12 °C Budapest
Ettől pörög úgy az Aldi és a Lidl: ez a diszkontok titkos trükkje

Ettől pörög úgy az Aldi és a Lidl: ez a diszkontok titkos trükkje

2016. szeptember 17. 07:03

Annyira mindennapi, kézenfekvő és magától értetődő dolog, hogy szupermarketekbe járunk bevásárolni. Jó, ha valami lemaradt a listáról, akkor persze leszaladunk a kisboltba, de eszedbe jutna egy hétvégi nagybevásárlás teljes listáját a boltos kezébe nyomni, és te csak nézed, amíg 10 percen keresztül szaladgál az eladó az üzletben, és hatalmas tornyot épít a pulton, a listán szereplő termékekből? Pedig egy évszázada még ez volt a mindennapi, kézenfekvő és magától értetődő. De mikor változtak meg a vásárlási szokásaink?

Pontosan száz éve, 1916 szeptemberében nyílt meg az első szupermarket a Tennesse állambeli Memphisben. A Piggly Wiggly volt az első önkiszolgáló bolt. Az emberek nagyon hamar megszerették, nem csak azért, mert kibővült a kínálat, és az üzlet polcai között sétálva bármeddig válogathatnak az áruk között, hanem azért is, mert jóval olcsóbb lett a többi, hagyományos bolthoz képest. Ennek az az oka, hogy 

önkiszolgáló egységként sokkal kisebb létszámú személyzetre volt szükség, és ez az árakon is megmutatkozott.

Ezt látva az 1920-30-as években sorra alakultak át az üzletek szupermarketekké (az Egyesült Államokban). A Piggly Wiggly egyébként több dologban is úttörő volt: ők tettek először címkéket a termékekre és náluk volt először kerekes bevásárlókocsit is 1937-ben. Az üzletlánc még ma is több mint 600 üzlettel működik az USA-ban.

Fél évszázados csúszás

Elég sokat, majd 50 évet kellett várni, mire Magyarországra is eljutott ez az újhullámos bolt-típus. Az első 1964-ben nyílt Budapesten, de természetesen nagyanyáink nem szupermarketnek, hanem ABC-áruháznak nevezték. A terjedése elég gyors volt, 1988-ban 1426 ABC volt az országban, és az 1990-es évek közepétől már az élelmiszer áruházak (szuper- és hipermarketek) bonyolítják az élelmiszerforgalom nagy részét. 

Az ÁFÉSZ-ekből Coop lett, a KÖZÉRT-ből pedig CBA.

A rendszerváltás után egy teljesen új, érintetlen piacot jelentett a multiknak Magyarország. Ezt a lehetőséget gyorsan észre is vették, és egymás után nyitották az üzleteket.

Jöttek a multik

A SPAR a magyar piacon 1991 óta van jelen, és ma több mint 400 üzlettel rendelkezik. Egyébként holland cég, 1932-ben alapították, egy egységes láncba szerveződő szabad társulás volt. Talán a neve a legérdekesebb, ugyanis az alapítók vezérgondolatának mozaik szava: egyetértő együttműködés által mindenki folyamatosan profitáljon - ezeknek a szavaknak hollandul a kezdőbetűi: DE SPAR (a spar egyébként hollandul fenyőt is jelent).

A Penny idén 20 éve, hogy megnyitotta első üzletét Magyarországon. A német diszkontláncnak jelenleg 206 üzlete van hazánkban. Negyedik diszkontként érkezett az országba, a Profi, a Plus és a Jééé után. Ezek ma már kivonultak az országból: a Jééé boltjai Match és Smatch üzletekké váltak 2000-ben, jelenleg pedig CBA és Coop üzletként működnek. A Plus 2008-ban vonult ki, az üzleteit többségében a Spar üzemelteti, a Profi pedig 2012-ben hagyta el az országot, és szintén CBA és Coop láncok integrálták.

