6 °C Budapest
Elárulták a magyar cégek, mire lenne jelenleg a legnagyobb szükségük

Elárulták a magyar cégek, mire lenne jelenleg a legnagyobb szükségük

2018. július 11. 14:49

Egy friss kutatás szerint stabilnak gondolják helyzetüket a hazai kis- és középvállalkozások, úgy érzik, a jelenlegi körülmények közt érdemes fejleszteni. Ugyanakkor a legkomolyabb probléma számukra a munkaerőhiány - derült az UniCredit Bank és az Inspira Research közös felméréséből.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A kkv szektor, azaz a mikro-, kis- és középvállalkozások a rendkívül fontosak, nem csak gazdasági erejük miatt, hanem a munkehelyek szempontjából is, hiszen több mint 650 ezren dolgoznak bennük. Ugyanakkor  a bankok számára is fontos célcsoportot jelentenek, szeretnék egyre jobban megismerni működéseiket, terveiket.

Szerdán mutatta be az UniCredit Bank az Inspira Research együttműködésével azt az országos reprezentatív kutatást, melyet az 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti éves árbevételű cégek körében végeztek.

A kutatás középpontjában a következő kérdések álltak:

  • hogy látja a vállakozás saját jelenlegi helyzetét?
  • milyen jövőbeli elképzelései vannak?
  • valóban létező probléma-e a munkaerőhiány?
  • kik hozzák a döntéseket?
  • terveznek-e a jövőben fejleszteni?

Nem csak a tulajdonost, hanem a vezetőket is kérdezték, igaz a legtöbb esetben a vizsgált területen a kettő ugyanaz a személy.

Saját pozíció

Talán keveseket lep meg, hogy a magyar kis- és középvállalkozások sokkal rosszabb helyzetűnek érzékelik önmagukat, mint ahogy a piac látja őket. De az is kiderült, hogy a nyugat-magyarországiak stabilabbnak érzik magukat a kelet-magyarországi cégekhez viszonyítva, viszont éppen ezért keleten az innováció kérdése markánsabban van jelen, azaz szívesebben költenének fejlesztésre a következő években. Saját pozíciójukat értékelve a kisvállalatok

rugalmasabbnak érezték magukat, mint a multik, és ügyfélmenedzsmentben is jobbnak ítélték magukat. 

A családi vállalkozások minden esetben magabiztosabbak, ám csak a külföldi tulajdonnal is rendelkezők érzik magukat kifejezetten stabilnak.

Érdekes, hogy a nem családi vállalkozások optimistábbak, viszont ott, ahol a tulajdonos a szívügye a cég, nagyobb arányban gondolják, hogy tudnak és akarnak is fejleszteni. Az innovációra ők a nyitottabbak, hiszen 

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

azt érzik, el vannak maradva a versenytársakhoz képest.

Nagyon sok cégnél égető kérdés a generációváltás, a családi vállalkozások vezetőinek legalább fele tervezi családtagnak, rokonnak átadni az igazgatói széket. Bár az UniCredit Bank szakembereinek tapasztalata szerint ez nem minden esetben tud megvalósulni, hiszen ma már rengeteg fiatal tanul külföldön, és előfordul, hogy nem jönnek haza, vagy más területen helyezkednek végül el.

Munkaerőhiány

A kutatás rávilágított, hogy a kkv szektor szereplői gyakran erősebbnek érzik a munkaerőhiányt, mint ahogy az ténylegesen jelen van. Ennek ellenére a cégek fele munkaerőnövelést tervez a következő 5 évben, hiszen tisztában vannak vele, hogy fontos motorja a növekedésnek a létszámbővítés. Addig is 

áthidaló megoldásként túlóráztatják az alkalmazottakat, esetleg hétvégén is foglalkoztatják őket, de nem zárkóznak el a munka kiszervezése elől sem.

17 százalék nyilatkozott úgy, hogy nincs híján munkaerőnek, mégis bővülést tervez.

Digitális pénzügyek

Hogy mennyire nyitottak a technikai újdonságokra, jól példázza a fintechre, azaz a digitális pénzügyi megoldásokra vonatkozó kérdés. A vállalatok 45 százaléka halott már róla, de csak 10 százalékuk használja. A családi vállalkozások kevéssé ismerik, nincs információjuk róluk, vagy ha van, inkább találják kockázatosnak ezeket a megoldásokat.

Szép lassan azért beletanulnak az online világba a legkisebb magyar cégek is: a válaszadók 87 százaléka használja az internetes felületeket, de csak minden ötödik kkv használja ki maximálisan a lehetőségeket, például úgy, hogy fizetni is lehet a termékeiért online.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. október 20. szerda
Vendel
42. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 19. 17:06