13 °C Budapest

Nem sok jót jósoltak a tömegközlekedésnek

2009. június 4. 14:32

Krónikus forráshiány, évtizedes problémák, elégedetlen utasok és európai szintű jegyárak - néhány vélemény, amely gyakran elhangzik, ha a magyar tömegközlekedés, mint beszédtéma szóba kerül. A PricewaterhouseCoopers megoldásokat keresett a Közlekedési Szakmai Fórumon.

A PricewaterhouseCoopers és együttműködő ügyvédi irodája a Réti, Antall és Madl Landwell Közlekedési Szakmai Fórumon vitatták meg a problémákat, melyet azzal a céllal hívtak össze, hogy erősítsék a közösségi közlekedésben érintett felek - minisztérium, szakmai szervezetek, vasúti és busztársaságok stb. - közti párbeszédet.

A magyar ember mindenesetre használja a tömegközlekedést, amelynek részaránya uniós összehasonlításban sem rossz. Elvileg perspektíva is lenne, hiszen az Európai Unió stratégiai céljai (káros kibocsátás csökkentése, tömegközlekedés fejlesztése) olyan keretet adhat, amibe érdemes kapaszkodni, nem beszélve hazánk központi helyzetéről - tranzit ország funkciójáról - amelyre akár nemzetstratégiát is lehetne építeni. A valóság azonban az, hogy a gazdasági válság nélkül is komoly problémákkal terhelt közlekedési szektor saját dilemmáit sem képes feloldani, nem beszélve arról, hogy a hatalmas rendszerek átszervezése választási ciklusokon átívelő együttműködést igényelne a politikusoktól.

"Nem vagyok optimista a szektor rövid távú kilátásai kapcsán. Ha megmarad a rövid távú fiskális szemlélet dominanciája, akkor nincs érdemi esély a jelenleginél stabilabb közszolgáltatási finanszírozási háttér megteremtésére - hangsúlyozta Felsmann Balázs, az egykori Gazdasági és Közlekedési Minisztérium volt szakállamtitkára. Kifejtette, hogy állami, illetve önkormányzati garanciavállalás nélkül gyakorlatilag lehetetlenné válik a hitelfelvétel és sajnos manapság már ez a garancia sem jelent biztos forráshátteret a fejlesztésekhez. A politikai szándék hiánya pedig megakadályozza az olyan alternatív finanszírozási modellek igénybevételét, mint például az eszközalapú lízing vagy a PPP megoldások.

A Budapesti Közlekedési Szövetség az egymástól "függetlenül létező" vasútvonalakat kapcsolná össze Budapesten, annak érdekében, hogy városi közlekedésre is alkalmas legyen, illetve, hogy egy Székesfehérvárról érkező utasnak ne kelljen feltétlenül a Déli pályaudvaron leszállnia, ha éppenséggel a Nyugati környékén van dolga.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

"Kitörési pont lehetne az ún. térségi vasutak létrehozása a vasúttársaságok, önkormányzatok és magánfejlesztők által, amely regionális közlekedési igényeket szolgálna ki, és hatékonyan kapcsolódna rá az országos hálózatra" - vetette fel Antall György, a Réti, Antall és Madl Landwell Ügyvédi Iroda egyik vezetője.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 20. hétfő
Friderika
38. hét
Szeptember 20.
A gyermekek világnapja
Szeptember 20.
Biztosítási világnap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. szeptember 19. 17:45