A Fővárosi Kormányhivatal átfogó ellenőrzést indított a csomagküldő szolgálatok ügyfélszolgálatainak működésével kapcsolatban a megnövekedett fogyasztói panaszok miatt.
Majdnem négyszáz forinttal kell átlagosan többet fizetni idén egy klasszikus szilveszteri menüért idén, mint 2019-ben. A 10 százalékos éves áremelkedésért legfőképp 2 termék a ludas, az egyik a mindig nélkülözhetetlen virsli, a másik pedig az ehhez szükséges fehérkenyér.
A karácsonynak vége, már csak a szilveszter van hátra az évből. Az újévi ünneplésnek pedig elengedhetetlen kellékei a virsli-pezsgő páros. Olyannyira, hogy mindkét termékből most már hosszú-hosszú évek óta óriási mennyiséget vásárolnak a magyarok az évnek ennek a szakában.
A virsliből a baromfi és a sertés a nyerő sokaknál, míg pezsgőből még most is markánsan az édeset keresik a legtöbbet. Igaz, utóbbi esetében évről-évre megfigyelhető az a trend, hogy a vásárlók egy része a szárazabb ízvilág felé fordul. A pezsgő és a virsli azonban önmagában nem elegendőek, mind új évi menü. A húskészítmény élvezetéhez elengedhetetlen a kenyér és a mustár is.
De mennyibe kerülnek most ezek a termékek, és mennyibe kerültek tavaly? Azért hogy ezt kiderítsük, a Pénzcentrumon összeállítottunk egy 5 termékből álló klasszikus szilveszteri menüt. Képzeletbeli kosarunkba raktunk:
- sertésvirslit
- fehér kenyeret,
- tartós kenyeret,
- egy flakon mustárt,
- és egy édes fehér 0,75-ös tankpezsgőt.
Ha megnézzük hogyan alakultak a klasszikus szilveszteri termékek árai az elmúlt 10 évben, azt találjuk, hogy egyetlen eset kivételével nem volt kiugró, éves drágulás. A sertésvirsli kilós ára azonban ebből a szempontból kakukktojás, hiszen ahogy látjuk 2018-2020 között több mint 400 forintos áremelkedés volt tapasztalható. Ami 2 év leforgása alatt 24 százalékos áremelkedést jelentett.
Mennyibe kerül idén a szilveszteri menü?
Az egyszerűség kedvéért képzeletbeli kosarunkban egy bevásárlás során, minden, a listánkban szereplő termékből 1 egységnyit viszünk magunkkal a kasszához. Ennek következtében, ha az idegi átlagárakkal számolunk, akkor: 1 kiló sertésvirslit, 1 kiló fehérkenyeret, egy tetszőleges 250-500 grammos tartós kenyeret, egy 350-500 grammos mustárt, illetve egy 0,75 literes édes fehér pezsgőt
Ugyanezért a csomagért 2019. év végén 3 871 forintot kellett volna fizetni. Egy év alatt tehát az mondható, hogy átlagosan
Erről, ahogy a fenti grafikonból is látszik, gyakorlatilag két termék tehet. Az egyik a sertésvirsli, ami egyetlen év leforgása alatt átlagosan 17 százalékkal lett drágább. Míg a fehérkenyér kilója ugyanezen az időtávon majdnem ugyanennyivel, 14 százalékkal emelkedett.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A virsli drágulásának legfőbb oka, hogy a sertésnek igencsak magasan volt a világpiaci ára, főleg az év első felében. A kenyér esetében pedig a legfőbb alapanyag, a liszt éves átlagos áremelkedése okozta végül a kenyér drágulását.
Azért hogy mindezt kontextusba tudjuk helyezni érdemes idecitálni a KSH legfrissebb inflációs statisztikáit. Ebből kiderült, hogy a fogyasztói árak éves növekedési üteme 2,7 százalékra lassult 2020. novemberben 2019 novemberéhez képest.
Ezzel együtt azért bőven akadtak olyan termékek, amiknek a drágulásra egyáltalán nem volt ilyen mérsékelt. Az élelmiszerek ára, ami például a legtöbb embert érint, 6,2 százalékkal nőtt 2019 novemberéhez képest idén novemberre, ezen belül ráadásul az idényáras élelmiszereké, minta burgonya, friss zöldség és a friss hazai és déligyümölcs összesen 14,4 százalékkal kerülnek többe, mint egy éve ilyenkor. Ám több mint 10 százalékos áremelkedést mértek a párizsi-kolbász tengelyen, az étolajnál, a lisztnél és a cukornál is.
Azt mondhatjuk tehát, hogy a szilveszteri menünk egy éves drágulása - ami az öt termékből álló kosarunkból, gyakorlatilag kettőnek volt köszönhető - hozzávetőlegesen hozta az átlagos éves élelmiszer-drágulás ütemét. Nem úgy, mint a karácsonyi menü, amire úgyszólván az ember gatyája is ráment idén, főleg ha kiadós mennyiségben készített diós és mákos bejglit.
Korábbi virsli, illetve pezsgő tesztjeinket ITT és ITT találja!
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








