Tavaly 10 milliónál is több palackot váltottunk vissza egy-egy napon a karácsonyi ünnepek után.
Közel ötödével többet vásároltak a budapestiek az év első három hónapjában. Annak ellenére lőtt ki a fogyasztási kedv, hogy januárban az országos növekedés csupán 1,7 százalékos volt. A területi eltérések viszont jelentősek, 15 megyében visszaesés volt megfigyelhető - írja a Blokkk.com.
Gyengén indult a bolti, áruházi vásárlás 2016-ban, hiszen januárban csak 1,7 százalék volt a növekedés. A február és a március adatsora azonban már kiválóra sikeredett, hiszen 6,7 százalékos és 5,5 százalékos piacbővülést mutatott ki a Központi Statisztikai Hivatal. Ebben nyilván jótékony szerepe volt a februári szökőnapnak (ami önmagában 3 százalék körüli többletet jelenthet), valamint a húsvéti ünnepek előrelopakodásának márciusra (miközben előző évben áprilisban az ünnep, ami mindig 40-50 milliárdos vásárlási rohamot jelent, csak éppen nem mindegy, melyik hónapban).
Az első negyedévben az élelmiszerek vásárlása 2,9 százalékkal nőtt az első negyedévben, így nem ez, hanem a különféle iparcikkek és az üzemanyag forgalma húzta fel a kiskereskedelem mérlegét. Az első negyedév mérlege végül a következőket mutatta:
Időközben napvilágot látott az áprilisi kiskereskedelmi adatok egy része is. A negyedik hónapban az élelmiszerek forgalma (a már említett naptárhatás miatt) csak 0,9 százalékkal, az üzemanyagé pedig 3,5 százalékkal nőtt az előző évhez képest, de hát az iparcikkek vásárlásának 10 százalékos bővülése felrántotta a mérleget, összességében 4,7 százalékos bővülést mutatva.
Nem mindegy, hol laksz: brutális a különbség
A GDP 2016. első negyedévi 0,9 százalékos satnya növekedési üteme azért sejtette, hogy a kiskereskedelem 4,7 százalékos bővülése mögött lehetnek nagyobb eltérések is, hiszen a gazdaság teljesítményétől általában nem szakad el a fogyasztás. Igaz, a hatalmas, az egész gazdaságra kiterjedő munkaerőhiány a vállalkozások teljesítményénél sokkal nagyobb mértékben tolják felfelé a béreket, persze nem mindenütt egyformán.
Óriási különbségek voltak a KSH adatai szerint a főváros és az egyes földrajzi térségek között a bolti, áruházi költekezés növekedési ütemében 2016. első negyedévében. A fővárosi kiskereskedelem 2016. első három hónapjában 18 százalékkal nagyobb bevételt könyvelhetett el az egy évvel korábbihoz képest, a Nyugat-Dunántúl boltjai pedig közel 6 százalékos növekedést mutattak fel, ami együttesen négy megyét jelent, a főváros mellett. Mindezzel szemben Dél-Dunántúl, Közép-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak-Alföld és Dél-Alföld áruházai - összesen 15 megyében - már visszaesést könyveltek el, mivel utóbbi területeken csökkent a kiskereskedelmi forgalom az előző év első három hónapjához képest:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Nyugat-Dunántúl számottevő, a többi térségnél nagyobb mértékű növekedése érthető, hiszen ezen a területen helyezkednek el az autóipar fellegvárai, ami jelentősebb vásárlóerőt is takar. A nyugati határszélekre irányuló bevásárlóturizmus is dobhatott valamennyit a mérlegen.
A 2016. első negyedévi megugrás az iparcikkek vásárlásának bővülésével függhet össze. A ruházati és a bútor, műszaki cikk vásárlások 8-8 százalék körüli első háromhavi, országos szintű növekedése a gazdaságilag erősebb, nagyobb vásárlóerőt felvonultató fővárosra és a nyugati országrészre összpontosulhatott. A vastagabb pénztárcájú vásárlók a tehetősebb térségekben többet költöttek a boltokban, áruházakban 2016. első negyedévében. A banki takarékoskodás, pénzügyi, ingatlanbefektetések vonzereje, célszerűsége gyengülhetett, így inkább a boltba vihették a szabadabban mozgatható pénzük egy részét a vásárlók. A gazdaságilag gyengébb megyékben ugyanakkor csökkent a vásárlóerő 2016. első három hónapjában.
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