Azt tudtad, hogy valójában kettő Aldi létezik? A két vállalatcsoport teljesen független egymástól jogilag, pénzügyileg és szervezetileg egyaránt, csak "baráti együttműködés" van köztük. A cégeket egy testvérpár irányította 2006-ig, ők voltak Németország leggazdagabb emberei. Az Aldi- Északnak csak Németországban vannak üzletei, tehát a magyar boltok az Aldi-Dél vállalatcsoportnak a tagjai. A magyar piacon 2008 óta van jelen.

A Lidl szintén német cég, a 30-as években alapították, és 2004-ben nyitotta az első üzletét Magyarországon. Jelenleg 164 boltja és több mint 3500 dolgozója van itthon.

Ezzel hódítanak a diszkontláncok

Habár továbbra is az "A", azaz a klasszikus márkák a meghatározóak, az élelmiszereknél, vegyi áruknál, a kereskedelmi márkás (saját márkás) termékek is egyre jobban hódítanak Magyarországon. Az sem meglepő, hogy a diszkontok (Lidl, Aldi, Penny Market, stb.) a legerősebbek a sajátmárkás termékek forgalmazásában, többek között ennek is köszönhető látványosan gyors növekedésük. A statisztikák szerint a diszkontok bevételük több mint kétharmadát (!) kereskedelmi márkás termékekkel érik el.

A Tesco név a T.E. Stockwell tea-szállító partnernek és az alapító Cohen nevéből származik. Sir Jack Cohen 21 évesen 30 fontból alapította a Tescót 1919-ben, kezdetben egy londoni piacon árult, az első áruházat 1929-ben nyitotta. Magyarországon 1995 óta van, 208 áruházat üzemeltet és több mint 20 ezer embert foglalkoztat.

Az Auchan alapítója 1961-ben nyitotta meg az első áruházát Észak-Franciaországban. 1996 óta van Magyarországon, 19 áruházat és 18 töltőállomást működtet, hétezer embert foglalkoztat. Az egyik legnagyobb hazai bővülése az volt, amikor 2012-ben felvásárolta a 7 hazai Cora áruházat, és átvette annak mind a 2700 dolgozóját.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

A Metro nagykereskedelmi áruházat 1964-ben alapították Németországban, és 1993-ban lépett a magyar piacra, jelenleg 13 áruháza van, és közel háromezer embernek ad munkát.

Tavaly a vasárnapi boltzár, idén az egyre nagyobb méreteket öltő munkaerőhiány volt a fő téma a kereskedelemben. A hatalmas hiányt több áruházláncnál béremeléssel próbálták megoldani. A Lidl például idén márciusban 5 százalékkal, júliusban pedig további 15 százalékkal emelte a dolgozók bérét, így egy-egy bolti dolgozó teljes jövedelme bruttóban 313 ezer forint.

Ennyit lehet keresni a Lidlnél, fizetést emel a munkaerőhiány miatt

A súlyos kiskereskedelmi munkaerőhiány nemcsak az áruházak helyzetét nehezíti meg, hanem a bolokban dolgozók élete is sokkal nehezebb emiatt. Mivel munka ugyanannyi van, mint korábban, ezért a dolgozóknak kell túlórában elvégezni azt. Ennek köszönhetően a bérük ugyan magas, azonban sokan egészségügyi problémákkal szembesülnek. Ez elsősorban a Tescóban és a Pennyben jellemző, de nem kizárt, hogy más, kiskereskedelmi láncoknál is előfordul a jelenség.

Ennél a multinál havi 250 ezret keresnek a betanított munkások

Az Aldi viszont nagyon higgadt ebben a témában. Az igazgató elmondása szerint mindig is átlagon felüli fizetéseket kínált a dolgozóinak és megfelelően motiválja is őket - többek között ez lehet az oka annak, hogy egyelőre nem küzdenek munkaerő gondokkal. Álláshirdetéseik folyamatosan vannak, hiszen bővül a csapatuk, ezekben pedig már konkrét fizetés ajánlatok is szerepelnek.

Meglepő: ennyit kereshetsz 4-6 órában az Aldinál

 

NEKED AJÁNLJUK
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?