Görögországban akár 3000 eurós, azaz mintegy 1,2 millió forintos bírságot is kiszabhatnak azokra, akik vadkempingeznek vagy szabálytalanul parkolnak lakóautójukkal.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a szépségápolási termékeket értékesítő Notino, Csehországban bejegyzett üzemeltetőjével szemben. A cég a honlapján és a mobilapplikációjában feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait, illetve a vásárlási folyamatban előre kitöltött „check-box” mezőket alkalmaz. A GVH ismételten felhívja a vállalkozások figyelmét az árfeltüntetési szabályok betartására, illetve a helyes árkommunikációs gyakorlat kialakítására és megvalósítására, valamint az egyes, ún. sötét mintázatok mellőzésére.
A Gazdasági Versenyhivatal észlelte, hogy a Notino s.r.o. vállalkozás a weboldalán, valamint a Notino mobil applikációjában népszerűsített termékek esetében az árfeltüntetési és akciótartási gyakorlata keretében valószínűleg megtévesztette a fogyasztókat. A vállalkozás platformjain továbbá olyan rendszerszintű hiányosságok tapasztalhatóak, amelyek valószínűsíthetően gátolják az egyes termékekre vonatkozó kedvezmény valós mértékének meghatározását, illetve a fogyasztók tudatos döntéshozatalát.
Ezeken túlmenően a Notino úgynevezett „dark pattern-t”, azaz sötét mintázatot is alkalmaz; alapbeállításként előre „kipipált” lehetőséget használ a környezetbarát csomagolásra és a küldemény biztosítására vonatkozóan a vásárlási folyamatban.
Az ún. „sötét mintázatú” módszerek (dark pattern) az online platformok interfészein megjelenő olyan gyakorlatok, amelyek akár szándékosan, akár ténylegesen jelentősen torzítják vagy korlátozzák a szolgáltatás igénybe vevőinek azon képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak. A fogyasztókat az online térben manipuláló dark pattern gyakorlatok eszköztára kimeríthetetlen, számos formája jelenik meg, célja elősorban, hogy webdesign elemekkel a felhasználót a vállalkozás számára kedvező fogyasztói útra terelje. Néhány példa a legjellemzőbb formáira: alapbeállításokkal torzítás, csepegtető árazás, hamis, megtévesztő nyelvezetű információk, manipulált fogyasztói értékelések, elhallgatások, információk vizuális elrejtése, sürgetéssel vagy szűkösségi hatással való befolyásolás, kimaradástól való félelem (fear-of-missing-out, azaz FOMO-érzés) keltése, lemondás megnehezítése.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.
A GVH ezúton is hangsúlyosan felhívja a vállalkozások figyelmét arra, hogy 2022. május 28-tól minden hazai kereskedőnek egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetniük az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan mérlegelhessék az akciós ajánlatokat. A GVH a jogszabályváltozásokat követően 2022-ben egy átfogó gyorselemzés (ún. sweep) keretében vizsgálta meg, hogy a ruházati termékeket forgalmazó hazai webshopok milyen lépéseket tettek a fogyasztók megfelelő tájékoztatásáért. A gyorselemzés eredményei alapján a hatóság több javaslatot fogalmazott meg a kereskedők felé, amelyeket egy edukációs videóban foglalt össze.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A videó közérthető módon, pozitív és negatív példákon keresztül mutatja be a jogi követelményrendszert, segítséget nyújtva a vállalkozások számára a jellemző árfeltüntetési problémák kiküszöböléséhez. A GVH folyamatosan figyeli az árfeltüntetési szabályok betartását, tavaly több vizsgálatot is indított egyszerre a hazai online ruha- és cipőkereskedelem jelentős szereplőivel szemben. Vélhetően mindhárom cég – a CCC, az Answear és az About You – megtévesztette a vásárlókat az akciós árai feltüntetése során. A fentiek közül elsőként befejezett vizsgálatot 2024. szeptember 27-én, a CCC Kft. kötelezettségvállalásának elfogadásával zárta le a GVH.
Kutatás az előrehozott szezonális akciókról
Évek óta megfogyelhető trend, hogy egyre korábbra hozzák a kereskedelmi láncok a szezonális ajánlataikat. Így egyre gyakoribb, hogy már szeptember végén megjelennek a boltok polcain a karácsonyi desszertek, a puszedlik, a fahéjas kekszek, egy-egy divatos karácsonyi manó, sőt akár a püspökkenyér is. A bátrabb kerekedők pedig már augusztus végén ledobják a karácsonyi bombát. Te mit gondolsz erről a kereskedelmi gyakorlatról? A Pézcentrum és a Debreceni Egyetem friss kutatásában arra keressük a választ, mit gondolnak a vásárlók arról, hogy enyire siet a kereskedők órája. Kérjük, töltsd ki az alábbi kérdőívet!
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


