11 °C Budapest

Ez a különbség az olcsó és a drága naptejek között

2018. május 31. 15:30

A naptejet sokan nyári strandkelléknek tekintik, pedig valójában már az első tavaszi napsugarak megjelenésénél fontos beszerezni. Egyre szélesebb kínálatból válogathatunk a hazai üzletekben: 1500 és 6000 forint között számos árkategóriában találunk ilyen termékeket. De miért vannak ilyen hatalmas különbségek? Jobbak a drágább naptejek? És mi a helyzet a jól csengő márkanevekkel? Bőrgyógyász segítségével jártuk körbe a naptej-vásárlás legfontosabb kérdéseit.

Amikor megjelennek az első napsugarak, sokan a tavalyról megmaradt naptejeket keresik elő, de ezzel érdemes vigyázni. Mint minden terméknél, a naptejnél is fel van tüntetve a dobozon a szavatossági idő, ami ebben az esetben lehet konkrét dátum vagy a felbontás utáni felhasználhatóság időtartama. Mivel a kozmetikai termékek kémiai anyagokat tartalmaznak, komolyan kell venni a lejárati időt, hiszen a krém szerkezete idővel megváltozhat, ami után már nem biztonságos a használata - figyelmeztet Dr. Smolcz Katalin, a Budai Magánorvosi Centrum bőrgyógyásza. Ilyenkor tehát inkább ne kísérletezzünk a tavalyival, hanem szerezzünk be újat, hiszen ez ma már kifejezetten olcsón megúszható. De hogyan vásároljunk okosan: érdemes például a legolcsóbb naptejet megvenni?

Egyre több az olcsó lehetőség

Ha körülnézünk a naptejek piacán, azt látjuk, hogy 1500 forintért is beszerezhetjük ezeket a termékeket, de akár 5-6 ezer forintot is rászánhatunk. Főleg a diszkontláncok és a drogérialáncok saját márkás naptejei képviselik az alsó árkategóriát, például a Lidl 30 faktoros, saját márkás napteje csak 1599 forintba kerül, illetve hasonló árban mozognak a Rossmann és a DM saját márkás termékei is. Jelentős árbeli ugrást jelentenek ehhez képest a nagy kozmetikumgyártók készítményei, amelyek 3000 forintnál kezdődnek, de akár az 5-6 ezer forintot is elérhetik - ezek mindegyike 200 milliliteres kiszerelés esetében.

A magyar fogyasztók körében évek óta népszerűek a saját márkás termékek, kifejezett igény mutatkozik arra, hogy alternatívaként a gyártói márkák mellett ezek is jelen legyenek a termékkínálatban. Léteznek olyan vásárlók, akik szinte csak ezeket teszik a kosarukba, de őket elsősorban nem az alacsony ár motiválja, hanem számukra az ár-érték arány a fontos - derül ki a Nielsen legfrissebb kutatásából.

Univerzális tendencia, hogy a válságból kilábaló gazdaságok fogyasztói megtartják a recesszió során kialakított vásárlói szokásaikat, ami jelen esetben az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő kereskedelmi márkák malmára hajtja a vizet

- véli Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős igazgatója, aki hozzátette, hogy a prémiumizációs törekvések is megjelentek a kereskedelmi márkák különlegesebb fogyasztói igényeket célzó egészséges, wellness termékkínálatában is. A naptejekből is számos saját márkás alternatíva érhető el a hazai piacon, ami lehetővé teszi, hogy kifejezetten kedvező áron juthassanak napvédő termékekhez a magyar vásárlók. Sokakban felmerül azonban a kérdés, hogy egy ilyen speciális - és egészségügyi célokat is - szolgáló árucikk esetében az olcsóbb lehetőség választása jelenthet-e kockázatot.

Mitől függ, hogy mennyibe kerül?

A fenti példák alapján látszik, hogy két azonos szűrőképességgel (faktorszám, UVA, UVB) rendelkező, és mennyiség szempontjából is azonos termék ára jelentősen eltérhet. Dr. Smolcz Katalin szerint számos olyan tulajdonsága van a naptejeknek, ami meghatározó az ár szempontjából, ezek az alábbiak:

● vízállóság;
● állag;
● illat;
● felszívódás;
● fénystabilitás (fény hatása a hatékonyságra);
● vivőanyag vagy készítményalap (pl. olaj, víz);
● allergéntartalom;
● felhasznált gyártástechnológia;
● csomagolás;
● márkanév.

A hosszú listát látva már nem meglepő, hogy ilyen széles a spektrum, de az is látszik, hogy ezek egy része - például az illat vagy a csomagolás - nem kapcsolódik a termék napvédő tulajdonságához.

Számos független szervezet által végzett teszt rámutatott már arra, hogy nem a legdrágább naptejek a legjobbak, sőt az árnak vagy a márka népszerűségének valójában nem sok köze van ahhoz, hogy mennyire megbízható vagy jó minőségű a termék. Ez fordítva is igaz: egyáltalán nem igaz, hogy az olcsóbb naptejekkel bármi gond lenne, sőt, egyesek jobbak lehetnek drágább társaiknál.

