15 °C Budapest

Kevesebben nyaralnak külföldön: a Balaton lehet az idei sláger

2009. május 28. 09:32

Idén május és szeptember között minden második magyar háztartás (51,8%) tervez utazást. Minden 100 utazást tervező háztartásból 72 csak belföldi, 15 belföldi és külföldi, 13 pedig csak külföldi úti célt választ. A becslések szerint 2009. május-szeptember között a magyar háztartások 4,2 millió utazáson vesznek részt. Összességében a tervezett utazások 82%-a belföldre irányul, ami minden korábbi évnél magasabb arány.

A ténylegesen megvalósuló utazások számát pozitívan befolyásolja a későbbre tolódó döntéshozatal, amely a belföldi, közelebbi úti céloknak kiemelten kedvez. A gazdasági válság hatásai a 2009. évi nyári utazásokon is érezhetők, aminek következtében az utazók soha ilyen magas arányban nem választottak magyarországi úti célt.

Az elmúlt évek tendenciáit vizsgálva elmondható, hogy a belföldi úti célok népszerűsége tovább növekszik. A belföldi utazást tervezők 27,2%-a a 31-40 éves korosztályba, további egyötöde az 51-60 éves korosztályba tartozik. Az utazók között többségben vannak a városokban élők, valamint az átlagos vagy átlag feletti jövedelemmel rendelkezők. A belföldi utazások 35,1%-át a Budapesten és környékén élők tervezik, de sokan kelnek útra az Észak-Alföld (13,7%), a Dél-Alföld (11,8%) és az Észak-Magyarország (11,8%) régiókból is.

A legnépszerűbb belföldi úti cél továbbra is a Balaton, a külföldi desztinációk közül pedig Horvátország. A "magyar tengerhez" összességében lényegesen több utazást terveznek honfitársaink, mint a legnépszerűbb külföldi desztinációba, Horvátországba: a tervezett utazások számát tekintve déli szomszédunkat megelőzi a Dél-Dunántúl és a Tisza-tó kivételével minden magyarországi turisztikai régió is.

A legtöbben július és augusztus hónapban utaznak, a tervezett utazások 60,1%-a 1-3 éjszakás, 31,9%-a minimum négy éjszakás, legfeljebb egy hetes tartózkodási idővel jár. A magyarok tíz utazásból négy esetében fizetős szálláshelyet vesznek igénybe, de az egyes turisztikai régiókban jelentős különbségek figyelhetők meg: a Balaton és a Dél-Dunántúl esetében minden második utazó kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesz igénybe, ezzel szemben a Budapest-Közép-Dunavidéket és a Nyugat-Dunántúlt felkeresni tervezők döntően ingyenes szálláshelyet választanak, barátaiknál, ismerősieknél, esetleg saját nyaralójukban laknak.

A Magyar Turizmus Zrt. kutatási eredményei szerint a hazai lakosság várhatóan 186 milliárd forintot fog elkölteni belföldi utazásra a 2009. május-szeptember közötti időszakban, amely összeg jelentősen meghaladja a 2008-as főszezoni terveket.
A magyar lakosság utazási terveiben fontos szerep jut a kultúrának, amelyre az idei témaév is épít. Annak ellenére, hogy még csak néhány hónap telt el az évből, a kutatás során megkérdezettek 34,7%-a már hallott arról, hogy 2009 a Kulturális Turizmus Éve.

Részletes eredmények

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából végzett kutatás eredményei szerint a magyar háztartások 51,8%-a tervez utazást a 2009. május-szeptember közötti időszakban. Az utazási kedv az iskolai végzettséggel és a jövedelemmel párhuzamosan nő, emellett a nagyobb településeken élők, illetve a fiatalabb korosztályok is az átlagnál szívesebben kelnek útra.

Az utazást tervezők több mint nyolctizede belföldön (is) utazik, ezen belül 72,2% csak belföldi, 14,6% pedig belföldi és külföldi utazást is tesz. A csak belföldre utazók átlagosan 2,04, míg a belföldre és külföldre is utazók átlagosan 3,26 utazást terveznek a május-szeptember közötti időszakban.

A magyar lakosság legnépszerűbb úti céljai 2009. május-szeptemberben (a tervezett utazások arányában, %) Forrás: Magyar Turizmus Zrt.

A belföldi utazások háromtizede (30,7%) a Balaton turisztikai régióba irányul, amelyet a Budapest-Közép-Dunavidék (18,9%) és Észak-Magyarország (15,2%) követ. Az utazások közel kétharmada július és augusztus hónapra esik, ezen belül a július hónap részesedése (29,8%) kiemelkedő. Júniusban az utazók 20,1%-a, májusban 12,4%-a, szeptemberben pedig egytizede (10,5%) tervezi, hogy útra kel.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Egy belföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 4,2 éjszaka lesz, az utazások 13,3%-át egyhetesre tervezik. Az 1-3 éjszakás utazások részesedése 60,1%. Egy belföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások 39,3%-ában kereskedelmi alapon működő szálláshelyet (is) igénybe vesznek az utazók.

A külföldi utazások tekintetében Horvátország (14,8%), Olaszország (10,3%), Ausztria (10,3%), Görögország (9,4%) és Románia (7,1%) lesznek az idei nyár legnépszerűbb célpontjai. Az Európán kívüli (a Mediterrán-térség észak-afrikai desztinációit is magában foglaló) utazások aránya 6,5%, a két leggyakrabban felkeresett desztináció Egyiptom és az Amerikai Egyesült Államok. A külföldi utazások 35,5%-ára augusztusban, 29,7%-ára júliusban, további 14,0%-ára pedig szeptemberben kerül sor. A májusi előszezon szerepe az utószezonéhoz hasonló, szeptember hónapra az utazások 13,5%-át tervezik.

Egy külföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 6,9 éjszaka lesz, a legnépszerűbbek a hét- (24,7%), a hat- (12,9%), valamint a hosszú hétvégés, kétéjszakás (10,4%) tartózkodással járó utazások. Az 1-3 éjszakás utak részesedése 17,8%. Egy külföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások több mint nyolctizedében (82,0%) kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesznek igénybe az utazók, az ingyenes szálláshelyek jelentősége a belföldi utazásokkal összehasonlítva lényegesen alacsonyabb. 

A 2009. május-szeptember időszakra tervezett belföldi és külföldi utazások főbb jellemzői

A Kulturális Turizmus Éve

A Magyar Turizmus Zrt. a főszezoni utazási tervekre vonatkozó kutatás keretében a Kulturális Turizmus Éve ismertségét is vizsgálta a magyar lakosság körében. Az eredmények szerint a válaszadók 34,7%-a hallott arról, hogy 2009 a Kulturális Turizmus Éve. A kampány a 40 év felettiek, a felsőfokú végzettségűek és az átlag feletti jövedelműek között a legismertebb.

A magyar lakosság utazási terveinek ismeretében megállapíthatjuk, hogy a 2009. május-szeptemberi időszakban tervezett belföldi utazások több mint felének, 57,9%-ának lesz fő vagy kiegészítő célja a kulturális látnivalók megtekintése, a kulturális programokon való részvétel - annak ellenére, hogy a nyár elsősorban a passzív pihenés ideje. Jelentős különbségek vannak aszerint, hogy melyik régióba utaznak a háztartások, az Észak-Magyarország (72,7%) és a Balaton (68,2%) régióba irányuló utazások több mint kétharmadában fognak kulturális tevékenységet végezni.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem