High angle view of a young Asian woman shopping online on laptop, making payment with credit card. Enjoying Seasonal sales. Shopaholic concept.

A bankkártyás fizetés alap, egy jó webshophoz ennél már jóval több kell

2021. július 23. 11:30

Az e-kereskedelem dinamikusan fejlődött az elmúlt években, a koronavírus-járvány pedig végképp elintézte, hogy az online vásárlás mindenki számára a hétköznapok részévé váljon: a Mastercard Fizetési Élmény Riportja szerint a pandémia miatt bekövetkező változások az idősebb korosztályt is aktivizálták, sőt, a hetente online vásárlók között az 55-60 év közöttiek vezetik a rangsort, a bankkártyás fizetés lehetősége pedig ma már az online kereskedő megbízhatóságát jelenti.

A koronavírus kényszerhelyzetbe hozta a társadalmat: átformálta a vásárlói szokásokat, digitalizációra kényszerítette a vállalkozásokat, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket: a Mastercard Fizetési Élmény Riportja szerint ez a lendület várhatóan nem is fog letörni a járvány megszűnésével sem: szakértők szerint bár várható csökkenés a forgalomban, de a kereslet sosem fog visszaesni a járvány előtti időszakra. A válaszadók 54%-a ugyanolyan gyakorisággal tervez idén online vásárolni, mint 2020-ban. Érdekesség, hogy ez az arány még magasabb, ha csak az 50-60 közötti korosztály vizsgáljuk (66%). Azok száma pedig, akik még többet is fognak vásárolni 40%-ra tehető.

2020-ban az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18% közötti) bővülését alapul véve legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint. A belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45%-os rekord bővülést követően, 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított a tavalyi évben.

Ez ugyanakkor azt is jelenti a webshopot üzemeltető vállalkozások számára, hogy ahol nem tartanak lépést a vásárlók fizetési igényeinek növekedésével, vagyis az online fizetés evolúciójával, ott bizony lemorzsolódással kell számolniuk.

Bankkártyás fizetés = megbízhatóság

Amíg a korábbi években a bankkártya adatok online felületen való megadását olykor bizalmatlanság övezete, addig a 2019-es Fizetési Élmény Riportban a megkérdezettek 27 százaléka számára, a legfrissebb 2020-as felméréseben pedig már 40%-uk számára a bakkártyás fizetés az online kereskedő megbízhatóságát támasztotta alá. Ez a fogyasztók tapasztalatának növekedésével állhat összefüggésben, ahogy a vásárlók egyre többször látják egy weboldal megbízhatóságát és a kártyás fizetés lehetőségét kéz a kézben járni. Így mára már alapfeltétellé vált a bankkártyás fizetés a weboldalakon, és ezt az igényt egyre több webshop ki is elégíti.

Az is látható, hogy csekély mértékben, de növekedett azok aránya, akik leginkább a mentett kártyára épülő mobiltárcával vagy Google Pay-jel, illetve Apple Pay-jel való fizetést preferálják. Ez a csoport idén a válaszadók 18%-át teszik ki a tavalyi 15%-hoz képest. A Google Pay és az Apple Pay terjedése jól mutatja, hogy a bankok is felismerték a bigtech cégek erős, folyamatosan terjeszkedő pozícióját a pénzügyi piacon.

Az is kiderül a felmérésből, hogy a lakosság több mint fele mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál, ami nem is meglepő, hiszen szinte minden élethelyzetben vásárolunk: ágyban fekve (60%), tévénézés közben (52%), vagy éppen a mellékhelységből (17%). Az elmentett adatoknak köszönhetően pedig ilyenkor akkor sem szakad meg a folyamat, ha éppen nincs kéznél a kártya.  

Nagyon sok tényezőn múlik, hogy egy vállalkozás mikor vezeti be a digitális fizetést. Sok esetben az időhiány és a bonyolult telepítés jelent az érintettek számára akadályt, de sokan a költségektől is tartanak. Pedig sokkal nagyobb lehet a kieső bevétel, ha valaki azért nem vásárol az adott üzletben, mert nem lehet elektronikusan fizetni – ilyen vásárlóból pedig egyre több van. Ma már a vásárlók számára a digitális fizetés nem egy plusz, hanem egy alapelvárás a vállalkozások méretétől függetlenül. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy segítsük a hazai kisvállalkozásokat ezen akadályok leküzdésében

– mondta a Pénzcentrumnak Mondovics Péter, a Mastercard marketing managere.

A fizetés a legkritikusabb szakasz

2021 egyértelműen a digitalizáció éve volt, a hazai elektronikus kereskedelem és a fizetési megoldások alkalmazása is több évnyi fejlődést dolgozott le. Elektronikus fizetési megoldásokat alkalmazni mára alapvetővé vált az e-kereskedelemben, de ezeket jól alkalmazni, valóban a felhasználói élmény és a vásárlási folyamat kulcsfontosságú elemeként tekinteni rá, ez még sok helyen hiányzik.

A riport ugyanis arra is rámutatott, hogy az online vásárlás egyik legkritikusabb szakasza továbbra is a fizetés, 10-ből 9 ember hagyott már abba online vásárlást a fizetés során. Tehát a ma már nem az a kérdés, hogy legyen-e online fizetés, hanem hogy hogyan állítsa össze a kereskedő azt az elektronikus fizetési mixet, a saját payment wall-ját, amely a saját üzleti modelljének, vásárlói körének, célpiacainak leginkább megfelel.

A közelmúltban megjelenő, új fizetési módok hozzájárulhatnak, hogy az emberek még kiszámíthatóbbnak és tervezhetőnek éljék meg az online vásárlást. Ezek a megoldások már kezdenek eljutni a fogyasztókhoz is: 20-ból 3 ember használt a kérdőívet megelőző egy hónapban valamilyen innovatív online fizetési módszert.

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem