Az üdülési klubok áldozatai Fogyasztók ezrei esnek áldozatul évente Európa-szerte az üdülési klubok csábító ajánlatainak, akik a luxus árak fejében csupán elenyésző, avagy semmilyen ellenszolgáltatásra nem számíthatnak. A joghézagokat kihasználó üdülési klubokkal szemben az igazságszolgáltatás szinte tehetetlen, az Európai Fogyasztói Központok Hálózata így azt tanácsolja, bele se menjünk üdülési klubokkal kötendő szerződésekbe.
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata évek óta kiemelten foglalkozik az üdülési klubok által becsapott fogyasztók panaszaival. Az eddig tipikusan Nyugat Európában népszerű csalási módszer csak az Egyesült Királyságban évente mintegy 1 milliárd angol fontnyi kárt okoz a fogyasztóknak a brit Tisztességes Kereskedelem Hivatala (Office of Fair Trade) felmérése szerint. Az üdülési klubok azonban mára már a magyar fogyasztók számára is egyre nagyobb veszélyt jelentenek, mondta el Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója.
W. Gáspár és neje 2008. november 6-án vettek részt a Holiday Club Hungary elnevezésű üdülési klub termékbemutatóján - ők a már megvásárolt üdülési klubtagságukat kívánták elcserélni. Az üdülési klub üzletkötője szóban tett egy ajánlatot, mely szerint a meglevő, 3,6 millió forintot érő üdülési jogukat hat hónapon belül értékesíti, ám az ajánlatot írásba már nem volt hajlandó foglalni az üzletkötő, mondván, hogy az "adott szó többet ér bármely szerződésnél és ajánlatnál". Az üzletkötő ígéretében jóhiszeműen bízva, a házaspár megváltotta újabb klubtagságát egy horvát szigeten található szálláshelyre. Az apartman, amelyre az üdülési jogot váltották azonban jóval kisebb volt, mint amit ígértek, nem a tengerre, hanem egy élelmiszerüzletre nézett és nem 30 méterre volt a strandtól, hanem fél kilométernyire. Hat hónappal és számtalan sikertelen telefonhívással később az üdülési klub üzletkötője végül arról tájékoztatta a házaspárt, hogy az eladásra szánt üdülési jogot sajnos nem tudta értékesíteni. Ezek után pedig, ha keresték, egyszerűen kinyomta a telefont, az írásos megkeresésekre pedig nem reagál.
Az üdülési klubok az üdülési jogok (ún. "timeshare") értékesítésének egy módozataként jöttek létre. Az üdülési jog vásárlásakor az időben megosztott ingatlan használati jogának megváltására kötünk szerződést. Az üdülési klubok az időben megosztott ingatlanhasználati jogok megvásárlásáról szóló Európai Uniós irányelv szabályainak megkerülése érdekében jöttek létre, ami azt jelenti, hogy az üdülési klubokkal kötött szerződések tekintetében az elállási idő, a fogyasztók tájékoztatása, valamint az előleg tekintetében használják ki legfőképpen a joghézagokat. Ennek szabályozása érdekében már megszületett a 2008/122/EK irányelv, amelynek a nemzeti jogrendszerbe való átültetésre a tagállamok 2011. február 23-ig kaptak határidőt. Az üdülési klubokról szóló irányelvet még nem építették be a magyar jogrendbe - addig tehát fokozottan óvatosaknak kell lennünk.
A tipikusan spanyol-, portugál és görög székhelyű üdülési klubok képviselői általában a strandokon vagy vízparti promenádokon környékezik meg a turistákat. Rendszerint kaparós sorsjeggyel ajándékozzák meg gyanútlan áldozataikat, és amikor azok a sorsjegyet lekaparva felfedezik, hogy nyertek egy utazást (hogy, hogy nem, az összes sorsjegy ingyenes utazásra jogosít), az ügynök örömrivalgásban tör ki, majd egy távolabb eső, ismeretlen helyre invitálja gyanútlan áldozataikat termékbemutatóikra, hogy ott átvehessék az "nyereményeiket", tájékoztat az ír Európai Fogyasztói Központ honlapja.
Az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor a fogyasztók a termékbemutatókon rájönnek, hogy ajándékutazásról ugyan szó sincsen, ám a klub ügynökei meglehetősen agresszívan arra próbálják meg őket rávenni, hogy váltsanak üdülési klubtagságot. Szintén az ír Európai Fogyasztói Központ számolt be arról, hogy a megkörnyékezett ír fogyasztók tapasztalatai szerint az órákig tartó termékbemutatón ételt nem, ám annál több alkoholt kínálnak, és igyekeznek folyamatos nyomás alatt tartani a hallgatóságot, akik ilyen módon nem tudják alaposan átgondolni sem a szerződés feltételeit, sem pedig azt, hogy egyáltalán akarnak-e szerződést kötni.
A fogyasztók, akik aláírják a szerződést, majd meggondolják magukat néhány nappal később, csapdahelyzetben találják magukat: az üdülési klub addig készséges üzletkötőit vagy nem tudják elérni többé, vagy pedig minősíthetetlen stílusban utasítják el kéréseiket.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A szálláshelyek vagy utazások pedig, amelyekre az üdülési klubok jogosítanak, általában jóval alacsonyabb színvonalúak, mint amit ígértek, és amire szerződtek; ám semmivel sem olcsóbbak egy normál utazási iroda által szervezett társas útnál.
Hasznos tanácsok az átverés elkerülésére
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata óva inti a fogyasztókat az üdülési klubokkal való szerződések megkötésétől és azt tanácsolják, mindig vegyék figyelembe az alábbi tanácsokat:
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








