Káosz a fővárosban: sokan késhetnek holnap a munkából

Pénzcentrum
2011. május 22. 19:02

Negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek - közölte Tarlós István pénteken egy más témában tartott sajtótájékoztatón. Az intézkedés következményeként megnő a várakozási idő és több ember zsúfolódhat be a még közlekedő járművekbe.

A legöregebbeket vonják ki

A főpolgármester az MTI tudósítása szerint elmondta, a metrótűzesetek miatt megkeresték a metrókocsikat korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti kocsik közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.

Tarlós István idézett a jelentésből, amely szerint a motorkocsik megfelelő karbantartás mellett 30 évig, 3 millió kilométer futásteljesítményig tarthatók üzemben, ezt követően azokat Oroszországban leselejtezik. "A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei 30 év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztethetik" - áll egyebek mellett a főpolgármester által ismertetett jelentésben.

 


A városvezető közölte, öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves metrókocsi közlekedik jelenleg a budapesti vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek, és már csütörtök éjszaka meg is kezdték a kivonásukat a forgalomból.

Hozzátette: további 111 olyan kocsi van, amelyek életkora 35 és 39 év közötti. Ez azt jelenti, hogy mintegy 150 kocsit kell "belátható időn belül" kicserélni - fűzte hozzá.

Ritkábban járnak a metrók

Bejelentette azt is: a szerelvénykivonások miatt a metrók ritkábban járnak majd. Ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon a jelenlegi 2.20 perc helyett 2.30 percenként, míg a 3-as vonalon 2.30 helyett 2.45 percenként követik majd egymást a szerelvények csúcsidőben.

Elmondta, a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben tovább ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Arra mutatott rá, hogy akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt "a potenciális balesetveszély kockázatát" már nem lehetne vállalni.

Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót - ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez - tette hozzá - közlekedési káoszt idézne elő a városban.

Tarlós István arra hívta fel a figyelmet, hogy az említett kocsikat 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból. Mint mondta, lelkiismeretlenségnek és felháborítónak tartja, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket. "Nem tudom, hogy tudtak a (korábbi) döntéshozók tíz évig nyugodtan aludni" - tette hozzá.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Elmondta azt is, Kocsis István BKV-vezérigazgató arról tájékoztatta őt, hogy az előző ciklus utolsó két évében folyamatosan felhívta a figyelmet a helyzetre, de semmilyen segítséget vagy támogatást nem kapott.

Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy a történtek felgyorsíthatják-e a metróbeszerzést, egy esetleges pályázat kiírását, Tarlós István azt mondta, "elméletileg és praktikusan gondolkodva felgyorsíthatja, igen".

Tarlós István elgondolkodtatónak mondta a HÉV-szerelvények állapotát is. Utalt arra, hogy jelenleg 47 éves szerelvények is futnak síneken.

Közölte, ezért jelentést kért a BKV vezérigazgatójától a metrókocsik és a HÉV-szerelvények állapotáról. Jelezte: azt is vizsgálják, hogy a karbantartásuk megfelelő volt-e az elmúlt években.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a jövő szerdai közgyűlésen várhatóan azt javasolja, kérjék fel a BKV-t, mint tulajdonost, hogy vizsgáltassa felül a 35 évnél idősebb kocsik állapotát egy szakcéggel. Mint mondta, azt kellene megállapíttatni, hogy "ésszerű kockázat-e ezeket (a kocsikat) forgalomban tartani".

Több baleset az elmúlt hetekben

Az Index emlékeztetője szerint az elmúlt hetekben több kisebb-nagyobb baleset történt. Április 19-én a 3-as metró vonalán gyulladt ki egy harmincöt éves, tervezett élettartamát öt évvel meghaladó jármű az Árpád hídi és a Forgách utcai megálló között. Kezdetben egy metrókocsi gyulladt ki, ám a lángok egy másikra is átterjedtek. Ekkor utas nem volt a szerelvényen. A tűzoltók három BKV-dolgozót álarcban vittek a felszínre, a mentők megfigyelésre kórházba vitték őket. A történtek miatt két megállót is ki kellett üríteni. A kiégett szerelvény korábban nyitott ajtóval szállította az utasokat két megálló között, sőt benne volt egy ütközésben is.

Néhány nappal később a piros metró vonalán, a Pillangó utcai megállónál füstölt egy szerelvény, mert valószínűleg beragadt a fékje. Április 28-án egy földalatti füstölt a Kodály köröndnél. Senki sem sérült meg.

A 3-as metróvonal idén 35 éves szerelvényeit már le kellett volna cserélni. Az Index emlékeztetője szerint a felújítást már régóta tervezi a BKV és a fővárosi, 2004-ben például arról volt szó, hogy a 2010-es felújítással egy időben meghosszabbítják a vonalat a Ferihegyi repülőtérig. A felújításról tavaly is szó esett, ám a 4-es metró problémái és forráshiány miatt lekerült a napirendről. A rekonstrukció egyébként 12 évig tartana, fenntartott forgalom mellett.

A 3-as metró vonalán szinte havonta füstöl el valamilyen berendezés. Az elmúlt félévben a Deák téren, a Nyugatinál, a Kökinél, ismét a Nyugatinál, a Kálvin térnél és megint csak a Nyugatinál szállt fel a füst. Mint arról az Index beszámolt, egy tavaly augusztusi tűzesetet követően a Fővárosi Tűzoltó parancsnokság vizsgálatot indított a BKV-nál, és végzésében jogszabálysértést állapított meg. Emellett arra utasította a BKV-t, hogy 22 munkanapon belül tegye meg a szükséges intézkedéseket, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő.

 

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem