A lépés a gazdasági dinamizmust is fékezheti, és hosszabb távon strukturális változásokat hozhat a kiskereskedelemben.

Az amerikai importőrök versenyt futnak az idővel, hogy vámraktárakat hozzanak létre a Trump-féle vámok miatt - jelentette a Reuters.
Az Egyesült Államokba Kínából árut importáló vállalatok igyekeznek raktáraikat olyan létesítményekké alakítani, amelyek mentesülnek Donald Trump elnök vámjaitól mindaddig, amíg az árut értékesítésre nem kínálják.
Az USA-ban több mint 1700 vámraktár működik, ahol az importált termékeket a vámok azonnali megfizetése nélkül lehet tárolni. Jelenleg a Kínából érkező szállítmányokra 30%-os vám vonatkozik, amit csak akkor kell kifizetni, amikor az áru elhagyja a vámraktárat. Ez lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy hatékonyabban kezeljék pénzeszközeiket a rendkívül változékony kereskedelempolitikai környezetben.
A vámraktárak iránti roham részben arra a feltételezésre épül, hogy a megemelt amerikai vámok csak átmeneti intézkedések lesznek a Trump-adminisztráció részéről. A Reuters információi szerint Trump vámpolitikája miatt sok vámraktár már teljes kapacitással működik, a tárolóhelyek árai pedig az egekbe szöktek, ami arra készteti a vállalatokat, hogy az amerikai vámhatóságnál (CBP) kérelmezzék a vámraktárak bővítését.
Az utahi székhelyű LVK Logistics például éppen most alakítja át egyik raktárát vámraktárrá "a vámok miatt", nyilatkozta Maggie Barnett vezérigazgató, hozzátéve, hogy a folyamat várhatóan három-négy hónapot vesz igénybe.
"Gyakorlatilag bárhol létrehozható vámraktár" - mondta Chris Rogers, az S&P Global Market Intelligence ellátási lánc kutatócsapatának vezetője. "Pénzbe kerül és időt vesz igénybe, de ha nagy cégről van szó, és arra számít, hogy a vámok hosszabb ideig magasak maradnak, átalakíthatja a meglévő raktárterületeket vámraktárrá."
Más vállalatok és logisztikai cégek kérelmei a CBP-nél egyes esetekben több mint hat hónapja várakoznak, mondta Chris Huwaldt, a WarehouseQuote logisztikai kutatócég alelnöke. Tavaly ez a folyamat mindössze néhány hónapig tartott volna.
Huwaldt szerint a raktárterület vámraktárrá minősítése "több ezer dollárba vagy akár hat számjegyű összegbe is kerülhet", attól függően, hogy melyik államban található a raktár, milyen a vállalat pénzügyi helyzete, és milyen további biztonsági intézkedéseket ír elő a CBP az adott helyszínre.
Trump kiszámíthatatlan vámpolitikája - amely áprilisban akár 145%-ra is emelte a kínai árukra kivetett vámokat, mielőtt csökkentette volna azokat - vonzóvá teszi a vámraktárak által nyújtott rugalmasságot a vállalatok számára.
"Sok Kínából importáló vállalat - nemcsak kínai, hanem amerikai importőrök is - kihasználja a vámraktárakat a cash flow kezelésére" - mondta Cindy Allen, a Trade Force Multiplier szállítmányozási tanácsadója és a FedEx Logistics korábbi vezetője. "Ez nem feltétlenül takarít meg pénzt, mivel a vámokat meg kell fizetni, amikor az árut kivonják a raktárból. De lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy kisebb részletekben fizessék a vámokat, ahogy az árut értékesítik."
A CBP közölte, hogy fokozott érdeklődést tapasztal a vámraktárak használata iránt az új szabályozásoknak és végrehajtási rendeleteknek való megfelelés érdekében.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
2024 elején a vámraktári tárolóhely bérleti díja körülbelül kétszerese volt a standard tárolási díjaknak, de 2025 elejétől már négyszeresére emelkedett a nem vámköteles területek bérleti díjához képest a WarehouseQuote adatai szerint.
"Ez a roham a vámraktárak felé a cash flow megkönnyítése érdekében példa nélküli" - mondta Allen.
Trump első elnöksége alatt sok vállalat egyszerűen elfogadta a Kínára kivetett vámokat. Ez azonban azt jelentette, hogy a cégek hosszabb időn keresztül fizettek többet, miközben kénytelenek voltak alternatív beszerzési forrásokba is befektetni Kína helyett. Az importőrök "nem akarják megismételni a múlt hibáit" - tette hozzá Allen.
Az új vámraktárak létrehozása kockázatos lehet, mivel az Egyesült Államok visszatérhet a magasabb vámokhoz a 90 napos haladék lejárta után.
Vladimir Durshpek, a floridai székhelyű CargoNest raktározási és tárolási vállalat társalapítója elmondta, hogy fontolgatja egy harmadik vámraktár hozzáadását eszközeihez, amíg az amerikai vámtárgyalások le nem zárulnak. "Nem akarunk kapacitásbővítésbe rohanni, ha aztán a dolgok megváltoznak" - mondta.
A kaliforniai DCL Logistics még nem hozott végleges döntést a vámraktári területről, mert "nem világos, hogy a kereslet ilyen magas marad-e" - nyilatkozta Brian Tu bevételi igazgató.
"Mire sok raktár elérné a vámraktári státuszt, ezek a további vámok már megszűnhetnek, és a vámraktári terület iránti kereslet sem biztos, hogy megmarad" - mondta Jacob Roseburrough, a WarehouseQuote marketingigazgatója.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


