A víztakarékosság az édesvíz készletek megcsappanásával egyre inkább előtérbe kerül. A víz mint, értékes piaci tényező bár más-más összefüggésekben, de egyre fontosabbá válik a úgy a világban, mint Magyarországon. Amíg Afrikában és Ázsia nagy részén a vízhez, különösen az egészséges ivóvízhez való hozzáférés is nagy problémát jelent, addig hazánkban az előnyös földrajzi adottságoknak köszönhetően elegendő egészséges víz áll rendelkezésre.
A Víztakarékosság.hu azért jött létre, hogy a témát és a környezettudatos gondolkodást a figyelem középpontjába állítsa. Az alábbiakban olvasható, a Nagycsaládosok Országos Egyesületével közösen végzett kutatás szakmai partnere az Urimat termékek kizárólagos magyarországi importőre, az ECOPLUS Hungary Kft. volt.
Hazánkban rövidesen, vagy éppen napjainkban egyfajta paradigmaváltás kezdődött. A rendszerváltás előtti intenzív városiasodási folyamatok miatt a helyi, regionális víziközmű-szolgáltatók megfelelő alapokat teremtettek ahhoz, hogy a korábban még nem minden háztartásban elérhető vezetékes ivóvíz szinte mindenki számára hozzáférhető legyen.

Az állam által támogatott árak pedig a vizet olyan színben tüntették fel, mintha kifogyhatatlan ajándék volna. Ha kinyitom a csapot, biztosan folyni fog belőle a víz, annyi, amennyit csak akarok. Így épült be a kultúránkba a kerti csap alá helyezett dinnye, az üveges sör folyó víz alatti hűtése, vagy a csepegő csapok javítás nélküli használata.

A felmérés során a családi vízfelhasználás alapkérdéseit vizsgálták, bár egy-két hazai víziközmű-szolgáltató vizsgálja a családi vízfelhasználás néhány paraméterét, a nagycsaládosok válaszai mindképpen érdekes és hasznos információt nyújtanak a témával kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy a háztartás milyen vízvételi pontokkal rendelkezik, a legtöbben a mosógépet, a kézmosó csapot, a WC-t és a kádat említették, elenyésző volt az extra vízfelhasználású eszköz és a kerti medence, valamint a bidé.

A táblázatban jól látható, hogy az átlagos vízfogyasztás 12-16 köbméter körül mozog, és a szélsőségesen kevesebb és több jól érzékelhető. A nagycsaládokban az egyesület információja alapján átlagosan 3-4 gyermek van, azaz 5-6-7 fővel kalkulálhatunk a családi vízfogyasztás mértékének megítélésekor.

A válaszok alapján kijelenthető, hogy a nagycsaládosok odafigyelnek a felesleges vízelfolyásra. Bár a hazai víziközmű-szolgáltatók rendszeresen tájékoztatják a lakosságot ennek fontosságáról, de vélhetően a bekötési és a mellékmérő különbözetének a számlában megjelenő aránya miatt a lakosság egyre tudatosabban közelíti meg ezt a kérdést. Mégiscsak a pénztárcájukra megy...

Ez egy régi dilemma, hogy amíg a víz olcsó, nehéz lesz tudatosabb hozzáállást elérni a fogyasztóknál, ugyanakkor a lakosság nagy része mégiscsak drágának tartja a vízszolgáltatás ellenértékét. A kérdés nyilván arra is utal, hogy egyébként a fogyasztók érzete mennyire pontos.
Kétségtelen, érdemes összevetni a vízdíj rendszerváltás utáni emelkedési ütemét a szintén nagyon fontos gáz- vagy áramszolgáltatás díjának növekedésével. Mindhárom közszolgáltatás alapvető fontosságú a már megszokott életszínvonal érzetében. Mára azonban a lakosság érzékenyen reagál minden díjemelésre, de a válaszokból is kiderül, a víz- és csatornaszolgáltatás díja még mindig kisebb részt szakít ki a teljes rezsire fordított összegből.

Ez a kérdés különösen fontos a hazai ivóvízminőség-fejlesztési programok és a kötelező uniós norma, az amortizációs költségbeépítés előtt álló települések és szolgáltatóik esetében. A víztakarékosság, a gazdasági válság érzete és az évek óta tartó elszegényedési folyamat miatt egyre többen próbálnak spórolni, ami így fontos piaci tényező tette/teheti a víztakarékos termékeket forgalmazó szektort.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Úgy látszik, a személyes ajánlás még mindig az egyik legerősebb marketingeszköz az egyre erősödő internet, főleg a web-áruházak mellett. Ugyanakkor az is tisztán látszik, hogy a hazai víziközmű-szolgáltatók nem érdekeltek - egy-két kivételtől eltekintve - a fogyasztói tájékoztatásban a takarékos vízhasználatot kapcsán.

Egyértelműen látszik, hogy a családi költségvetésre érzékeny nagycsaládosok nem tudnak - legalábbis rövid távon - víztakarékossági beruházásban gondolkodni.

Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter a Vízminőség.hu-nak tett víz világnapi nyilatkozatában kiemelte:, "...nem vitatva a vízzel való takarékos gazdálkodás alapelvének fontosságát, és figyelembe véve azt, hogy a szolgáltatásért fizetendő díj már önmagában is takarékosságra ösztönöz - a kisfogyasztók esetében elegendőnek és hatékonynak tartjuk a fogyasztói elhatározásból megvalósuló víztakarékosságot. Ma már számos víztakarékos szerelvény és berendezés kapható kereskedelmi fogalomban."
Nem várható tehát, mint ahogy a megújuló energiák esetében sem, hogy állami eszközökkel ösztönözzék az egyéni felhasználású víztakarékos módszerek vásárlását. Ugyanakkor úgy látjuk, érdemes megvizsgálni a hazai víziközmű-szolgáltatók kinnlevőségei és a rosszabb anyagi körülmények között élő fogyasztók ilyen irányú tájékoztatása közötti összefüggéseket.
Amint tehát a kutatásban adott válaszokból is kiderül, a víztakarékosság mint környezettudatos életmód még gyerekcipőben jár hazánkban. Ennek oka természetesen az a földrajzi adottság, amely nem sarkallja víztakarékos életmódra a fogyasztókat, nem beszélve a már említett társadalmi megítélésről, amely még az elmúlt politikai rendszerből eredeztethető. A víztakarékosság sok területen indokolt lenne, de a személyes, egészséges életmódon alapuló vízfogyasztást nem gyengítheti.
A fent említett dinnyehűtési "eljárás" például ilyen, miközben a hazai víziközmű-szolgáltatók egyre intenzívebben próbálják meggyőzni fogyasztóikat, hogy a vezetékes ivóvíz van olyan egészséges és jó minőségű, mint a lényeges nagyobb marketing-költségvetéssel rendelkező ásványvíz-forgalmazók termékei. Ezzel együtt a szolgáltatók számára igenis fontos és megoldandó kérdés a kinnlevőségek csökkentése, ez pedig pont azt a társadalmi réteget érinti, akik számára a víztakarékosság akár életbevágóan fontos is lehet.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








