Máris kapható az IKEA-ban a cég karácsonyi kalendáriuma, ami idén pontosan ugyanannyiba kerül, mint tavaly.

Bár általában igaz, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek olcsóbbak egységáron, mint a kisebbek, ez a szabály nem mindig érvényes. Egy friss eset például azt mutatja, hogy a dm egyik fővárosi üzletében egy neves pelenkamárka nagyobb csomagja drágább egységáron, mint a kisebb kiszerelés. Miért lehet ez így? Elemzésünkben bemutatjuk, mi állhat a furcsa árképzési gyakorlatok mögött, és hogy a vásárlóknak miért érdemes mindig ellenőrizniük az egységárakat.
Érdekes árazási stratégiára bukkant egyik olvasónk egy budapesti dm üzletben. Azt ugye a vásárlók már megszokhatták, hogy sok termékből a nagyobb kiszerelésű csomag egységára általában olcsóbb, mint a kisebb kiszerelésűé. Ennek a magyarázata viszonylag egyszerű, ugyanis a nagyobb kiszerelésű termékek kedvezőbb egységára a gazdasági alapelvek szerint a méretgazdaságosságon alapul.
Ez azt jelenti, hogy a gyártók és kereskedők számára a nagyobb kiszerelés előállítása és logisztikája relatíve kisebb költségeket generál termékegységenként. Egy nagyobb csomagolás egyszerre kevesebb csomagolási anyagot, munkaerőt és szállítási erőforrást igényel, mint több kisebb csomagolás előállítása. Ezért a vásárlók számára alacsonyabb egységárat kínálnak, hogy ösztönözzék a nagyobb mennyiségű vásárlást, ami a gyártóknak és kereskedőknek is kedvezőbb.
Azonban ez az alapelv nem mindig érvényesül, sőt. Olvasónk fotókat is küldött, amiken jól látszik, hogy adott üzletben a Pampers pc pelenkák esetében a kisebb kiszerelésű termék egységára jóval olcsóbb, mint a nagyobb kiszerelésűé. Nevezetesen a 26 darabos pakk 2199 forintba, míg a 72 darabos 6 799 forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy a kisebb csomag esetében egy pelenkát 84,58 forintért, míg a nagyobb esetében 94,43 forintért tudunk megvásárolni.

Az árkülönbség így jelen esetben egyáltalán nem kevés. Ugyanis hogyha a nagyobb kiszerelésű terméket választja a vásárló, akkor bizony egy pelenkát 11,6 százalékkal drágábban fog megvásárolni annál, minthogyha a kisebbet választaná.
De mi állhat az anomália hátterében?
Az ellentmondásos esetek, amikor egy nagyobb kiszerelés egységára drágább, többféle okra vezethetők vissza:
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel (és 100 ezer forint jóváírással) a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank 69 937 forintos törlesztőt (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- Piaci szegmentáció: A kereskedők úgy gondolhatják, hogy a nagyobb kiszerelést vásárlók kevésbé árérzékenyek, így hajlandók magasabb egységárat fizetni. Például, ha egy szülő nagyobb mennyiségű pelenkát vásárol, azt feltételezhetik, hogy kényelmi szempontok fontosabbak számára, mint az ár.
- Kereskedelmi stratégia: A bolt egyszerűen árazási hibát követhetett el, vagy szándékosan próbálja maximalizálni a profitot egy adott termékkategóriában. Az árképzés bonyolult lehet, és néha ellentmondásos helyzetek alakulhatnak ki.
- Készletezési problémák: Ha a boltban túl nagy készlet halmozódott fel a kisebb kiszerelésből, előfordulhat, hogy annak gyorsabb értékesítése érdekében alacsonyabb árat szabnak meg, míg a nagyobb kiszerelés ára változatlan marad.
- Gyártói stratégia: Néha maguk a gyártók alakítanak ki eltérő árképzést, hogy bizonyos kiszereléseket népszerűsítsenek. Például a kisebb kiszereléseket azért árazhatják lentebb, hogy elérjék az árérzékeny vásárlókat, míg a nagyobb kiszereléseket magasabb haszonkulccsal értékesítik.
- Logisztikai okok: Ha a nagyobb kiszerelésű termékek szállítása vagy tárolása nehézkesebb, az a költségek emelkedéséhez vezethet. Ez különösen igaz lehet speciális termékek esetében, mint például a pelenkák, amelyek terjedelmesek és sok helyet foglalnak.
Érdekesség egyébként, hogy a nagyobb babákra való pelenkáknál már a szóban forgó üzletben is olcsóbb a nagyobb kiszerelés. Igaz, nagyon minimálisan, mindössze 4 fillérrel.

Mit jelent ez a vásárlók számára?
A fentebb bemutatott pelenkaügy jól példázza, hogy a vásárlóknak érdemes figyelniük az egységárakat és összehasonlítani azokat, mert a megszokott/általánosnak vett szabályok bizony nem mindig érvényesek. Az árérzékeny fogyasztóknak különösen fontos lehet, hogy ne feltételezzék automatikusan, hogy a nagyobb kiszerelés mindig olcsóbb.

-
Most kiderül, hogy mennyire AI-ready a hazai kkv szektor – Töltsd ki a kérdőívet!
A kérdőív kitöltése 5 perc.
-
Készpénz helyett digitális: így fizet ma Magyarország - videó
2024-ben az elektronikus tranzakciók száma pedig meghaladta a 2,5 milliárdot.
-
Új befektetési lehetőségek a műtárgypiacon (x)
Szeptember 12-22. között a BÁV ART Bécsi utcai galériájának története új fejezethez érkezik: elstartol az I. Bécsi utcai kamara aukció.


