Egy friss kutatás szerint az Európai Unió gazdaságilag fejlettebb tagállamaiban szoros összefüggés mutatható ki az innovációs képességek és a fenntarthatósági teljesítmény között.
Megmenthetik-e a Földet a sokak által kritizált óriásvállalatok? Segíthet-e a klímaváltozás elleni küzdelemben, ha a pénzügyi cégek zöld befektetési célpontokat ajánlanak ügyfeleiknek? Ezekre a kérdésekre keresett választ a jövő legfontosabb trendjeit feltérképező budapesti Brain Bar fesztiválon Eric Dugelay, a Deloitte fenntarthatósági szolgáltatásokért felelős globális vezetője.
"A vállalkozások megmenthetik a bolygónkat. Évek óta nagyon keményen dolgoznak e cél eléréséért, elsősorban az üvegházhatású gázok kibocsátásának és környezetre gyakorolt hatásuk csökkentése érdekében" - kezdte egy meglepő gondolattal a beszélgetést Eric Dugelay. A cégek viselkedése azonban nagyon is érthető, hiszen ha sikerrel járnak, azzal saját jövőbeli működésüket is biztosíthatják.
Nézz kürül a Pénzcentrum
Személyi Kölcsön kalkulátorában, ahol kiválaszthatod a számodra
legkedvezőbb ajánlatot
A Deloitte fenntarthatósági szolgáltatásokért felelő vezetője tagja a Michael Bloomberg vezette The Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) nevű, a klímaváltozás pénzügyi kockázatait elemző munkacsoportnak is, amely szerint a vállalkozásoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az éghajlatváltozás befolyásolja a tevékenységüket.
Mit tehetnek a multik?
Eric Dugelay szerint a cégek nyitottak a fenntarthatóság gondolatára. Készen állnak működési folyamataik újragondolására, szolgáltatásaik megváltoztatására és hatalmas összegeket fektetnek a zöld gazdaságba.
- hívta fel a figyelmet a Deloitte szakértője. Vannak azonban olyan vállalkozások, amelyeknél a zöld gondolat még csak a felszínen van jelen. Szponzorként nemes ügyeket támogatnak, ám valójában nem tesznek hathatós erőfeszítéseket működésük környezetkímélőbbé tételére.
Erre azonban a civil szervezetek és maguk a fogyasztók is hatással lehetnek azáltal, ha ellenőrzik a vállalatok módszereit, megvizsgálják, konkrétan milyen tevékenységek állnak a számok mögött. Nem mindegy ugyanis, hogy valóban karbonsemleges egy cég, vagy csak azért lett az, mert szén-dioxid kvótákat vásárolt magának, miközben a saját kibocsátását nem csökkentette. Az azonban nehézséget jelenthet egy-egy tevékenység jövőbeli környezeti hatásainak meghatározásában, hogy ma még nincs a világon egy mindenki által elfogadott számítási módszer erre a célra.
Az igazi ösztönző a fogyasztó
A szakértő szerint a legjobb megoldás az lenne, ha a kormányok és a vállalkozások együttműködnének ezen a területen. A folyamat felgyorsításáért a kormányok sokat tehetnek, hiszen a vállalatok működését egy-egy új szabályozás a természetesnél hamarabb átformálhatja. Ám Eric Dugelay szerint
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha ők az etikus magatartás hiánya, a klímaváltozás semmibevétele vagy egyéb okok miatt elfordulnak egy vállalkozástól, akkor az a cég komoly nehézségekkel fog szembenézni. Jó példa erre az autóipar, amely aligha állt volna ilyen gyorsan át az elektromos autók gyártására, ha ügyfélköre nem kényszeríti rá erre. Azoknak az autógyártóknak, amelyek versenyben akartak maradni reagálniuk kellett a fogyasztói igények változására.
Párbeszédre van szükség a fogyasztókkal még a mostanság olyan szörnyű hírnévnek örvendő ágazatokban is, mint az olaj- és gázipar. A változásban pedig a fiataloknak is óriási szerepe lesz. Eric Dugelay úgy látja, Greta Thunberg elképesztő hatással volt a jövő generációjára, még ha sokan el is utasították törekvéseit. Ez azonban nem változtat a lényegen:
Mi lesz a foglalkoztatásal?
Nagy kérdés, vajon milyen hatással lehet a foglalkoztatásra, ha a vállalkozások sorra hajtják végre a maguk zöld fordulatát. Eric Dugelay szerint, ha egy vállalkozás helyes választ ad a klímaváltozás jelentette kihívásra, akkor találni fog olyan új termékeket és szolgáltatásokat, amelyek új munkahelyeket teremthetnek azok helyett, amelyeket esetleg a fenntartható működés miatt fel kell áldozni. Erre jó példa a Carbon Disclosure Project nevű, a klímaváltozás hatásait és kockázatait vizsgáló szervezet, amelyhez világszerte 7 ezer vállalkozás csatlakozott.
Ezek a vállalatok euróban is meghatározták, hogy az érintett vállalkozások számára a klímaváltozás elleni küzdelem több lehetőséget, mint kockázatot tartogat. Ha pedig egy cég nem ragadja meg a lehetőségeket, hanem ugyanúgy működik, mint eddig, hosszabb távon üzletileg is rosszabbul jár: lemarad a versenyben, csökken a teljesítménye és emiatt aztán munkaerőt kell elbocsátania.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








