A karácsonyi halvásárlás sok háziasszony rémálma, de idén könnyebb a helyzet: egy interaktív halértékesítési térkép mutatja, hol lehet friss pontyot, harcsát és süllőt beszerezni közvetlenül...
Bár általában igaz, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek olcsóbbak egységáron, mint a kisebbek, ez a szabály nem mindig érvényes. Egy friss eset például azt mutatja, hogy a dm egyik fővárosi üzletében egy neves pelenkamárka nagyobb csomagja drágább egységáron, mint a kisebb kiszerelés. Miért lehet ez így? Elemzésünkben bemutatjuk, mi állhat a furcsa árképzési gyakorlatok mögött, és hogy a vásárlóknak miért érdemes mindig ellenőrizniük az egységárakat.
Érdekes árazási stratégiára bukkant egyik olvasónk egy budapesti dm üzletben. Azt ugye a vásárlók már megszokhatták, hogy sok termékből a nagyobb kiszerelésű csomag egységára általában olcsóbb, mint a kisebb kiszerelésűé. Ennek a magyarázata viszonylag egyszerű, ugyanis a nagyobb kiszerelésű termékek kedvezőbb egységára a gazdasági alapelvek szerint a méretgazdaságosságon alapul.
Ez azt jelenti, hogy a gyártók és kereskedők számára a nagyobb kiszerelés előállítása és logisztikája relatíve kisebb költségeket generál termékegységenként. Egy nagyobb csomagolás egyszerre kevesebb csomagolási anyagot, munkaerőt és szállítási erőforrást igényel, mint több kisebb csomagolás előállítása. Ezért a vásárlók számára alacsonyabb egységárat kínálnak, hogy ösztönözzék a nagyobb mennyiségű vásárlást, ami a gyártóknak és kereskedőknek is kedvezőbb.
Azonban ez az alapelv nem mindig érvényesül, sőt. Olvasónk fotókat is küldött, amiken jól látszik, hogy adott üzletben a Pampers pc pelenkák esetében a kisebb kiszerelésű termék egységára jóval olcsóbb, mint a nagyobb kiszerelésűé. Nevezetesen a 26 darabos pakk 2199 forintba, míg a 72 darabos 6 799 forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy a kisebb csomag esetében egy pelenkát 84,58 forintért, míg a nagyobb esetében 94,43 forintért tudunk megvásárolni.

Az árkülönbség így jelen esetben egyáltalán nem kevés. Ugyanis hogyha a nagyobb kiszerelésű terméket választja a vásárló, akkor bizony egy pelenkát 11,6 százalékkal drágábban fog megvásárolni annál, minthogyha a kisebbet választaná.
De mi állhat az anomália hátterében?
Az ellentmondásos esetek, amikor egy nagyobb kiszerelés egységára drágább, többféle okra vezethetők vissza:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- Piaci szegmentáció: A kereskedők úgy gondolhatják, hogy a nagyobb kiszerelést vásárlók kevésbé árérzékenyek, így hajlandók magasabb egységárat fizetni. Például, ha egy szülő nagyobb mennyiségű pelenkát vásárol, azt feltételezhetik, hogy kényelmi szempontok fontosabbak számára, mint az ár.
- Kereskedelmi stratégia: A bolt egyszerűen árazási hibát követhetett el, vagy szándékosan próbálja maximalizálni a profitot egy adott termékkategóriában. Az árképzés bonyolult lehet, és néha ellentmondásos helyzetek alakulhatnak ki.
- Készletezési problémák: Ha a boltban túl nagy készlet halmozódott fel a kisebb kiszerelésből, előfordulhat, hogy annak gyorsabb értékesítése érdekében alacsonyabb árat szabnak meg, míg a nagyobb kiszerelés ára változatlan marad.
- Gyártói stratégia: Néha maguk a gyártók alakítanak ki eltérő árképzést, hogy bizonyos kiszereléseket népszerűsítsenek. Például a kisebb kiszereléseket azért árazhatják lentebb, hogy elérjék az árérzékeny vásárlókat, míg a nagyobb kiszereléseket magasabb haszonkulccsal értékesítik.
- Logisztikai okok: Ha a nagyobb kiszerelésű termékek szállítása vagy tárolása nehézkesebb, az a költségek emelkedéséhez vezethet. Ez különösen igaz lehet speciális termékek esetében, mint például a pelenkák, amelyek terjedelmesek és sok helyet foglalnak.
Érdekesség egyébként, hogy a nagyobb babákra való pelenkáknál már a szóban forgó üzletben is olcsóbb a nagyobb kiszerelés. Igaz, nagyon minimálisan, mindössze 4 fillérrel.

Mit jelent ez a vásárlók számára?
A fentebb bemutatott pelenkaügy jól példázza, hogy a vásárlóknak érdemes figyelniük az egységárakat és összehasonlítani azokat, mert a megszokott/általánosnak vett szabályok bizony nem mindig érvényesek. Az árérzékeny fogyasztóknak különösen fontos lehet, hogy ne feltételezzék automatikusan, hogy a nagyobb kiszerelés mindig olcsóbb.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








