1 °C Budapest

Bambi, Csepel, Orion: hová tűntek a legendás magyar márkák?

2015. december 26. 07:00

Csepel, Bambi, Lehel, Orion, Váncza, Mirelite... sokan emlékeznek még az elmúlt évtizedek népszerű magyar márkáira. De vajon mi történt velük azóta, melyik maradt fenn a piacon, és melyik csak a köztudatban? A Pénzcentrum megnézte, hová tűntek Magyarország egykori kedvencei.

Vannak olyan régi magyar márkák, amik bár már nincsenek a piacon, a mai napig élénken élnek a köztudatban, míg más márkák teljesen eltűntek, vagy beolvadtak. Megnéztük, mi lett Magyarország egykori kedvenc márkáival.

BAMBI

A Bambi a szocializmus korszakának abszolút kedvenc frissítője volt, ami nem meglepő, hiszen sokáig ez volt az egyetlen üdítő a piacon.

A szénsavas narancsízű ital szintetikus alapanyagokból készült (egyes szóbeszédek szerint kátrányból), és egy két és féldecis csatos üvegben forgalmazták. Sokak szerint hanyatlását a külföldről érkező kóla megjelenése okozta, ugyanis a 70-es évek elején a Bambit gyártó üzemben nekiláttak a Pepsi Cola palackozásához.

ORION

Az elsősorban rádiólámpák, rádiócsövek és rádiókészülékek gyártásával foglalkozó elektronikai cég nemcsak Magyarországon, hanem világszerte is ismert volt. A 40-es években a világ rádióexportjának közel 25-30 százalékát az Orion bonyolította le, és sok országban gyártottak Orion licenc alapján rádiókat. Emellett az Orion fejlesztette ki és kezdte gyártani az első hazai tévéket is. 1955 és 1975 között körülbelül 40 készüléktípust dobtak piacra, többek között az első sorozatban gyártott magyar televízió-vevőkészülék is hozzájuk köthető. Emellett az Orion tervezett, gyártott és telepített mikrohullámú telekommunikációs rendszereket is, amelyeket többek között a Szovjetunióba, különböző európai országokba, Ázsiába és Dél-Amerikába is szállítottak. A KGST-piac összeomlása miatt azonban nehéz helyzetbe került a cég, és a 90-es évek elején csődeljárást indítottak ellene. Az Orion 1997 óta a szingapúri Thakral Csoport tulajdonában van.

Forrás: Rádió és Televízió Újság, Fortepan

CSEPEL BICIKLI

Az első Csepel bicikliket az 1920-as évek végén kezdte el gyártani Weiss Manfréd. 1950-ben jött létre az önálló Csepel bicikligyár, ami a hatvanas években összeolvadt a ruhaipari gépgyárral és a varrógépgyárral, egészen a rendszerváltásig. A rendszerváltást követően a gyárat elsőként privatizálták, majd amerikai-magyar vegyesvállalatként működött Schwinn-Csepel néven. Több tulajdonosváltást követően végül ismét magyar tulajdonba került, a legendás bicikligyár jogutódja a Csepel Zrt.

Az egykori klasszikus biciklik egy része mára ugyan némileg átalakult, természetesen a kor igényeinek megfelelően, ám továbbra is készül néhány, a korabeli formákat felidéző darab is. Emellett számos "modern" bicikli is gyártósorra kerül, például a közkedvelt trekking, mountain bike és országúti versenykerékpár. Jelenleg több mint 50 fajta biciklit gyártunk Csepelen, és minden évben újabb öt-tíz típus jelenik meg a boltokban

- olvasható a honlapon.

Forrás: Nagy Gyula, Fortepan

2012-ben elhagyták a "Schwinn" nevet, így a jelenleg kizárólag közép- és felső kategóriás kerékpárokat gyártó cég újra Csepel néven hódít, nemcsak itthon, hanem külföldön is.

SZERENCSI CSOKIGYÁR

JÓL JÖNNE 2,9 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 899 096 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 55 762 forintos törlesztővel a K&H Bank nyújtja (THM 12,82%), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 56 914 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A nagy múltú Szerencsi Csokigyárban az 1920-as évek végén még csak táblás csokoládét és kakaót gyártottak, ekkor jelent meg a Boci csoki, és a "cicás" kakaó. Az 1930-as években pedig már cukorkákat, tejkaramellát, bonbonokat és desszerteket is készítettek a szerencsi konyakos meggy, a macskanyelv, és a táblás csokoládé mellett. A gyárat 1948-ban államosították, innentől Szerencsi Csokoládégyár, majd Szerencsi Édesipari Vállalat néven működött. Dinamikusan fejlődött, több termék "kiváló áru" minősítést is kapott. A szerencsi gyárat 1991-ben vette meg a svájci Nestlé, majd megalapította a Nestlé Hungária Kft.-t. A gyárfejlesztések eredményeként a szerencsi gyár lett az európai italporgyártó és töltőüzemük, itt gyártják többek között a hazai piacon is kapható Nesquik és a  Nescafé 3in1 termékeket. A 2000-es években a cukorgyártás leállt, a gyártási épületeket lebontották, 2011-ben pedig a gyár egyes épületeit műemlékké nyilvánították. A termékek azonban nem tűntek el, a Boci csokit például a mai napig gyártják, de ma már cseh csokoládégyárban.

"Szerencs" és "Szerencsi Bonbon" márkanév alatt forgalmaz termékeket a magyar Szerencsi Bonbon gyár, ami 1996-ban éppen a hagyományok továbbvitele miatt indult.

VÁNCZA

Haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sütőporral!

- hangzik a 20-as évek egyik legmenőbb reklámszlogenje.

Váncza József reklámötletei híressé tették termékeit: első és leghíresebb találmányuk a sütőpor volt, de a család nevéhez fűződik az első magyar technológiával készült leveskocka, puding- és parféporok, vaníliás és citromos cukor, illetve különféle tápszerek is. A termékeket az ötvenes évek végi felszámolás után egy ideig egy kekszgyár készítette tovább, majd a Váncza-örökösök a 80-as évek végén megállapodtak a szabadalmi leírás átadásáról, valamint a névhasználatról, így a Szilas-food Kft. üzemében készülő Váncza termékek 1996-tól újra kaphatóak a boltokban.

Ezek a legjobb magyar márkák 2015-ben

A MagyarBrands a legkiválóbb hazai márkákat minősíti és mutatja be. A szakértői bizottság az olyan magyar vonatkozású márkákat díjazza, amelyek itthon és külföldön is elismertek.

A díjazottak kiválasztásánál hét szempontot vesznek figyelembe a bizottság tagjai. Az értékelés első körében a márkák múltja, a tulajdon, a foglalkoztatás és az identitás alapján kiválasztásra kerülnek azok a márkák, amelyek részt vehetnek az értékelés második részében. A második körben kerül kiszámításra a tradíció, az ismertség és a kedveltség ismérvek alapján az a márkaérték-mutató, amely alapján eldől a díjazottak sorrendje - olvasható a honlapon.

Címlapkép: Urbán Tamás, Fortepan

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 12. csütörtök
Gabriella
50. hét
Ajánlatunk
AAAAAAAAAAAAA
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33