20 °C Budapest

Vásárlói pszichológia: akkor is költünk, ha nem akarunk

2009. május 18. 16:02

Egy 2008-ban megjelent, Buyology névre keresztelt kutatás alapján megjelent könyv szerint a fogyasztói döntésekben nem csak az anyagi szempontok játszanak közre, hanem a tudatalattink is. Ezzel persze a termékeiket reklámozó cégek is tisztában vannak, kérdés, hogy válság idején mit üzennek az agyunknak, hogy vásárlásra ösztönözzenek minket.

Az említett kutatást vezető és az abból készült könyvet jegyző Martin Lindstrom szerint -akit a Wall Street Journal kérdezett a témában - a válság enyhülésével nem lehet arra számítani, hogy a fogyasztók ismét úgy, és annyit fognak vásárolni, mint korábban, nem lehet meg nem történtként kezelni az elmúlt hónapok eseményeit, és az arra adott reakciókat.

Ma jobb esetben mindenki spórol, és még akkor sem vesz meg mindent, amire szemet vetett, ha pénztárcája abban a pillanatban meg is engedné, hiszen egyfajta túlélési ösztön indult be most bennünk, ami a rosszabb időkre való felkészülésre sarkall. Sokan talán nem is tudatosan mondanak le bizonyos termékekről, illetve szolgáltatásokról, nem egy előzetes szelekció alapján mondják azt, hogy erre és erre most nem adok ki pénzt, hanem egyfajta intuícióra hagyatkozunk - mondja Lindstrom.

Márpedig ez az újfajta intuíció nem törlődik ki belőlünk egyik napról a másikra, a spórolás okát nem is kérdőjelezi meg most senki körülöttünk. A cégeknek is ehhez az állapothoz kell alkalmazkodniuk a reklámozásban, hiszen jobb esetben nem arról van szó, hogy nincs elkölthető pénzünk, hanem nehezebben adjuk ki azt, mint korábban.

Újfajta "játékot" játszanak majd velünk a cégek, másra kell helyezniük a hangsúlyt a reklámok során, mint korábban. A legjobb példa Lindstrom szerint a Hyundai akciója, amelyben az hirdeti az autóóriás, hogy egy éven belül vissza lehet vinni az új autót, amennyiben elveszíti a tulajdonos az állását. Egy ilyen akciónak köszönhetően ugyanis azokat is vásárlásra tudják bírni, akik egyébként óvatosabbak lennének.

De ott vannak a luxustermékeket gyártó cégek, mint például a Louis Vuitton, akiknek szintén fel kell készülniük arra, hogy ezentúl a praktikára is hangsúlyt helyezzenek reklámjaikban, ne csak a szépségre. Luxusra költeni manapság ugyanis nem feltétlenül sikkes, még a gazdagok körében sem, sok üzlet például már olyan szatyrokat is gyárt, amiről nem lehet már 15 méterről rápillantva is megállapítani, hogy milyen márkáról van szó. Hirdetéseikben ezért olyan jellemzőket is kihangsúlyoznak, ami a termék vásárlását racionális érvekkel is igyekszik megindokolni, mint például egy táska esetében a sokoldalúság, amivel a nők a férjüket is meggyőzhetik, hogy miért volt szükség a 15. retikülre.

Sajnos a nőkre jellemző a vásárlási láz, amit még szorult helyzetben is nehezen győznek le. Számukra Lindstrom azt ajánlja, hogy bankkártya helyett fizessenek mindig készpénzzel, hiszen így sokkal szembetűnőbb, hogy mekkora összeget adunk ki egy-egy termékre.

Szintén jó taktika lehet, ha nem vesszük meg azonnal az adott terméket, amit kinéztünk, hanem alszunk rá egy napot, felmérések ugyanis azt igazolják, hogy a vásárlók 60 százaléka ilyenkor nem veszi meg végül a terméket.

Érdemes továbbá a gyereket is otthon hagyni, mikor nagybevásárlást tartunk, ugyanis erre vonatkozó felmérések is készültek, melyek szerint akár 40 százalékkal is többet költhetünk, ha velünk van gyermekünk, mintha otthon hagynánk.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 27. hétfő
Adalbert
39. hét
Szeptember 27.
Idegenforgalmi világnap
Szeptember 27.
A Google születésnapja
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. szeptember 26. 16:07