A fél világ szomjazik, nálunk meg csapvíz alatt hűtik a dinnyét

Pénzcentrum
2009. augusztus 19. 06:20

A víztakarékosság az édesvíz készletek megcsappanásával egyre inkább előtérbe kerül. A víz mint, értékes piaci tényező bár más-más összefüggésekben, de egyre fontosabbá válik a úgy a világban, mint Magyarországon. Amíg Afrikában és Ázsia nagy részén a vízhez, különösen az egészséges ivóvízhez való hozzáférés is nagy problémát jelent, addig hazánkban az előnyös földrajzi adottságoknak köszönhetően elegendő egészséges víz áll rendelkezésre.

A Víztakarékosság.hu azért jött létre, hogy a témát és a környezettudatos gondolkodást a figyelem középpontjába állítsa. Az alábbiakban olvasható, a Nagycsaládosok Országos Egyesületével közösen végzett kutatás szakmai partnere az Urimat termékek kizárólagos magyarországi importőre, az ECOPLUS Hungary Kft. volt.

Hazánkban rövidesen, vagy éppen napjainkban egyfajta paradigmaváltás kezdődött. A rendszerváltás előtti intenzív városiasodási folyamatok miatt a helyi, regionális víziközmű-szolgáltatók megfelelő alapokat teremtettek ahhoz, hogy a korábban még nem minden háztartásban elérhető vezetékes ivóvíz szinte mindenki számára hozzáférhető legyen.

Az állam által támogatott árak pedig a vizet olyan színben tüntették fel, mintha kifogyhatatlan ajándék volna. Ha kinyitom a csapot, biztosan folyni fog belőle a víz, annyi, amennyit csak akarok. Így épült be a kultúránkba a kerti csap alá helyezett dinnye, az üveges sör folyó víz alatti hűtése, vagy a csepegő csapok javítás nélküli használata.

A felmérés során a családi vízfelhasználás alapkérdéseit vizsgálták, bár egy-két hazai víziközmű-szolgáltató vizsgálja a családi vízfelhasználás néhány paraméterét, a nagycsaládosok válaszai mindképpen érdekes és hasznos információt nyújtanak a témával kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy a háztartás milyen vízvételi pontokkal rendelkezik, a legtöbben a mosógépet, a kézmosó csapot, a WC-t és a kádat említették, elenyésző volt az extra vízfelhasználású eszköz és a kerti medence, valamint a bidé.

A táblázatban jól látható, hogy az átlagos vízfogyasztás 12-16 köbméter körül mozog, és a szélsőségesen kevesebb és több jól érzékelhető. A nagycsaládokban az egyesület információja alapján átlagosan 3-4 gyermek van, azaz 5-6-7 fővel kalkulálhatunk a családi vízfogyasztás mértékének megítélésekor.

A válaszok alapján kijelenthető, hogy a nagycsaládosok odafigyelnek a felesleges vízelfolyásra. Bár a hazai víziközmű-szolgáltatók rendszeresen tájékoztatják a lakosságot ennek fontosságáról, de vélhetően a bekötési és a mellékmérő különbözetének a számlában megjelenő aránya miatt a lakosság egyre tudatosabban közelíti meg ezt a kérdést. Mégiscsak a pénztárcájukra megy...

Ez egy régi dilemma, hogy amíg a víz olcsó, nehéz lesz tudatosabb hozzáállást elérni a fogyasztóknál, ugyanakkor a lakosság nagy része mégiscsak drágának tartja a vízszolgáltatás ellenértékét. A kérdés nyilván arra is utal, hogy egyébként a fogyasztók érzete mennyire pontos.

Kétségtelen, érdemes összevetni a vízdíj rendszerváltás utáni emelkedési ütemét a szintén nagyon fontos gáz- vagy áramszolgáltatás díjának növekedésével. Mindhárom közszolgáltatás alapvető fontosságú a már megszokott életszínvonal érzetében. Mára azonban a lakosság érzékenyen reagál minden díjemelésre, de a válaszokból is kiderül, a víz- és csatornaszolgáltatás díja még mindig kisebb részt szakít ki a teljes rezsire fordított összegből.

Ez a kérdés különösen fontos a hazai ivóvízminőség-fejlesztési programok és a kötelező uniós norma, az amortizációs költségbeépítés előtt álló települések és szolgáltatóik esetében. A víztakarékosság, a gazdasági válság érzete és az évek óta tartó elszegényedési folyamat miatt egyre többen próbálnak spórolni, ami így fontos piaci tényező tette/teheti a víztakarékos termékeket forgalmazó szektort. 

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Úgy látszik, a személyes ajánlás még mindig az egyik legerősebb marketingeszköz az egyre erősödő internet, főleg a web-áruházak mellett. Ugyanakkor az is tisztán látszik, hogy a hazai víziközmű-szolgáltatók nem érdekeltek - egy-két kivételtől eltekintve - a fogyasztói tájékoztatásban a takarékos vízhasználatot kapcsán.

Egyértelműen látszik, hogy a családi költségvetésre érzékeny nagycsaládosok nem tudnak - legalábbis rövid távon - víztakarékossági beruházásban gondolkodni.

Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter a Vízminőség.hu-nak tett víz világnapi nyilatkozatában kiemelte:, "...nem vitatva a vízzel való takarékos gazdálkodás alapelvének fontosságát, és figyelembe véve azt, hogy a szolgáltatásért fizetendő díj már önmagában is takarékosságra ösztönöz - a kisfogyasztók esetében elegendőnek és hatékonynak tartjuk a fogyasztói elhatározásból megvalósuló víztakarékosságot. Ma már számos víztakarékos szerelvény és berendezés kapható kereskedelmi fogalomban."

Nem várható tehát, mint ahogy a megújuló energiák esetében sem, hogy állami eszközökkel ösztönözzék az egyéni felhasználású víztakarékos módszerek vásárlását. Ugyanakkor úgy látjuk, érdemes megvizsgálni a hazai víziközmű-szolgáltatók kinnlevőségei és a rosszabb anyagi körülmények között élő fogyasztók ilyen irányú tájékoztatása közötti összefüggéseket.

Amint tehát a kutatásban adott válaszokból is kiderül, a víztakarékosság mint környezettudatos életmód még gyerekcipőben jár hazánkban. Ennek oka természetesen az a földrajzi adottság, amely nem sarkallja víztakarékos életmódra a fogyasztókat, nem beszélve a már említett társadalmi megítélésről, amely még az elmúlt politikai rendszerből eredeztethető. A víztakarékosság sok területen indokolt lenne, de a személyes, egészséges életmódon alapuló vízfogyasztást nem gyengítheti.

A fent említett dinnyehűtési "eljárás" például ilyen, miközben a hazai víziközmű-szolgáltatók egyre intenzívebben próbálják meggyőzni fogyasztóikat, hogy a vezetékes ivóvíz van olyan egészséges és jó minőségű, mint a lényeges nagyobb marketing-költségvetéssel rendelkező ásványvíz-forgalmazók termékei. Ezzel együtt a szolgáltatók számára igenis fontos és megoldandó kérdés a kinnlevőségek csökkentése, ez pedig pont azt a társadalmi réteget érinti, akik számára a víztakarékosság akár életbevágóan fontos is lehet.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 21:11
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem