2019. december 9. hétfő Natália

Nincs megállás: ijesztő gyorsasággal öregszik el a hazai gépjárműpark


Milyen személygépkocsiból fut a legtöbb a magyar utakon? Az újonnan vagy a használtan vásárolt autók között több a dízel meghajtású? Hogyan változott a toplistás gyártmányok átlagos életkora, miként alakult a használtautók importja? A legnagyobb hazai online autópiac szakértője elemzi a legfontosabb változásokat.

A gazdasági világválság, a használtautó-piac újbóli megerősödése és az újautó-piac gyengülése (majd magára találása), a dízelbotrány hatásai és az alternatív meghajtású személygépkocsik terjedése: rendkívül mozgalmas évek állnak mögöttünk - a Használtauzó.hu elemzi a legérdekesebb trendeket és változásokat.

A KSH legfrissebb, 2018-as adatai szerint összesen 3 641 823 személygépkocsi fut a magyar utakon. Gyártmány szerint a személygépkocsi-állomány aktuális toplistáját  az Opel (487 762), a Suzuki (422 903) és a Volkswagen (355 536) vezeti. A toplista szempontjából több téren is átrendeződés figyelhető meg a 2002-es adatokhoz képest: egyrészt akkoriban még csaknem 1 millióval kevesebb személygépkocsi közlekedett a hazai utakon, másrészt a dobogón az Opelt (308 841) a Lada (295 088) és a Suzuki (218 651) követte. A Ladák száma azóta jelentősen (40 584) visszaesett, míg a Suzukik száma csaknem megduplázódott. 

A sereghajtó, már nem forgalmazott gyártmányok ezzel szemben 2002-höz képest nem változtak, azonban számszerűségüket tekintve országos viszonylatban szinte teljesen eltűntek a közlekedésből: Tavria (3 346 helyett 95), Moszkvics (5 278 helyett 411), Datsun/Datsun-Nissan (7 752 helyett 485). Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője a hazai személygépkocsi-állomány alakulásáról elmondta:

Mára a rendszerváltás előtti modellek száma erősen lecsökkent, a volt KGST-piacos modellek zömében elkoptak és hobbiautó státuszba kerültek. Az autópark jelentős bővülése mellett a gazdasági világválságig, azaz 2007-ig még fiatalodni is tudott a hazai állomány - azt persze meg kell jegyeznünk, hogy a nullaszázalékos hitelek miatt nem feltétlenül egészségesen. Azóta viszont az újautó-eladások visszaesése ismét az autópark öregedését eredményezte, ezen pedig a 2012-től megélénkült import sem tudott érdemben javítani, hiszen a behozott autók többsége 10 évnél idősebb.

Átlagos életkorát tekintve a teljes magyar autóállomány 2002 óta 2,5 évet öregedett (11,7-ről 14,2-re). Ha a leginkább kiugró változásokat nézzük, a legnagyobb "fiatalodást" a Daciáknál (16,2-ről 5,8-re), míg az állomány méretével összevetett, legnagyobb mértékű öregedést a Daewoo-knál regisztrálták (3,8-ról 17,5-re - jelenleg 59 233 található meg belőlük). 

A toplistás gyártmányok közül a legnagyobb mértékben a Suzuki-állomány korosodott (4,3-ról 14,7-re), de a top 3-ban átlagosan még így is a legfiatalabbnak számít (Opel: 15,3, Volkswagen: 15,6).

A magyar személygépkocsi-állomány átlagéletkorával kapcsolatban Katona Mátyás kiemelte: "Logikusan azon márkák állományának átlagéletkora tud javulni, amelyek jól szerepelnek az újautó-eladásoknál. Ezen még segíthet, ha az állomány idősebb tagjai kikerülnek a forgalomból, ami például a Daciák esetében látható. A már nem, vagy csak kis számban forgalmazottak megöregszenek, kifutnak, amelyek viszont felélednek és jó új eladási számokat mutatnak, azok fiatalodhatnak. Érdekes példa a Suzukié: nagyon sok régi Swift, Wagon R+ és Ignis fut még, ami annak ellenére is növeli az állomány átlagéletkorát, hogy a márka jelenleg is Magyarország kedvenc személyautójának számít."

Az autópiac változása nemcsak a márkák sorrendje, hanem az üzemanyag-megoszlás változása szerint is érdekes képet mutat. A DATAHOUSE Kft. adatai szerint 2019 első háromnegyedében kis eltéréssel majdnem ugyanannyi új és használt autót állítottak forgalomba (új: 115 106, használt: 117 352), azonban a benzin-dízel arány lényegesen eltér: az újonnan vásárolt autók esetében erősebb a benzin-preferencia (benzin: 73%, dízel: 20%), míg e tekintetben a használtak kiegyensúlyozottabb képet mutatnak (benzin: 50%, dízel: 45%). Nem meglepő, hogy a 2015-ben kirobbant dízelbotrány mindkét szegmensre látványos hatással volt: azóta az új autók esetében 22%-ot, a használtak terén pedig 13%-ot csökkent a dízel meghajtás aránya.

A hibrid meghajtás új személygépkocsiknál 6%-os, használt autóknál 4%-os arányt mutat, az elektromos pedig alacsony bázisról indulva, de stabil növekedés mellett jelenleg 1-1%-on áll. Míg 2009-ben alig pár száz konnektorból tölthető személygépkocsival találkozhattunk a magyar közutakon, 2019-re már több, mint 13 ezret találhatunk.

"2010 és 2015 között az újautó-eladásoknál 40-46%-os volt a dízelarány, azóta folyamatos csökkenéssel 20%-ra csökkent a piacrészük. Az importnál még jelentősebb a változás: míg 2010-ben a használtan behozott autók 72%-a dízel volt, idén már csupán 45%-uk. A vevők kisebb, de egyre jelentősebb része kacsint az alternatív meghajtások, a hibrid és elektromos autók felé, az árérzékeny magyar piacon azonban leginkább az amúgy egyre takarékosabb és leginkább megfizethető benzinesekhez pártolnak át a vevők" - mondta az üzemanyag megoszlásról a Használtautó.hu szakértője.

KIHÚZNA A BAJBÓL 500 EZER FORINT?

A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb személyi kölcsönt. Mutatunk egy konkrét példát: kalkulátorunkban 500 ezer forintos hitelösszeget, és 48 hónapos futamidőt adtunk meg. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 12 178 forintos törlesztőrészlettel a CIB nyújtja (THM 8,17 %), de nem sokkal marad el ettől a K&H 13 411 forintos törlesztőt (THM 13,79%) ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a Budapest Bank és az Oney konstrukcióját is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk

Elárulta a Tesco közép-európai vezére, kivonulnak-e Magyarországról
Matt Simister: 2009 óta 230 milliárd Ft adót fizetettünk.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Lidl

12.05-12.11
Országos

Aldi

12.05-12.11
Országos

Interspar

12.05-12.11
Országos

Spar

12.05-12.11
Országos

Tesco

12.05-12.11
Országos

Auchan

12.05-12.11
Országos

Kika

12.04-12.23
Országos

Kika

11.27-12.10
Országos