11 °C Budapest
Nesze neked egészségfelmérés: új trükkökkel támadnak a termékbemutatósok

Nesze neked egészségfelmérés: új trükkökkel támadnak a termékbemutatósok

2016. augusztus 4. 21:00

A vásárlók egyre tudatosabbak, egyre többen ismerik, és élnek jogaikkal, a vállalkozások pedig együttműködőbbek a korábbi évek gyakorlatához képest - mondta Baranovszky György, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) mellett működő Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten az első fél év tapasztalatait értékelve.

Elmondta: az első fél évben 2468-an fordultak beadvánnyal a Budapesti Békéltető Testülethez, az ügyszám több mint 14 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, emellett továbbra is magas a havonta konkrét ügyben tanácsot kérők száma, a növekedési ütem jellemző a megyei testületekre is, mindezek alapján látszik, hogy szükség van a fogyasztóvédelemben az alternatív vitarendezésre.

Baranovszky György kiemelte, a Budapesti Békéltető Testület az első fél évben 1970 ügyet zárt le, a többségénél, 1063-nál egyezség született, 576 ügy volt megalapozatlan, 207 zárult ajánlással, 119 esetben nem volt hatáskörük, és mindössze 5 esetben hoztak kötelezést tartalmazó határozatot.

A BTT elnöke kedvező folyamatnak értékelte, hogy az ügyek rendezésekor növekszik az egyezségek aránya, és az ajánlásokat végrehajtó vállalkozások száma, példaként említette, az első fél évben a 207 ajánlás 82 százalékát a cégek önként végrehajtották a fogyasztók visszajelzése alapján.

A legtöbb fogyasztói panasz továbbra is a kereskedelemhez, a garanciális és szavatossági ügyek intézéséhez kötődik. Azt tapasztalják, hogy az ügyek rendezésében fontos szerepet játszó szakvélemények nem mindig pártatlanok, ezért fontos lenne a szakértői szabályozás áttekintése. A testület elnöke arra hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy

a boltban a reklamációt nem elég szóban elmondani, írásban is rögzíteni kell a hatékony jogorvoslat érdekében.

A termékbemutatóknál új technikákat alkalmaznak a vállalkozások, például a vevőcsalogató egészségfelmérést, illetve üzletben történő értékesítésnek minősítik az ügyletüket, holott nem az - emelte ki Baranovszky György, aki szerint további szigorításokra lenne szükség a fogyasztók védelme érdekében a termékbemutatóknál, szerinte a fogyasztói csoportokhoz hasonlóan, itt is be kellene tiltani a tevékenységet.

A testület elnöke kiemelte: az internetes vásárlásokkal kapcsolatos panaszokból látszik, hogy a vevő sokszor nem olvassa el az általános szerződési feltételt, amiben általában a visszaszállítás költségének rendezése is szerepel, szerinte a vállalkozásoknak aprólékosabb tájékoztatást kellene adniuk a fogyasztóknak, és felhívta a figyelmet arra, még mindig vannak csaló weboldalak, és nehéz ezeket kiszűrni.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Baranovszky György szólt arról, hogy a fogyasztóknak a hűségszerződés kötését jobban át kellene gondolniuk, és mérlegeljék mennyibe kerül, ha meggondolják magukat.

A közműszolgáltatási számlázással kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy ha a fogyasztó nem diktálja be időben a fogyasztást, akkor a szolgáltató jogosan küld becsült számlát. Kiemelte azt is, hogy a szolgáltató köteles számlát küldeni meghatározott időszakban, ha azonban késik a számlázással, késedelmi kamatot nem számolhat fel.

Baranovszky György elmondta, hogy Magyarországon a Budapesti Békéltető Testület kizárólagos jogosultságot kapott az Európai Uniótól a határon átnyúló online ügyek ingyenes, gyors rendezésére a pénzügyi területet kivéve, az elmúlt három hónapban 300 megkeresést kezeltek. A fogyasztók a ec.europa.eu/odr online oldalon adhatják be kérelmüket az online vásárlással kapcsolatos vita rendezésére. Szerinte a határon átnyúló internetes vásárlásban a fogyasztóvédelem szerepe egyre jelentősebb lesz, ezért fontos, hogy a békéltetéshez szükséges digitális eszközök, anyagi források rendelkezésre álljanak.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 14. péntek
Bonifác
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?