4 °C Budapest

A MÁV feneketlen pénzeszsák: bezzeg a sógorék!

Pénzcentrum
2009. április 14. 09:30

A Bajnai-kormány több tíz milliárddal csökkentené a közösségi közlekedés, így a MÁV költségvetési támogatását is. A pénznyelőként üzemelő vasúttársaság hatékonysága gyenge, főleg ha nemzetközi összehasonlításban tekintünk rá.

Nem kell messzire utazni, hogy egy hazainál nagyságrendekkel jobban működő vasutat találjon az ember, elég ha Bécsig eljutunk. Az ottani 5702 kilométernyi vasútvonalat kiszolgáló ÖBB, osztrák állami vasúttársaság vonatain évente mintegy 447 millióan utaznak, míg az itthoni 7800 kilométeren alig több mint 150 millióan.

A hatékonyabb működéshez az is hozzájárul a szomszédoknál, hogy az ottani kisebb forgalmú vonalakon a költséges vasúti szerelvények helyett autóbuszokat közlekedtetnek.

Itthon az utasok a vasút tényleges költségeinek mindössze 19 százalékát fizetik be a pénztáraknál, nem csak a diákoknak, illetve nyugdíjasoknak, és egyéb jogon járó kedvezmények miatt, ugyanis a teljes árúnak mondott menetjegy is csak a személyszállítás tényleges költségeinek 55-60 százalékát fedezi.

Itthon közel 30 millióan ingyen utaznak, míg az ÖBB-nek alig van díjmentesen utazó utasa.

Persze ha itthon is a tényleges költségekhez igazodna a díjszabás, sokan felháborodnának, és talán joggal vetnék vissza, hogy a kiszolgálás minősége is hagy némi kivetni valót maga után. Az osztrákok ugyanis évek óta többet költenek szolgáltatásaikra, utaskiszolgáló létesítményeikre, járműparkjuk korszerűsítésére, mint a MÁV.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nekünk több év kellett 70 elővárosi motorvonat beszerzésére, míg ezalatt az osztrákok 160 ilyet szerelvényt vásároltak.

Nem szerepel jobban azonban az áruszállítási piacon sem a MÁV Cargo, amit az ÖBB árufuvarozó vállalkozása vásárolt fel 102,5 milliárd forintért, holott a cég járműparkja jórészt ócskavasnak felel meg.

A már szinte tradíciónak mondható lemaradást a MÁV tehát csak jelentős tulajdonosi hozzájárulással tudná ledolgozni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 18. csütörtök
Auguszta
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?