10 °C Budapest
Így spórolj az iskolakezdéssel: ingyen megjavítják a tavalyi iskolatáskát?

Így spórolj az iskolakezdéssel: ingyen megjavítják a tavalyi iskolatáskát?

2016. augusztus 25. 12:33

Az iskolaév kezdetekor sok szülő szembesül azzal, hogy a korábban vásárolt iskolatáska javításra szorul, vagy a tornacipő felsőrésze kiszakadt. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon új terméket kell-e vásárolnunk vagy élhetünk a szavatossági jogainkkal. Mire figyeljünk az új termékek vásárlásakor?

A Budapesti Békéltető Testület ingyenes tanácsadása során a fogyasztók több alkalommal fogalmaztak meg kérdéseket a jogaikkal kapcsolatban. Sokan nincsenek tisztában a jogi lehetőségeikkel, ezért szükséges a tudatosság erősítése ezekben az esetekben is.

Egyik esetben a fogyasztó a márkás - több tízezer forint vételárú - tavaly augusztusban vásárolt iskolatáskán fedezte fel, hogy a zipzárja elromlott és a fülénél is elszakadt. A vásárlástól számítva nem telt el egy év. A fogyasztó a forgalmazó vállalkozást kereste meg a javítási igényével, amely még a fogyasztó minőségi kifogásáról sem vett fel jegyzőkönyvet mondván, hogy a 6 hónapos garanciális idő már régen lejárt.

Egy másik fogyasztó a kisfia számára tavaly augusztus elején vásárolt egy tornacipőt, melynek a felsőrésze több helyen elvált a talpától, de még jó állapotban volt. A vállalkozás a visszavitt cipő hibáira azt mondta, hogy azokat 6 hónapon túl jelentette be és használati jellegű meghibásodások, így nem jogos a szavatossági igény.

Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?

Az iskolatáskákra, tornazsákokra és a torna vagy sportcipőkre a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv. szavatossági rendelkezéseit kell alkalmazni, mely alapján a vásárlást követő 6 hónapon belüli meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a hiba az eladáskor már megvolt, azaz rejtett hibáról volt szó.

A 6 hónapon belüli meghibásodásnál a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett. Ennek a bizonyításnak a vállalkozás szakértői véleménnyel tud eleget tenni, hiszen a bizonyítási teher a forgalmazón áll. Ha a szakértő szerint a táska nem volt megfelelően összevarrva és javítható, akkor a forgalmazó köteles azt megjavítani. Ha pedig nem javítható, akkor kicserélni azt.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ha az iskolatáska vásárlása óta már 6 hónap eltelt, de még 2 éven belüli, akkor a fogyasztónak kell a javítási vagy csere igénye esetén szakértői véleménnyel alátámasztani, hogy a termék gyári vagy anyaghibás volt. Ezekben az esetekben szakértői vélemény hiányában a vállalkozás jogosan utasítja el a fogyasztó javítási vagy csere igényét.

Ha a vállalkozás jótállási jegyen vállalta, hogy a termékre 1 vagy 2 éves garancia van, akkor a teljes jótállási idő alatt a forgalmazó vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a teljesítést követően keletkezett.

Jótállás körében a fogyasztónak ugyanazon jogi lehetőségei vannak, mint szavatosságnál, azaz kérheti a termék javítását, cseréjét, a termék vételárának leszállítását vagy visszafizetését. Ha egyebekben nem jogos a fogyasztói szavatossági igény, akkor is köteles a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet felvenni, illetve biztosítani a fogyasztó számára, hogy a Vásárlók Könyvébe bejegyzést tegyen. Fontos azt is tudni, hogy a vállalkozás a jótállási jegyen tájékoztatni köteles a fogyasztót arról, hogy vita esetén melyik illetékes békéltető testülethez fordulhat.

Mire figyeljenek a fogyasztók?

  • Minden esetben őrizzék meg a megvásárolt iskolatáskák, tornazsákok vagy cipők számláját vagy jótállási jegyét. Ez fontos bizonyíték a szavatosságból illetve a jótállásból eredő igényérvényesítéshez.
  • Amennyiben a termék nem megfelelő vagy meghibásodik, akkor a forgalmazó vállalkozástól kérheti annak garanciális javítását, cseréjét vagy a vételárának visszafizetését!
  • Ha interneten vásárolnak ilyen termékeket, akkor a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól és a termék visszaszolgáltatása mellett kérhetik vissza a vételárat! Amennyiben a termék kiszállítása előtt gondolja meg magát a fogyasztó és áll el a szerződéstől, akkor is visszajár a vételár!

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 7. péntek
Gizella
18. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?