Tavaly 10 milliónál is több palackot váltottunk vissza egy-egy napon a karácsonyi ünnepek után.
Sorra nyílnak Budapesten a kézműves pékségek, és az áruházak polcain is kaphatók már jó minőségű kenyerek, péksütemények. A tejes kifli és a vizes zsemle ugyanakkor nem megy ki a divatból, pedig ezeknek a minősége legtöbbször rengeteg kívánnivalót hagy maga után. Ennek rengeteg oka lehet, mutatjuk, mit gondol a különböző áruházak polcain lévő kiflikről és zsemlékről Vajda József pék, a főváros egyik legfelkapottabb pékségének tulajdonosa.
Az elmúlt évek fővárosi gasztroforradalmából nem maradtak ki a pékáruk sem. Egyre több olyan pékség nyílik a városban, ahol kifejezetten jó kenyereket és péksüteményeket kaphatunk. Ezzel párhuzamosan a nagyobb áruházak polcain is megjelentek a minőségi pékáruk, de a helyükön maradtak a régi világot idéző, egyszerre nyers és száraz péksütemények is. Sokszor az utóbbiak közé tartoznak a boltok polcain pihenő vizes zsemlék és tejes kiflik is, amelyek leteszteléséhez segítségül hívtuk Vajda Józsefet, a Pékműhely tulajdonosát. Tőle azt kértük, hogy a pékáruk tapintása, íze és formája alapján osztályozza őket egytől tízig.

A tesztet kedd délelőtt végeztük el, a pékárukat egységesen hétfő délután 4 és 8 között szereztük be. A tesztbe a Coop, a CBA, az Aldi, a Lidl, a Spar, a Tesco és a Penny Market vizes zsömléit és tejes kiflijeit vontuk be. A vásárlás és a teszt között a termékeket lezárt nejlonzacskókban, fénytől védett helyen tároltuk. Az egyes pékárukról való véleményalkotás időpontjában tesztelőnk természetesen nem tudta, hogy melyik áruház termékét teszteli. Kérésére bevettünk két olyan pékárut is a tesztbe, amelyeket nem áruházakban, hanem olyan pékségekben vettünk, amelyeknek nagyon jó híre van a városban (a pozsonyi úti Három Tarka Macskára és a belvárosi Jacques Lisztre esett a választásunk).
Nézzük videón, hogy mire jutottunk:
A teszt legfőbb eredménye, hogy kiderült, 16-20 forintból nem lehet tisztességes kiflit vagy zsemlét gyártani. Vajda József elárulta, hogy az ő általa sütött kiflinek még az áfa nélküli alapanyagköltsége is meghaladja a 16 forintot, amennyit több, a tesztünkbe bevont pékáruért is fizettünk. Erre pedig még rájönnek az adók, az üzem és az üzlet fenntartási költségei, a munkaerő és természetesen a profit is. Nem meglepő tehát, hogy ha finom kiflit szeretnénk az asztalra (vagy az uzsonnás zacskóba), akkor sokkal mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni.
Az egész ugyanakkor nemcsak ízlés kérdése. A fermentációt, tehát erjedést megspóroló pékáruk fogyasztásával ugyanis jelentős egészségügyi kockázatnak tehetjük ki magunkat a New Scientist tudományos szaklap cikke szerint. Ekkor ugyanis rengeteg fruktánt viszünk be, ami a cöliákiához hasonlító tüneteket okoz. Ez egy olyan autoimmun betegség, amelynek esetében a szervezet rosszul reagál a glutén bevitelére. Ezzel szemben, ha például kovászos kenyeret eszünk, akkor a kenyérsütésnél alkalmazott fermentációs folyamat kiiktatja a búzában lévő fruktánokat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A teszthez visszatérve. Ebben az esetben bebizonyosodott, hogy a felkapott helyeken elköltött forintjainkért sokkal jobb minőségű ételekhez jutunk hozzá, mint az áruházakban. Ahogy már említettük, a kontrollkiflik a Három Tarka Macska pékségből és a Jacques Lisztből származtak. Ezekben a pékségekben jóval drágább volt a kifli, mint az általunk tesztelt áruházakban, de a minőségük is sokkal jobb volt. Másnapra nem estek szét, sokkal kevésbé száradtak ki, finomabbak voltak, jobban át voltak sülve és a kinézetük is sokkal jobb volt.
Nézzük tehát a teszt eredményét, a pontozott pékárukra kapott átlagok alapján sorba téve a különböző boltokat és pékségeket:
Végül pedig az árakat is mutatjuk, ugyanabban a sorrendben:
Birítókép: Todoroff Lázár
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








