túlfújt, alacsony gördülési ellenállású abroncsok, alacsony súrlódású motorolajok, teljesen feltöltött akkumulátorok stb.) a hatóságok szemet hunytak felettük, most azonban a Volkswagen túlment egy határon, és nem engedélyezett szoftvermódosítással tartotta be a szabályokat.
A dízel a bűnbak
A Volkswagen-botrány kapcsán a dízel motorokat vették elő, ami főként 3 dolognak tudható be:
- az eddigi tudásunk szerint ezeknél használt manipulációra alkalmas szoftvert a Volkswagen
- míg a benzines motoroknál elsősorban a szén-dioxid kibocsátás a nagyobb probléma, de ott a gyártók által megadott értékekhez képest különböző tesztek alapján "csak" 28-54 százalékkal több károsanyagot bocsátanak ki az autók, a dízelek a határérték sokszorosát bocsátják ki nitrogén-oxidokból
- több paraméter alapján a szén-dioxidnál is veszélyesebb üvegházhatású gáz a dízel motorok által kibocsátott nitrogén-dioxid
A botrány elülhet, a dízeles probléma maradhat
Bár a korábbi autóipari botrányok tapasztalata az, hogy a fogyasztók emlékezete rövid, néhány hónap után - főként ha a gyártó célzott marketingkampánnyal, kedvezményekkel jön elő - kvázi elfelejtik a botrányt, az eladások újra emelkedhetnek (lásd a tavalyi GM-botrányt), a mostani eset azért abban mindenképpen különbözik a korábbiaktól, hogy nem egy hibás alkatrészről van szó, amit ha kicserélnek, az autó hibátlanul tovább működik, itt a szoftvercsere módosítása akár a menettulajdonságokat is ronthatja, ha pedig bebizonyosodik, hogy dízeleket képtelenség tisztán működtetni, akkor akár a technológia létjogosultsága is megkérdőjelezhető.
Európában terjedt el leginkább
A világ 3 legnagyobb autópiaca közül igazán csak Európában terjedtek el a dízelautók, az Egyesült Államokban csupán 3 százalék a dízelek aránya, Kína pedig alig 1 százalékát adja a globális dízelpiacnak. Európában adják el a világ dízeles személyautóinak közel háromnegyedét, Indiában hatodát, más nagyobb autópiacon viszont nem igazán terjedtek el, sőt, például Brazíliában nem is hozható forgalomba dízelautó.
A dízelautók hagyományos piaca tehát Európa, az ACEA adatai szerint Nyugat-Európában az új autók több mint fele dízel, bár ezek aránya az elmúlt években valamelyest csökkent.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mi lesz a dízelekkel?
Mivel az autógyártás több ország meghatározó gazdasági szereplője és nagy foglalkoztató, valószínűleg a kemény szavakon túl rövidtávon nem sok minden történik, a szabályozó a politikával karöltve keménynek tűnő, de a távoli jövőbe vesző elvárásokkal, átmeneti időszakkal, egymás mellett párhuzamosan létező határértékekkel operál majd.
Ha azonban bebizonyosodik, hogy a dízel-technológia nem, vagy csak nagyon magas fejlesztési költségekkel tehető tisztává, akkor főként az európai gyártók lesznek bajban. Rövidtávon a dízelmotor-gyártásban lekötött több milliárd eurónyi tőke miatt nem valószínű, hogy a gyártók gyorsan feladnák pozícióikat, és más típusú motorok/hajtásláncok gyártására állnának át, hosszú távon viszont elképzelhető a dízelek arányának jelentős csökkenése a személyautóknál.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Olasz kiesési rangadó is lesz - sport a tévében
- Ekkora kártérítést kaptak a bicskei gyermekotthon igazgatójának áldozatai
- Dönerdiplomácia Törökországban: ezt sütötte ki a német elnök
- Zárt ajtók mögött próbálnak közeledni egymáshoz
- Nem túl biztatóak a foglalkoztatottsági adatok
- Moszkva nem finomkodik, kiutasít két diplomatát