Putyin még évekig képes finanszírozni az ukrajnai háborút az orosz gazdaság stagnálása ellenére is.
A Community Supported Agriculture (CSA), azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb, jól működő megoldást jelent a farmerek és a fogyasztók közvetlen összekötésére. Ezzel mindkét fél nyer, a gazdálkodó jó előre biztosítja magának a piacot, míg a fogyasztó garantáltan gyorsan és biztosan jut friss helyi termékekhez, általában kedvezőbb áron, mintha ugyanezt a nagy- és kiskereskedőkön keresztül szerezné be. Megnéztük, mi a helyzet a magyar piacon.
A Community Supported Agriculture (CSA) modell olyan partnerséget jelent a fogyasztók és a termelők között, ahol a vásárlók előre fizetnek a mezőgazdasági termékekért, ezzel elősegítve a fenntartható gazdálkodást. Ilyen rendszerben működik a francia AMAP (Associations pour le maintien d'une agriculture paysanne), vagy a német Solidarische Landwirtschaft” (Solawi), a Brooklyn Grange New Yorkban, vagy az ontariói Plan B Organic Farms Kanadában.
A lényeg, hogy a CSA modell a fenti együttműködésékben lehetővé teszi a gazdák számára, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a fogyasztókkal, és azonnali visszajelzéseket kapjanak a termékeikről. A modell nem csak fenntartható és csökkenti az élelmiszer-pazarlást, de azzal, hogy kikerüli a nagy- és kiskereskedőket, a gazdákat több jövedelemhez juttatja, míg a vásárlóknak jellemzően gyorsabban, jobb minőségben kínál kedvezőbb árakat az üzletekhez képest.
Amíg külföldön a CSA bevett üzleti gyakorlatnak tekinthető, addig idehaza az átlagos birtokméretekhez viszonyítva egyelőre gyerekcipőben jár, annak ellenére, hogy ugyan lassan, de biztosan sorjáznak a jó példák arra, hogy a közösségi finanszírozás is képes lehet stabil lábat adni a kisgazdaságoknak.
Az egyik hazai úttörő, a MyFram 2019-ben indult és jelenleg országszerte öt kertből szállít házhoz vegyszermentes zöldség-gyümölcsládákat. Tavaly 500-nál is több vásárlót szolgált ki, a cégbe pedig időközben befektetett az RTL Klub Cápák között műsorából ismert Balogh Petya is.
A Myfarm indulásánál pont az volt az egyik legnagyobb nehézségünk, hogy nem találtunk itthon egy olyan online platformot, ami összekötné a gazdákat a fogyasztókkal. Ezért a MyFarm indulását követően létrehoztuk a Brancskozosseg.hu-t, amely a Kickstarter és az InideGoGo mintájára összekapcsolja az ötletgazdákat a vásárlókkal (akik lehetnek akár termelők is), piacteret kínálva a cégeknek az előrendelők megszerzésére
– mondta a közösség által támogatott mezőgazdasági modellhez online felületet biztosító Brancsközösség alapítója, Kövesdi Gábor sorozatvállalkozó, akinek a nevéhez fűződik a MyFarm megalapítása is.
Farmról az asztalra
Másfél éve aztán berobbant a Brancskozosseg.hu-n a Birsbirtok gyümölcsfa-bérlő projektje, egy birsfa-örökbefogadó program. Ebben Tolna megye legnagyobb, 4.3 hektáros birsültetvénye, azoknak kínált előre 2200 birsfája terméséből, akiknek nem lehetett saját kertjük, mégis megbízható forrásból szerettek volna jóval kedvezőbb áron egészséges élelmiszerhez jutni az őszi befőzések idejére. Az előfizetők ezáltal több, mint 3 tonna termést kaptak közvetlenül a Birsbirtokról.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hasonlóan sikeres kampányt futott a TriflaFarm, a Gerecse-hegység déli lábánál 2014-ben létrehozott, 6500 csemetét számláló tölgyfa-ültetvény, ahol szarvasgomba-termő fát fogadhattak örökbe a vásárlók a „farmról az asztalra” koncepció jegyében. A rövid ellátási lánc következtében a gazdaság ökológiai lábnyoma minimálisra csökkent, miközben a bevételek sokkal tervezhetőbbé váltak.
Ugyanezen koncepció mentén találta meg számításait a Tokaj-hegyaljai MyWine borászat - itt egy szőlőtőkét fogadhattak örökbe a vásárlók cserébe egy vagy több palack tokaji borért -, és a hartai Frei Méhészet - utóbbinál nem csak simán mézet rendelhettek tőlük, vagy kaptárt fogadhattak örökbe, de választott csomagtól függően akár egy termelői egyéni méh hírcsatorna (fotókkal, videókkal a kaptárról és a méhekről) is járt a vásárlóknak.
A közösségi finanszírozás az agráriumban is több, mint egyszerű adásvétel termelő és vásárló között. A két fél segíti egymást, kulcsfontosságú a köztük fennálló kölcsönös bizalom. A termelő és a gazdálkodó egy közösséget alkot, ahol a fogyasztó megfizeti az elvégzett művelési munkáért cserébe azon termékek előállítási költségét, amelyet majd megkap, ezáltal a termelő biztosítani tudja a termeléshez szükséges feltételeket. A termelés így a gazdálkodónak kiszámíthatóbb, a vevő pedig pontosan tudja, ki, hol és hogyan állítja elő számára azt, ami az asztalára kerül
– osztotta meg a közösség által támogatott mezőgazdasági modellel kapcsolatos észrevételeit Matus Dóra, a Birsbirtok tulajdonosa.
Ami pedig a közösségi finanszírozás eddigi hazai tapasztalatait illeti, a Brancsközösség friss statisztikái szerint a náluk indított összes kampány közül a gasztronómiai fókuszúak a legsikeresebbek, az ilyen témában futó projekteknek átlagosan 55 százaléka éri el a megcélzott kampányösszeget, ami felülmúlja a nyugati sztenderdeket is.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








