12 °C Budapest

Visszatér a fogyasztók bizalma

2009. szeptember 7. 14:32

Magyarországgal együtt kilenc fejlett európai országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem mennyiségben mért forgalma a második negyedévben, tavaly április-júniushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat a nemzetközi trendekről.

Hazánkban, értéket tekintve 3,6 százalékkal nőtt a bolti forgalom a második negyedévben, a múlt évi hasonló időszakhoz képest, mennyiségben azonban 1,2 százalékkal csökkent.

A huszonegy vizsgált, fejlett ország átlagát tekintve, a második negyedévben 1,9 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot (napi fogyasztási cikket) adtak el, mint a múlt évi hasonló időszakban. Ez a legjobb mutató az elmúlt öt negyedév során.

A trend kedvező fordulatának fő oka, hogy a fogyasztók bizalma lassan kezd visszatérni - mutat rá Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kutatási igazgatója. - Az utóbbi években végzett kutatási eredményeink általában azt jelzik, hogy ha a fogyasztói bizalom csökken, akkor az élelmiszer-kiskereskedelemben a mennyiségi eladás is hasonlóan alakul. Sokszor növekedésük is közvetlenül összefügg. A gazdaság visszatérése a rendes kerékvágásba azonban még hosszú ideig eltarthat, mivel a munkanélküliség továbbra is sok gondot okoz a fogyasztóknak.

További jó hír, hogy amíg múlt év második negyedében a huszonegy ország élelmiszer-kiskereskedelmében az átlagárak 6,1 százalékkal emelkedtek az előző hasonló periódussal szemben, addig a drágulás üteme idén 2,1 százalékra változott. (Magyarországon is csökkent, a 2008 II. negyedévi 9,1-ről 4,8 százalékra az idei hasonló időszakban).

Leginkább pozitív az FMCG-kiskereskedelem fejlődése a vizsgált országok közül Törökországban, Lengyelországban, Svédországban, Nagy-Britanniában, Norvégiában, Hollandiában, Ausztriában és Svájcban. Ebben a nyolc országban ugyanis mennyiségben és értékben is nőtt az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti eladása a második negyedévben, 2008 negyedik-hatodik hónapjához képest.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az élelmiszer- és vegyiáru kiskereskedelem forgalma a második negyedévben, mennyiséget tekintve a huszonegy közül a következő országokban csökkent, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest: Írország (4,9 százalék), Szlovákia (1,9), Finnország (1,7), Belgium, Dánia, Magyarország (egyaránt 1,2) Csehország (0,7), Olaszország (0,6) és Franciaország (0,4),

A Nielsen rendszeres, negyedévi piacelemzésének újdonsága, hogy kiterjesztette tizennégy fejlődő országra is. Közülük az FMCG-kiskereskedelmi forgalom legdinamikusabban Ukrajnában, Boszniában, Oroszországban, Szerbiában és Albániában fejlődött, mind értéket, mind mennyiséget tekintve, az idei második negyedévben.

A szintén EU-tag Romániában az értékben mért növekedés megegyezik az áremelkedés 13 százalékával, mennyiségben pedig stagnál a bolti forgalom. Bulgáriában az értékben mért növekedés elmarad az átlagos áremelkedés ütemétől, mennyiségben pedig csökkent a bolti forgalom. Szlovéniában mindkét szempontból pluszt regisztrált a Nielsen, viszont csökkenést Litvániában.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm