21 °C Budapest

Így tankolunk a jövőben, amikor már nem kell a benzinárat nézni!

2010. április 10. 12:00

Hamarosan új korszak köszönhet ránk a közlekedésben, köszönhetően annak, hogy pár évvel ezelőtt egy kis vállalkozás a fejébe vette, hogy létrehozza mindazt, ami az elektromos autógyártás mögül hiányzik: a kiszolgáló infrastruktúrát. Az olajmentes világ vízióját kergető vállalat még ebben a hónapban tesztelni fogja akkumulátorcserélő berendezését Tokióban, amely által a jövőben már olyan körülmények között vezethetünk majd elektromos kocsikat, mint ma a benzineseket. Az elektromos autók kora már csak egy karnyújtásnyira van.

Újabb kísérleti fázishoz ért a Better Place társaság világot - legalábbis annak közlekedési szegmensét - megreformálni kívánó vállalkozása, így április végétől először alkalmazzák majd a kaliforniai és izraeli gyökerekkel rendelkező társaság akkumulátorcserét végző berendezését a japán fővárosban, Tokióban.

A Better Place nevű vállalat 2007-ben alakult egy két évvel korábban megszületett gondolatnak köszönhetően, miszerint a világot úgy lehetne jobbá tenni, ha azt megszabadítanánk mérhetetlen olajfüggőségétől. A globális üvegházhatású gázkibocsátás mintegy egyötödét okozó közlekedési szektort vette hát célkeresztbe a társaság, amelynek legfőbb törekvése az elektromos autók elterjedését gátló infrastruktúrahiány felszámolása, ezzel egy merőben új, környezetkímélőbb szállítási iparág megteremtése.

Vagyis a cég nem elektromos autókat kíván gyártani, hanem az azokat kiszolgáló "szervízhálózatot" szándékozik kiépíteni annak érdekében, hogy az elektromos autókat használók ugyanazzal a szolgáltatási színvonallal találkozzanak, amelyet korábbi "hagyományos" autózásaik során már megszokhattak. Kényelmes, rugalmas használatot, amelyben nincsenek határok, nem kell attól tartani, hogy az akkumulátor lemerülését követően ott maradunk valahol a semmi közepén, vagy jobb esetben félre kell állnunk egy erre alkalmas helyen, hogy aztán órákig töltsük az aksit egy újabb indulás előtt.

Természetesen, mivel a cég az elektromotorokkal hajtott gépjárművek köré szeretné felépíteni a vállalkozását, már közvetlen a megalakulását követően a szövetségesek után nézett, így aktív együttműködést alakított ki a Renault-Nissan párossal, amely a Fluence elnevezésű tisztán elektromos hajtású gépjármű piacra dobásán fáradozik, valamint nevesebb akkumulátor-gyártókkal is (A123Systems). A társaság ugyancsak keresett magának a partnereket kormányzati körökben is, így együttműködik például az izraeli és dán kormányzattal, Ausztráliával, Kaliforniával, Hawaii-val , a kanadai Ontarióval és a korábban említett tokiói önkormányzattal is.

A Better Place a jelenleg még hiányzó infrastruktúrát a következő három pilléren kívánja kiépíteni annak érdekében, hogy a korábban megszokott "élményt" nyújthassa az elektromos autózásra fogékony vezetők számára.

Az első ilyen megoldás viszonylag egyértelműnek tűnik: a társaság a szolgáltatásukat igénybevevők számára, azok otthonában, munkahelyén alakítana ki fix töltőpontokat, ahol egy speciális csatlakozón keresztül lehetne tölteni a gépjárműveket. A társaság számításai szerint egy korszerű 200 kilós líthium alapú akkumulátor töltése egy hagyományos eszközön keresztül nagyjából 6-8 órát vehet igénybe, amely - az említett paraméterek mellett - nagyjából 160 kilométernyi vezetést tesz lehetővé. Lehetőség lenne gyorstöltésre is, bár ebben az esetben is közel 30 percnyi időre lenne szükség ahhoz, hogy az aksi töltöttség 75-80%-os szintre emelkedjen. Ráadásul ez a töltési mód az elektromos hálózatra nézve is igen nagy megterhelést jelentene.