A naptejeknek az Európai Unióban - és persze Magyarországon is - szigorú előírásoknak kell megfelelniük és alapos vizsgálaton kell átesniük, mielőtt kereskedelmi forgalomba kerülnek. A bőrgyógyász szerint épp ezért a boltokban kínált termékekből nyugodt szívvel lehet válogatni, de ettől még érdemes alaposan megnézni, hogy mit veszünk le a polcról. Bármilyen márka mellett is tesszük le a voksunkat, fontos a csomagolás alapján ellenőrizni a faktorszámot és néhány további, a napsugárzás elleni védelemre vonatkozó információt.

Három gyakori tévhit a naptejekről

Mielőtt rátérnénk a vásárlás legfontosabb szempontjaira, nem árt tisztázni néhány olyan elterjedt tévedést is, ami nem a vásárláshoz, hanem a használathoz kötődik. Hiszen amellett, hogy megvásároljuk a számunkra szimpatikus vagy megfelelő naptejet, szintén nagyon fontos, hogy jól használjuk, és ezáltal valóban védelmet nyújtson.

1) Ha bekenem magam, nem barnulok
Ez a kijelentés úgy folytatódik, hogy "akkor inkább nem kenem be magam". A barnulás az UVA-sugárzás hatására következik be, ami ellen nem tudunk maximális védelmet felmutatni, így mindenképp bekövetkezik a pigmentek sötétedése, csak valamivel lassabban, mint naptej használata nélkül.

2) Árnyékban úgysem lehet leégni
Valóban kevesebb UV-sugár éri azt, aki a napernyő vagy fa alatt hűsöl, de még ez is elég lehet a leégéshez. A leégést okozó UVB-sugarakat közvetlenül a napon sem érezzük, ilyenkor valójában a "meleg érzetet" okozó infravörös sugárzás miatt tűnik erősebbnek a fénynek való kitettség.

3) Elég a strandon használni
Fontos, hogy ne közvetlenül a napozás megkezdésekor vagy a strandon kenjük be magunkat, hanem még otthon, elindulás előtt, mert a felszívódásához szükség van 10-15 percre. A naptej ezenkívül nem évszakhoz, vagy naptári időszakhoz kötött termék, hanem időjárásfüggő: ha legalább 10-15 percet tartózkodunk a napon, akkor fontos magunkat bekenni, akár egy fagyizás, séta, vagy biciklizés alkalmával, sőt, télen, síeléskor a magas hegyekben is.

Ezt a 3 dolgot mindenképp nézd meg

A magyar vásárlók többsége ismeri a faktorszámot, hiszen ez a leggyakoribb és sokszor az egyetlen tulajdonság, amit figyelembe veszünk, pedig vannak más tényezők is. Nézzük, hogy mit kell tudni a naptejek dobozán mindig feltüntetett, 3 legfontosabb napvédő tulajdonságról.

SPF (Sun Protection Factor)
Ez a faktorszám, ami azt mutatja, hogy az adott termék hányszorosára növeli a bőr saját védekező képességét. Például egy 20 faktoros naptej használatával hússzor annyi időt tölthetünk el a napon, mint nélküle, így aki 15 percet bír ki védelem nélkül, az a naptejnek köszönhetően nagyjából 300 percen, azaz 5 órán keresztül lesz védett. Amennyiben izzadás következik be, vagy gyakran fürdik vízben, a naptej veszít a hatékonyságából, így azt újra kell kenni.

UVA- és UVB
A napfény mintegy 50%-a látható fényből, 45%-a infravörös sugárzásból és 5 %-a ultraviola (UV) sugárzásból áll. Ez utóbbi szintén három részre osztható: UVA-ra, UVB-re és UVC-re. Az alacsony hullámhosszú UVC-sugarak legnagyobb részét kiszűri a földfelszínt körülvevő ózonréteg, ezért nekünk csak a másik kettő miatt kell aggódni. Az UVA-sugarak hullámhossza a legnagyobb, ez hatol a legmélyebbre a bőrben, és azonnali pigmentációt, azaz barnulást okoz. Bár ettől kevésbé égünk le, hosszú távon felelős a bőr öregedéséért és szerepet játszik a nem melanoma típusú rosszindulatú bőrdaganatok kialakulásában is. Az UVB-sugárzás hullámhossza kisebb, így a mélyebb rétegekbe kevésbé jut el, de ez felelős a leégésért, amely szintén hozzájárul a bőrrák kifejlődéséhez.

A korábbi, kevésbé korszerű naptejek csupán a leégéstől védtek, vagyis az UVA-védelem nem kapott elég figyelmet, de ma már a legtöbb Magyarországon kapható naptej mindkét típusú sugárzás ellen véd. Vásárlás előtt azért nem árt áttanulmányozni a címkét, amin általában részletesen feltüntetik a fenti jellemzőkre vonatkozó adatokat

- mondta a Pénzcentrumnak Dr. Smolcz Katalin, hozzátéve, hogy a faktorszám az UVB-re vonatkozik, az UVA- szűrőképességet - amelynek értéke jelenleg maximum 30 faktor lehet - nem mindig jelölik pontosan, részben azért, mert nehezen mérhető.

A cikk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem