Hol tartanak a magyar vállalkozások a válság után?

2010. szeptember 24. 10:02

Nagyon sebezhetőek a magyar vállalatok, egy következő finanszírozási válságot közülük csak kevesen élnének túl - derül ki az idei Navigator kutatásból. Piacaik összeomlását még a nagyok is csak nehezen tudták túlélni, a banki finanszírozás szűkülése és az üzleti kapcsolatokhoz nélkülözhetetlen bizalmi tőke elvesztése viszont a kis- és középvállalkozásokat érintette súlyosabban.

Öt megkérdezett vállalati vezetőből négy elsősorban a keresleti oldal szűkülését jelölte meg a válság legfontosabb hatásaként abban a kutatásban, melyet az IFUA Horváth & Partners és Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének Vezetés és Kontroll Tanszékével közösen végzett magyarországi nagy- és középvállalatok körében. Az összesített árbevétel alapján a magyar GDP egyötödét kitevő vállalati kört célzó felmérésből kitűnik, hogy komoly visszaesésen vannak túl a magyar vállalatok.

Az értékesítés csökkenésével, az árbevételek elmaradásával, romló likviditással kellett szembenézniük, és még mindig borúsan látják a jövőt: a megkérdezettek fele még további csökkenésre számít, és kevés a stagnálást, vagy enyhe javulást remélők aránya. A nagyvállalatok az optimistábbak, ráadásul ők állnak jobban a likviditási nehézségekkel szembeni küzdelem terén is: közülük csak minden második számolt be finanszírozási problémákról, míg a középvállalatok kétharmada számára jelent ez súlyos problémát.

Bíztató jelek

"A 2008 végén kibontakozott pénzügyi válság után az egyik legkomolyabb dilemma az volt, hogy a válság a gazdaságra is átterjedve felőrli-e az üzleti kapcsolatokban, a termelésben, áruforgalomban elengedhetetlen bizalmi tőkét is. Ha ez megtörtént volna, akkor nincs az a pénzügyi mentőcsomag, ami elégséges lenne a gazdaság motorjának újraindítására" - mutat rá a felmérés egyik járulékos tanulságára Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere. Szerencsére ez nem történt meg globálisan, a megkérdezett cégeknek csak alig tizede jelezte, hogy bizalmi természetű válságot él meg. "A kis- és középvállalkozások helyzetét viszont jelentősen megnehezítette a bizalmi válság, hiszen ezt a szektort sokkal inkább sújtja a körbetartozás, a növekvő csődkockázat, vagy a hitelszűke" - tette hozzá Bodnár Viktória.

A vállalatok fele a jövőben sem számít jelentős árbevétel növekedésre, inkább jövedelmezőségük helyreállásában látnak lehetőségeket. De most már nem a költségcsökkentésé a fő szerep, a vállalatok több mint fele kezd bele termékfejlesztésekbe, keres új vevőket, próbál ki új értékesítési csatornákat vagy gondolja újra árazási politikáját, azaz készül a jövőre

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Nyugatról enyhülés?

A magyar vállalkozások számára jó hír, hogy a legfontosabb exportpiacunkon végre beköszönt a fellendülés, ami a magyar gazdasági társaságokra is jó hatással lehet. Németországban a megkérdezett vállalatok kétharmada érezi úgy, hogy túl van a válságon, vagy legalábbis a kilábalás ösvényére lépett. 2011-es kilátásokat tekintve pedig egyértelműen túlsúlyba kerültek az optimisták: több mint 40% azok vállalkozások aránya, akik sikeres túlélést prognosztizálnak, és további egyharmaduk a válságból való kilábalás szakaszába várja a saját helyzetét.

"A német cégek 2009-ben átestek a költségcsökkentési lépéseken, és az idei évet már az értékesítési offenzívának szentelik" - foglalja össze az anyavállalati felmérés megállapításait az IFUA szakértője. Ez magában foglalhatja értékesítést támogató informatikai rendszerek fejlesztését, marketing-akciókat, árazási, termékfejlesztési, szegmentálási lépéseket. A német társaságok 40%-ot meghaladó aránya a piaci terjeszkedést tartja a jövő év legfontosabb feladatának.

Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Ez lehet a jövő igazi sikerszakmája: rommá keresheti magát a gyerek, ha kitanulja?

Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.

Őrült drágulás a magyar zöldségeseknél: sokan már így védik ki a kegyetlen inflációt

Nem járunk az élen abban, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt együnk. A napi közel fél kiló gyümölcsöt és zöldséget pedig egyre nehezebb beszerezni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 25. szombat
Vilmos
25. hét
Június 25.
Vitiligo világnapja
Június 25.
Barlangok napja
Június 25.
Tengerész világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. június 25. 19:22