A társaság ugyancsak tervezi, hogy frekventáltabb helyeken, így parkolóházakban, bevásárlóközpontok, egyetemek stb. parkolóiban helyezzen el töltőpontokat, amelyeken keresztül parkolás közben lehetne tölteni az EV-ket.

Az elektromos gépjárművek problémáira az igazi megoldást a társaság utolsó elképzelése szolgáltatja, amely során nem a gépkocsik közvetlen feltöltését célozzák meg, hanem a komplett akkumulátor-cserét. Mintha most nem benzint tankolnánk, hanem egy feltöltött tankot vásárolnánk meg, amelyet beszerelnének a már kiüresedett üzemanyagtartály helyére. Ezt most elképzelni is szörnyű, de az elektromos autók tekintetében az egyik legjárhatóbb útnak tűnik. A Better Place már ki is dolgozott egy ilyen automata eszközt, amely emberi beavatkozás nélkül képes - tankolási időn belül - az EV-k akkumulátorainak cseréjére.

A Better Place elképzelése szerint a jelenlegi kúthálózatokhoz hasonlóan alakítanának ki ilyen létesítményeket, ami által lehetővé válna az elektromos gépjárművek nagy távolságokra történő használata is. A Renualt-Nissan által fejlesztett elektromos autókkal, prototípusokkal már lehetséges e létesítmények használata, és egy-két tokiói taxis társaság részvételével most életszerű körülmények között is mód nyílik majd a technológia kipróbálására. A társaság elképzelései szerint a tesztüzem 90 napig tart majd.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Korábban, Dániában már szintén tesztelt a vállalat, akkor az előbb tárgyalt töltőpontok működését vizsgálták. Egy átlagember számára persze igencsak érdekesnek tűnhet egy ilyen, köztérre kihelyezett konvektor alkalmazhatósága (tekintettel arra, hogy ilyen alapon bárki ingyen vételezhetne áramot), de a Better Place ezek használatára egy speciális eszközt fejlesztett ki, így csak azok vételezhetnek áramot a töltőpontokból, akik előfizetnek a cég szolgáltatására.

Igen, előfizetés. A Better Place üzleti modellje szerint ugyanis az általuk nyújtott szolgáltatásokért, akár csak a mobiltelefonoknál, fix havidíjért lehetne hozzájutni, illetve akkumulátorcsere esetén mód nyílna az egyszeri fizetésre is. A cég természetesen ennél átfogóbb módszerekkel készül az új közlekedési infrastruktúra kiépítésére, így folyamatosan monitorozni is kívánja majd az irányítása alatt működő eszközöket, ezzel juttatva információhoz mind az áramszolgáltatókat, mind pedig az autósokat. A Better Place szolgáltatásai között szerepel egy olyan szoftver is, amely a felhasználóknak segít a minél takarékosabb útvonaltervezésben, illetve irányt mutat a közelben fellelhető "feltöltési" lehetőségekkel kapcsolatban is, vagyis segít optimalizálni az utazást, bármerre tartsunk is.

Mindez igen futurisztikusan hangzik, pedig közelebb lehet, mint gondolnánk. A társaság alapítójának elképzelései szerint ugyanis még idén októberben összegezhetik az eddigi tesztelések eredményeit a gyakorlatban is Izraelben, amelyet követően a következő évben, tehát 2011-ben már elindítanák az első nyílt szolgáltatási hálózatokat Izraelben és Dániában. Izraeli szinten a társaság 150 millió dolláros beruházással számol a hálózat teljes kiépítésére, vagyis gépkocsinként 40 dolláros összeggel (az országot illetően), ami ökölszabályként is használható a későbbi terjeszkedéseknél.

Ahhoz persze, hogy a jövőben tényleg egy olajfüggetlen és tisztább levegőjű világban élhessünk (vagy legalábbis vezethessünk), tisztább áramtermelési módokra is szükség lesz, bár izraeli adatok szerint az új infrastruktúra használata az ott működő gázerőművek kibocsátását illetően nem okozna további lényeges légszennyezést. Mindenesetre, az elhatározás nagyon nagy a cég részéről, és számításba véve azt a munkát, amit az elmúlt években (ilyen rövid idő alatt) végrehajtottak, nem lehetetlen, hogy a közlekedést érintő technológiai váltás hamarabb bekövetkezik, mint azt korábban gondoltuk volna.

Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 24. kedd
Eszter, Eliza
21. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?