14 °C Budapest

Hihetetlen: ennyivel olcsóbbak a vidéki mozik, mint a budapestiek

2019. szeptember 25. 08:15

A kisebb városi, falusi mozik megszünésével megváltoztak a látogatási szokások is. Mára már szinte csak a megyeszékhelyeken találhatjuk meg a kikapcsolódás ezen formáját, és a hazai piacon szinte monopóliumhelyzet alakult ki: a legtöbb településen a Cinema City kínálja a legfrissebb mozifilmeket. Viszont nem mindenhol ugyanannyiért, a jegyár városról-városra eltérhet.

Az elmúlt évek visszaesését követően ismét egyre több magyar vesz mozijegyet. A KSH szerint közel 60 éve még összesen 140 millió jegyet adtak el Magyarországon, ami azt jelenti, hogy egy magyar átlagosan 14-szer ment el moziba évente. Ez a szám a 90-es évek elejére már a tizedére csökkent, 2014-ben pedig már 10 millió alá ment a mozilátogatások száma. Úgy tűnik, ennek a nagymértékű csökkenésnek vége, ugyanis az elmúlt években ismét egyre több magyar látogatatott el a mozikba, 2016 óta már minden évben ismét 14 millió fölé kúszott a mozilátogatások száma.

Hogyan tudott ennyire kikopni a mindennapokból a mozizás, és miért szorult vissza ennyire? Ennek több oka is van. Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének titkára elárulta a G7-nek, hogy viszonylag egyszerű oka van a hanyatlásnak: míg 1965-ben csupán minden tizenkettedik emberre jutott egy tv, tavaly már a háztartások több mint 90 százaléka rendelkezett tv-előfizetéssel. Mint modta,

régebben nem igen volt más lehetőség a szórakozásra, kedvező áron értékesítették a jegyeket, vidéken pedig szinte minden településen volt mozi.

A rendszerváltás után számos mozi önkormányzati tulajdonba került, majd ezeket bezárták és értékesítették az ingatlanokat. Ezáltal rendkívül lecsökkent a mozik száma: míg 1970-ben még közel 4 ezer moziterem működött az országban 600 ezer moziszékkel, addig 2016-ben már csak 355 moziterem működött összesen 63 ezer hellyel.

2011 előtt évente átlagosan 8-9 százalékkal növekedett a mozijegy ára, 2012-ben azonban közel 60 százalékos áremelkedés zajlott le, ugyanis a 768 forintról 1310 forintra emelkedett.

Tavaly már 1560 forint volt átlagosan egy szombat esti mozijegy. A komoly áremelkedésben valószínűleg az játszott szerepet, hogy 2011-ben felvásárolta a Cinema City a szintén plázamozikat üzemeltető Palace Cinema-t, így a szinte monopolhelyzetben lévő cégóriás könnyedén megszabhatott egy magasabb árat.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Sokan nem tudják, hogy bár a mozijegy árát alapvetően a mozi fenntartója dönti el, a bevétel sokfelé oszlik el. A fenntartó mellett a film forgalmazója is megkapja a részét, valamint az állam is szép szeletet hasít ki a jegyárból az általános forgalmi adó révén.

A teljes cikk a HelloVidék oldalán olvasható.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm