A borravaló mértéke átalakulóban van, szektoronként eltér, és az évszakok is érezhetően befolyásolják.
Egy esztendő leforgása alatt is brutális mértékű drágulással találhatják szembe magukat a magyar vásárlók, ha beszabadulnak egy szuper-, vagy hipermarketbe. 12 hónap alatt ugyanis rakétaszerűen kilőtt többek között az öblítőszer koncentrátum, az alma és a sertéscomb ára is. Nem csalás, nem ámítás, ezek a termékek kivétel nélkül, több mint 30 százalékkal drágábbak ma, mint 2019 márciusában. Egy hónap alatt is brutális számokat kaptunk a drágulási toplistán.
2020. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,9 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál a KSH szerint. Ezen belül az élelmiszerek ára emelkedett jelentős mértékben, 7,6 százalékkal nőtt. Igen ám, de ez csak az átlagos drágulás mértéke, ezen belül a sertéshúsé 27,4, a párizsi, kolbászé 20,8, a szalámi, szárazkolbász és sonkáé 12,2, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 11,9, a cukoré 10,1, a tejé 9,1, a kenyéré 8,4 százalékkal lett magasabb egy év alatt. És persze voltak olyan termékek is, amelyek olcsóbbak lettek.
Mi most a KSH adatbázisában szereplő majd 100 termék, illetve szolgáltatás közül gyűjtöttük ki azt a 20 terméket, ami a legjobban drágult egy év alatt Magyarországon. Ezek pedig a következők voltak:
Látható, hogy a legnagyobb árrobbanás meglepő módon nem valami hústerméknél, vagy zöldségnél, gyümölcsnél ment végbe - pedig jellemzően ezek ára szokott berobbanni -, hanem az öblítőszeré (1600-2000 ml-es kiszerelés). Nem elírás, a KSH-s adatok szerint egyetlen év alatt az ilyen öblítők 67,6 százalékot drágultak. egy éve még 662 forintért lehetett kapni, most pedig 1100 forintba kerülnek.
Az ezüstérmes az alma lett, aminek 268-ról ment fel 385-re a kilónkénti ára, ami 43,6 százalékos áremelkedést jelent. A sertéscomb kilónkénti ára is jócskán felment egy év alatt, 32,2 százalékkal került többe márciusban, mint 2019 azonos időszakában - 1210 forintról 1600-ra emelkedett az ár.
A drágasági toplistán 21 olyan termék van, aminek az ára 10 százalék fölötti mértékben növekedett. Összességében pedig a KSH által vizsgált termékek között 68 olyan van, aminek valamennyivel emelkedett az ára. Csupán 11 termékkerül ugyanannyiba, mint tavaly ilyenkor: ám ezeknek az ára eléggé fix, hiszen a rezsiről (víz-gáz-villany-csatorna) és a különféle menetjegyekről, bérletekről van szó.
De, hogy valami jót is írjunk: a listán 13 vizsgált dolognak csökkent az ára egy év alatt, meglepő módon a legnagobb mértékben a fejes káposztáé (16,9 százalékkal) és a vöröshagymáé (15,6 százalékkal) - pedig egy időben még ezek voltak azok a zöldségek, amelyeknek hirtelen berobbant az ára. A harmadik helyen az LCD-LED televízió áll, ami 8,5 százalékkal lett olcsóbb Magyarországon.
A havi számok sem jobbak
A KSH szerint a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal emelkedtek egy hónap alatt (februárról márciusra). Az élelmiszerek ára a megszokottnál nagyobb mértékben, átlagosan 1,0 százalékkal nőtt, amiben a koronavírus-járvány okozta megnövekedett kereslet is szerepet játszhatott. Ez szintén a nagy átlag, mutatjuk, melyik termékek ára ment fel leginkább egy hónap alatt.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az egyhónapos drágulási listát a Nemzeti Sport vezeti, aminek ára 220-ról 250 forintra emelkedett, százalékban kifejezbe ez 13,6 százalékos drágulás. Utána az alma jön, aminek kilónkénti ára egyetlen hónap alatt 28 forinttal emelkedett (357-ről 385 forintra), így pedig februárról márciusra 7,8 százalékot drágult.
A késői burgonyából egy kilóért átlagosan 278 forintot kértek márciusban, ami 7,7 százalékkal magasabb, mint egy hónappal korábban. Érdemes még megemlíteni a felvásárlási láz egyik slágertetmékét, az étolajat, amiből egy liter 26 forinttal (5,4 százalékkal) drágult meg egy hónap alatt.
A 93 terméket felvonultató listán 49 dolognak emelkedett az ára, 19 pedig olcsóbb is lett valamennyivel. A legnagyobb áresést az uborkánál figyelhetjük meg, amiből egy kiló 11,9 százalékkal lett olcsóbb februárról márciusra. Ezt követi a gázolaj és a benzin.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








