14 °C Budapest

Erről mélyen hallgatnak a boltok: tízezreket spórolhatsz, ha így vásárolsz

2017. október 25. 12:17

Azt, hogy mire és mennyit költenek az emberek, nagyban befolyásolja, hogy milyen érzelmi állapotban vannak éppen. Az eddigi vélekedések azonban megdőlni látszanak, ugyanis egy új kutatás rávilágít arra, hogy azok, akik szomorúak jóval hajlamosabbak túlköltekezni, mint azok, akik majd kicsattanak az örömtől. Ez pedig sok százezres plusz kiadást jelenthet évente.

Ha az ember lehangolt, könnyen érezheti úgy, hogy egy kis vásárlás majd felvidítja. Ezt pedig már egy kutatás is bizonyítja. Legalábbis azt a részét, hogy ha valaki szomorú vagy stresszes, akkor sokkal többet költ, mintha kiegyensúlyozott lenne. Sőt már a puszta unatkozás is elég lehet ahhoz, hogy az ember a pénztárcájához nyúljon.

Azoknál a vásárlóknál, akik szomorúak vagy stresszesek voltak, netán unatkoztak 14 százalékkal nagyobb volt az esélye annak, hogy túlköltekeznek, mint azoknál akik boldognak vagy semleges érzelmi állapotúnak vallották magukat

- állítja egy, 2500 vásárló bevonásával készített brit kutatás.

Az összes érzelemi reakció közül a stressz volt a legköltségesebb. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a stressz érzése 10 százalékkal növelte a túlköltekezés valószínűségét. Ráadásul az unatkozással kombinálva ez összesen 1250 fontjába (mai árfolyamon 420 ezer forint körüli összeg) került a gondterhelt vásárlóknak évente. A kutatás emellett azt is kimutatta, hogy a nők 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel vásárolnak szépségápolási termékeket, akkor ha szomorúnak érzik magukat.

Nem meglepő módon a ruhák, a rágcsálnivalók és a gyorsételek voltak a legkedveltebb termékek a búskomorság legyőzésére. Ez a gyógymód azonban nem csak a pénztárcákra, de az egészségre is kártékony.

A kutatás párhuzamot von továbbá a gyors fizetési eszközök és a megnövekedett vásárlások között is. A válaszadók kétharmada ugyanis betéti vagy hitelkártyáját használta az érzelmi alapú vásárlásoknál. Ezek a kártyák ugyanis mindig kéznél vannak, nem kell velük bajlódni, és ami a legfontosabb,

ha kártyával vásárolunk nincs anyagi kapcsolatunk a pénzzel, tehát nem érezzük a költekezés fokát.

Az életkor szintén meghatározó akkor, amikor az érzelmi állapot vezérelte vásárlásról van szó. Erre bizonyíték, hogy a 24 és 35 év közöttiek voltak messze a leghajlamosabbak arra, hogy érzelmi állapotuktól függően túlköltekezzenek.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
Ez a kutatás nagyon fontos volt számunkra, hiszen lehetőséget adott arra, hogy feltárjuk a kiadások pszichológiáját és azt, hogy az egyén hangulata hogyan befolyásolja a költését

- mondta el Pip Heywood, a kutatást megrednelő MoneySuperMarket igazgatója.

Mindenkinek megvan tehát az oka arra, hogy megvásároljon egy új ruhát vagy mobilt, esetleg lefoglaljon egy nyaralást a hosszú hétvégére. Arra azonban kevesen gondolnak, hogy nagy eséllyel valamilyen, néhány órával a beruházás előtti esemény okozhatta azt a hangulatot, ami miatt bekövetkezett a vásárlás.

A kutatás arra késztet minket, hogy elvetve az eddig gondoltakat, elfogadjuk, hogy a negatív érzelmek jóval meghatározóbbak ha túlköltekezésről van szó, mint a pozitívak.

-  véli Dr. David Lewis, a kutatást értékelő Mindlab pszichológusa.

Az első lépés tehát annak érdekében, hogy az emberek tudatában legyenek, hogy mire és miért költenek, az hogy megismerik bizonyos érzelmek milyen hatással vannak vásárlási szokásaikra.

(DailyMail)

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem