Rutinból használjuk a kártyánkat

2009. június 4. 09:32

A korábbinál visszafogottabb ütemben bár, de tovább növekszik a vásárlások aránya a bankkártyás tranzakciókon belül Magyarországon.

A kártyás fizetési műveletek terjedését, a kártyabirtokosok aktivitásának növekedését alátámasztják a Magyar Nemzeti Bank statisztikái is. Ezek szerint a hazai és külföldi kibocsátású kártyákkal indított műveletek száma 298 millió, értéke 7107 milliárd forint volt tavaly, a növekedés üteme a megelőző esztendőhöz képest a darabszámot tekintve 10, értékben 6 százalékot ért el. Az MNB kimutatása alapján az elmúlt évben tovább nőtt a vásárlások aránya: száz műveletből 56 volt áru vagy szolgáltatás ellenértékének a kifizetése, míg egy évvel korábban alig haladta meg az 50 százalékot az arány.

A vásárlási műveletek - ezekből tavaly 167 milliót regisztráltak - 94 százaléka az üzletek pénztáraiban felszerelt közel 50 ezer elektronikus POS-berendezésen keresztül lebonyolított fizetés volt. A maradék interneten, imprinteren, valamint ATM-en keresztül lebonyolított fizetés. (ATM-nél jellemzően telefonkártya-feltöltést, telefon- és díjbeszedőszámla-kiegyenlítést végeznek az ügyfelek, ezeket fizetési műveletként számolja el a statisztika.)

A bankjegykiadó automatákat még mindig sokkal intenzívebben használják a kártyabirtokosok: a jegybank szerint egy-egy ATM átlagos kihasználtsága naponta átlag 75 tranzakció volt tavaly, míg ugyanez a készpénzfelvételre és -befizetésre alkalmas bankfióki és postahivatali POS-berendezéseknél mindössze 2,6 tranzakciót ért el naponta. A kereskedői elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok kihasználtsága pedig napi átlag kilenc tranzakció, ez szintén nem nevezhető túlságosan magasnak.

A bankok által kibocsátott kártyák száma minden szereplőnél jelentősen emelkedett, bár ez elsősorban a lakossági plasztikokra igaz. A bővülési lehetőségeket ugyanakkor több tényező is behatárolja a kártyaszámnál és a műveletek megoszlásánál egyaránt. A CIB Bank beszámolója szerint például a növekvő tendencia folyatódik a kártyaszámnál, de érezhetően - mind a recesszióból, mind a szezonalitásból adódóan - lelassult a bővülés mértéke.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

NAPTÁR
Tovább
2024. március 3. vasárnap
Kornélia
9. hét
Március 3.
A Sabin-csepp napja
Március 3.
Vadvédelmi világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. március 2. 19:16
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm