A víztakarékosság az édesvíz készletek megcsappanásával egyre inkább előtérbe kerül. A víz mint, értékes piaci tényező bár más-más összefüggésekben, de egyre fontosabbá válik a úgy a világban, mint Magyarországon. Amíg Afrikában és Ázsia nagy részén a vízhez, különösen az egészséges ivóvízhez való hozzáférés is nagy problémát jelent, addig hazánkban az előnyös földrajzi adottságoknak köszönhetően elegendő egészséges víz áll rendelkezésre.
A Víztakarékosság.hu azért jött létre, hogy a témát és a környezettudatos gondolkodást a figyelem középpontjába állítsa. Az alábbiakban olvasható, a Nagycsaládosok Országos Egyesületével közösen végzett kutatás szakmai partnere az Urimat termékek kizárólagos magyarországi importőre, az ECOPLUS Hungary Kft. volt.
Hazánkban rövidesen, vagy éppen napjainkban egyfajta paradigmaváltás kezdődött. A rendszerváltás előtti intenzív városiasodási folyamatok miatt a helyi, regionális víziközmű-szolgáltatók megfelelő alapokat teremtettek ahhoz, hogy a korábban még nem minden háztartásban elérhető vezetékes ivóvíz szinte mindenki számára hozzáférhető legyen.

Az állam által támogatott árak pedig a vizet olyan színben tüntették fel, mintha kifogyhatatlan ajándék volna. Ha kinyitom a csapot, biztosan folyni fog belőle a víz, annyi, amennyit csak akarok. Így épült be a kultúránkba a kerti csap alá helyezett dinnye, az üveges sör folyó víz alatti hűtése, vagy a csepegő csapok javítás nélküli használata.

A felmérés során a családi vízfelhasználás alapkérdéseit vizsgálták, bár egy-két hazai víziközmű-szolgáltató vizsgálja a családi vízfelhasználás néhány paraméterét, a nagycsaládosok válaszai mindképpen érdekes és hasznos információt nyújtanak a témával kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy a háztartás milyen vízvételi pontokkal rendelkezik, a legtöbben a mosógépet, a kézmosó csapot, a WC-t és a kádat említették, elenyésző volt az extra vízfelhasználású eszköz és a kerti medence, valamint a bidé.

A táblázatban jól látható, hogy az átlagos vízfogyasztás 12-16 köbméter körül mozog, és a szélsőségesen kevesebb és több jól érzékelhető. A nagycsaládokban az egyesület információja alapján átlagosan 3-4 gyermek van, azaz 5-6-7 fővel kalkulálhatunk a családi vízfogyasztás mértékének megítélésekor.

A válaszok alapján kijelenthető, hogy a nagycsaládosok odafigyelnek a felesleges vízelfolyásra. Bár a hazai víziközmű-szolgáltatók rendszeresen tájékoztatják a lakosságot ennek fontosságáról, de vélhetően a bekötési és a mellékmérő különbözetének a számlában megjelenő aránya miatt a lakosság egyre tudatosabban közelíti meg ezt a kérdést. Mégiscsak a pénztárcájukra megy...

Ez egy régi dilemma, hogy amíg a víz olcsó, nehéz lesz tudatosabb hozzáállást elérni a fogyasztóknál, ugyanakkor a lakosság nagy része mégiscsak drágának tartja a vízszolgáltatás ellenértékét. A kérdés nyilván arra is utal, hogy egyébként a fogyasztók érzete mennyire pontos.
Kétségtelen, érdemes összevetni a vízdíj rendszerváltás utáni emelkedési ütemét a szintén nagyon fontos gáz- vagy áramszolgáltatás díjának növekedésével. Mindhárom közszolgáltatás alapvető fontosságú a már megszokott életszínvonal érzetében. Mára azonban a lakosság érzékenyen reagál minden díjemelésre, de a válaszokból is kiderül, a víz- és csatornaszolgáltatás díja még mindig kisebb részt szakít ki a teljes rezsire fordított összegből.

Ez a kérdés különösen fontos a hazai ivóvízminőség-fejlesztési programok és a kötelező uniós norma, az amortizációs költségbeépítés előtt álló települések és szolgáltatóik esetében. A víztakarékosság, a gazdasági válság érzete és az évek óta tartó elszegényedési folyamat miatt egyre többen próbálnak spórolni, ami így fontos piaci tényező tette/teheti a víztakarékos termékeket forgalmazó szektort.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Úgy látszik, a személyes ajánlás még mindig az egyik legerősebb marketingeszköz az egyre erősödő internet, főleg a web-áruházak mellett. Ugyanakkor az is tisztán látszik, hogy a hazai víziközmű-szolgáltatók nem érdekeltek - egy-két kivételtől eltekintve - a fogyasztói tájékoztatásban a takarékos vízhasználatot kapcsán.

Egyértelműen látszik, hogy a családi költségvetésre érzékeny nagycsaládosok nem tudnak - legalábbis rövid távon - víztakarékossági beruházásban gondolkodni.

Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter a Vízminőség.hu-nak tett víz világnapi nyilatkozatában kiemelte:, "...nem vitatva a vízzel való takarékos gazdálkodás alapelvének fontosságát, és figyelembe véve azt, hogy a szolgáltatásért fizetendő díj már önmagában is takarékosságra ösztönöz - a kisfogyasztók esetében elegendőnek és hatékonynak tartjuk a fogyasztói elhatározásból megvalósuló víztakarékosságot. Ma már számos víztakarékos szerelvény és berendezés kapható kereskedelmi fogalomban."
Nem várható tehát, mint ahogy a megújuló energiák esetében sem, hogy állami eszközökkel ösztönözzék az egyéni felhasználású víztakarékos módszerek vásárlását. Ugyanakkor úgy látjuk, érdemes megvizsgálni a hazai víziközmű-szolgáltatók kinnlevőségei és a rosszabb anyagi körülmények között élő fogyasztók ilyen irányú tájékoztatása közötti összefüggéseket.
Amint tehát a kutatásban adott válaszokból is kiderül, a víztakarékosság mint környezettudatos életmód még gyerekcipőben jár hazánkban. Ennek oka természetesen az a földrajzi adottság, amely nem sarkallja víztakarékos életmódra a fogyasztókat, nem beszélve a már említett társadalmi megítélésről, amely még az elmúlt politikai rendszerből eredeztethető. A víztakarékosság sok területen indokolt lenne, de a személyes, egészséges életmódon alapuló vízfogyasztást nem gyengítheti.
A fent említett dinnyehűtési "eljárás" például ilyen, miközben a hazai víziközmű-szolgáltatók egyre intenzívebben próbálják meggyőzni fogyasztóikat, hogy a vezetékes ivóvíz van olyan egészséges és jó minőségű, mint a lényeges nagyobb marketing-költségvetéssel rendelkező ásványvíz-forgalmazók termékei. Ezzel együtt a szolgáltatók számára igenis fontos és megoldandó kérdés a kinnlevőségek csökkentése, ez pedig pont azt a társadalmi réteget érinti, akik számára a víztakarékosság akár életbevágóan fontos is lehet.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








