21 °C Budapest
so many airplanes are in line on the runway waiting for take off

Súlyos dolog derült ki a légitársaságokról: erről jobb ha tudsz, ha te is félsz a repüléstől

2023. május 2. 19:01

A repüléstől szinte mindenki tart egy kicsit, hiszen a levegőben elveszítjük a talajt a lábunk alól, több ezer kilométerrel a föld felett utazunk. Ám tényleg felesleges az aggodalom, hiszen 2022-ben összesen 158 emberr veszített életét a levegőben, míg a közutakon nagyjából 1,5 millióan halnak meg évente. A repülés évről évre egyre biztonságosabb, a technológiai fejlődésnek köszönhetően ma már tényleg minimális az esélye annak, hogy lezuhanjon velünk a gép: konkrétan 25 214 éven keresztül kellene minden nap repülnünk ahhoz, hogy egy egészen biztosan halálos balesetet szenvedjünk egyszer.

Sokszor, sokan hangoztatják, hogy egy úton lévő nagyobb valószínűséggel hal meg autóbalesetben, mint repülőgép-szerencsétlenségben. És ez nem csak szóbeszéd, hanem tény. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint közlekedési balesetben 535 ember vesztette életét Magyarországon 2022-ben, repülőgép-szerencsétlenségben pedig az egész világon 158-an. Az egész világon – a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (International Air Transport Association) adatai szerint.

Tavaly összesen öt olyan halálos repülőgép baleset történt, amelyben az utasok és a személyzet életét vesztette, ezzel szemben évente körülbelül 1,3 millió ember hal meg közúti baleset következtében a WHO adatai szerint.

"A repülésben ritkák a balesetek. A 2022-ben 32,2 millió járat közül ötöt ért olyan baleset, melynek halálos áldozata is volt" - írta Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója közleményében, majd hozzáteszi:

Ez azt mutatja nekünk, hogy a repülés a lehető legbiztonságosabb utazási tevékenységek közé tartozik

Régen minden rosszabb volt

Persze kezdeti időszakban a repülés sokkal kockázatosabb volt, mint manapság:

Amikor a repülés még gyerekcipőben járt, szövetből és fából készültek a gépek. Megesett nem egyszer, hogy a szárnyak és a farok leváltak a törzsről, miután a pilóta turbulenciába került

- mondta Dr. Dan Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora, egykori pilóta a Travel + Leisure-nak.

Három évtizeden belül, az 1930-as évek elejére azonban jelentősen javult a repülőgépek minősége, mivel a légitársaságok kétmotoros, már teljes mértékben fémből készült gépeket szereztek be.

Bár a század közepére javult a biztonság, még mindig viszonylag kockázatos volt repülni. "A súlyos balesetek akkor még megdöbbentően gyakoriak voltak. 1985-ben nagyjából kéthetente történt egy felfoghatatlan tragédia" - mondja Patrick Smith, az Ask the Pilot egykori pilótája a T+L-nek.

Manapság több hónap vagy akár év is eltelik anélkül, hogy egyről is hallanánk.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Smith szerint a javulás részben a jobb pilótaképzésnek és a fedélzeti technológia fejlődésének köszönhető. A pilótaképzés ma már messze túlmutat a repülőgépek üzemeltetéséhez szükséges műszaki ismereteken. "Nagyobb hangsúlyt fektettünk arra, amit mi "Crew Resource Management"-nek nevezünk" - mondja Smith.

Ami pedig a fedélzeti technológiát illeti, számtalan olyan rendszer létezik, amely a repülés biztonságát szolgálja, a tűzoltó rendszerektől kezdve a TCAS (Traffic Collision Avoidance System) rendszereken át az EGWPS-ig (Enhanced Ground Proximity Warning System).

"Minden fedélzeti rendszert és alkatrészt rendkívül magas szintű megbízhatóságra kell tervezni" - tette hozzá Patrick Smith. Ráadásul a legtöbb repülési rendszert úgy tervezték, hogy redundáns legyen - vagyis ha egy rendszer meghibásodna, egy másik képes legyen tartalékként szolgálni. Mindezeket a rendszereket rendszeresen és alaposan ellenőrzik.

Ha egy repülőgép nem felel meg az ellenőrzésnek, automatikusan földre kerül. A szerelők szó szerint szétszedik a gépeket, hogy minden alkatrészt megvizsgáljanak

- mondja Dr. Dan Bubb. Emellett az FAA (Federal Aviation Administration) az USA-ban ellenőröket küld ki, hogy bejelentés nélkül ellenőrizze a repülőgépeket, beleértve az összes nyilvántartást és dokumentumot is.

Az eljárás sokkal szigorúbb, mint bármely más tömegközlekedési eszköz esetében.

Bár kivételesen ritkán, de persze előfordulnak halálos kimenetelű légi balesetek napjainkban is, azonban látni kell, hogy a biztonság folyamatosan javul. Walsh szerint: "A biztonság a légi közlekedés legfőbb prioritása, és az a célunk, hogy minden járat biztonságosan szálljon fel és le, függetlenül a régiótól vagy a repülőgép típusától".

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem