1 °C Budapest

Kevesebben nyaralnak külföldön: a Balaton lehet az idei sláger

2009. május 28. 09:32

Idén május és szeptember között minden második magyar háztartás (51,8%) tervez utazást. Minden 100 utazást tervező háztartásból 72 csak belföldi, 15 belföldi és külföldi, 13 pedig csak külföldi úti célt választ. A becslések szerint 2009. május-szeptember között a magyar háztartások 4,2 millió utazáson vesznek részt. Összességében a tervezett utazások 82%-a belföldre irányul, ami minden korábbi évnél magasabb arány.

A ténylegesen megvalósuló utazások számát pozitívan befolyásolja a későbbre tolódó döntéshozatal, amely a belföldi, közelebbi úti céloknak kiemelten kedvez. A gazdasági válság hatásai a 2009. évi nyári utazásokon is érezhetők, aminek következtében az utazók soha ilyen magas arányban nem választottak magyarországi úti célt.

Az elmúlt évek tendenciáit vizsgálva elmondható, hogy a belföldi úti célok népszerűsége tovább növekszik. A belföldi utazást tervezők 27,2%-a a 31-40 éves korosztályba, további egyötöde az 51-60 éves korosztályba tartozik. Az utazók között többségben vannak a városokban élők, valamint az átlagos vagy átlag feletti jövedelemmel rendelkezők. A belföldi utazások 35,1%-át a Budapesten és környékén élők tervezik, de sokan kelnek útra az Észak-Alföld (13,7%), a Dél-Alföld (11,8%) és az Észak-Magyarország (11,8%) régiókból is.

A legnépszerűbb belföldi úti cél továbbra is a Balaton, a külföldi desztinációk közül pedig Horvátország. A "magyar tengerhez" összességében lényegesen több utazást terveznek honfitársaink, mint a legnépszerűbb külföldi desztinációba, Horvátországba: a tervezett utazások számát tekintve déli szomszédunkat megelőzi a Dél-Dunántúl és a Tisza-tó kivételével minden magyarországi turisztikai régió is.

A legtöbben július és augusztus hónapban utaznak, a tervezett utazások 60,1%-a 1-3 éjszakás, 31,9%-a minimum négy éjszakás, legfeljebb egy hetes tartózkodási idővel jár. A magyarok tíz utazásból négy esetében fizetős szálláshelyet vesznek igénybe, de az egyes turisztikai régiókban jelentős különbségek figyelhetők meg: a Balaton és a Dél-Dunántúl esetében minden második utazó kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesz igénybe, ezzel szemben a Budapest-Közép-Dunavidéket és a Nyugat-Dunántúlt felkeresni tervezők döntően ingyenes szálláshelyet választanak, barátaiknál, ismerősieknél, esetleg saját nyaralójukban laknak.

A Magyar Turizmus Zrt. kutatási eredményei szerint a hazai lakosság várhatóan 186 milliárd forintot fog elkölteni belföldi utazásra a 2009. május-szeptember közötti időszakban, amely összeg jelentősen meghaladja a 2008-as főszezoni terveket.
A magyar lakosság utazási terveiben fontos szerep jut a kultúrának, amelyre az idei témaév is épít. Annak ellenére, hogy még csak néhány hónap telt el az évből, a kutatás során megkérdezettek 34,7%-a már hallott arról, hogy 2009 a Kulturális Turizmus Éve.

Részletes eredmények

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából végzett kutatás eredményei szerint a magyar háztartások 51,8%-a tervez utazást a 2009. május-szeptember közötti időszakban. Az utazási kedv az iskolai végzettséggel és a jövedelemmel párhuzamosan nő, emellett a nagyobb településeken élők, illetve a fiatalabb korosztályok is az átlagnál szívesebben kelnek útra.

Az utazást tervezők több mint nyolctizede belföldön (is) utazik, ezen belül 72,2% csak belföldi, 14,6% pedig belföldi és külföldi utazást is tesz. A csak belföldre utazók átlagosan 2,04, míg a belföldre és külföldre is utazók átlagosan 3,26 utazást terveznek a május-szeptember közötti időszakban.

A magyar lakosság legnépszerűbb úti céljai 2009. május-szeptemberben (a tervezett utazások arányában, %) Forrás: Magyar Turizmus Zrt.

A belföldi utazások háromtizede (30,7%) a Balaton turisztikai régióba irányul, amelyet a Budapest-Közép-Dunavidék (18,9%) és Észak-Magyarország (15,2%) követ. Az utazások közel kétharmada július és augusztus hónapra esik, ezen belül a július hónap részesedése (29,8%) kiemelkedő. Júniusban az utazók 20,1%-a, májusban 12,4%-a, szeptemberben pedig egytizede (10,5%) tervezi, hogy útra kel.

Egy belföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 4,2 éjszaka lesz, az utazások 13,3%-át egyhetesre tervezik. Az 1-3 éjszakás utazások részesedése 60,1%. Egy belföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások 39,3%-ában kereskedelmi alapon működő szálláshelyet (is) igénybe vesznek az utazók.

A külföldi utazások tekintetében Horvátország (14,8%), Olaszország (10,3%), Ausztria (10,3%), Görögország (9,4%) és Románia (7,1%) lesznek az idei nyár legnépszerűbb célpontjai. Az Európán kívüli (a Mediterrán-térség észak-afrikai desztinációit is magában foglaló) utazások aránya 6,5%, a két leggyakrabban felkeresett desztináció Egyiptom és az Amerikai Egyesült Államok. A külföldi utazások 35,5%-ára augusztusban, 29,7%-ára júliusban, további 14,0%-ára pedig szeptemberben kerül sor. A májusi előszezon szerepe az utószezonéhoz hasonló, szeptember hónapra az utazások 13,5%-át tervezik.

Egy külföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 6,9 éjszaka lesz, a legnépszerűbbek a hét- (24,7%), a hat- (12,9%), valamint a hosszú hétvégés, kétéjszakás (10,4%) tartózkodással járó utazások. Az 1-3 éjszakás utak részesedése 17,8%. Egy külföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások több mint nyolctizedében (82,0%) kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesznek igénybe az utazók, az ingyenes szálláshelyek jelentősége a belföldi utazásokkal összehasonlítva lényegesen alacsonyabb. 

A 2009. május-szeptember időszakra tervezett belföldi és külföldi utazások főbb jellemzői

A Kulturális Turizmus Éve

A Magyar Turizmus Zrt. a főszezoni utazási tervekre vonatkozó kutatás keretében a Kulturális Turizmus Éve ismertségét is vizsgálta a magyar lakosság körében. Az eredmények szerint a válaszadók 34,7%-a hallott arról, hogy 2009 a Kulturális Turizmus Éve. A kampány a 40 év felettiek, a felsőfokú végzettségűek és az átlag feletti jövedelműek között a legismertebb.

A magyar lakosság utazási terveinek ismeretében megállapíthatjuk, hogy a 2009. május-szeptemberi időszakban tervezett belföldi utazások több mint felének, 57,9%-ának lesz fő vagy kiegészítő célja a kulturális látnivalók megtekintése, a kulturális programokon való részvétel - annak ellenére, hogy a nyár elsősorban a passzív pihenés ideje. Jelentős különbségek vannak aszerint, hogy melyik régióba utaznak a háztartások, az Észak-Magyarország (72,7%) és a Balaton (68,2%) régióba irányuló utazások több mint kétharmadában fognak kulturális tevékenységet végezni.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 3. szombat
Ferenc, Olívia
48. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?