A német autószövetség a tavasz, és az autógumik csereidőszakának közeledtével idén is elkészítette nyári gumiabroncs tesztjét többek között a két jelenleg leggyakrabban használt típusra is, a 195/65 R 15 V-re és a 175/65 R 14 T-re. 37 vizsgált abroncsból 28 kiválóan megfelelt, vagy megfelelt minősítést kapott. Az a csoport, amelyik a nem ajánlott osztályzatot kaptak, kizárólag az olcsó kategóriákból kerültek ki, így ismét bebizonyosodott, hogy érdemes nagyon odafigyelni, hogy min spóroljunk...
Cserélj gumit!
A jó idő közeledtével, ahogy egyre kevésbé hűlnek le az éjszakák, az autóra is érdemes némi figyelmet fordítani, például le kell cserélni a téli gumikat nyárira. Hogy erre miért is van szükség, az a német autószövetség tesztje során kiderült. A különböző téli gumiabroncsok által nyújtott teljesítményt száraz aszfalton 10-13 és 35, nedves aszfalton pedig 13 és 25 Celsius fokban tesztelték.
A téli gumik legnagyobb hátrányát száraz aszfalton a meghosszabbodó fékút jelenti, forróságban ez akár 16 méteres plusz fékutat is jelenthet, alacsonyabb hőmérsékleten a különbség nem ennyire jelentős. Emellett, ha az autó súlyát (például nyaralásnál a csomagokkal) növeljük, akkor a tapadás 75 százalékra csökken a 35 fokos hőmérséklet esetén, és jelentősen csökken a menetstabilitás is. Ez főként kanyarokban okozhat nagyobb problémát.
Ez a jelenség azonban egyáltalán nem jellemző nedves aszfalt esetén, ahol a téli gumi alig mutat néminemű hátrányt a nyári gumival szemben, mivel a nedves aszfaltra tervezett gumik jobb fékhatást eredményeznek.
A négy évszakos gumik attól függően, hogy téliesítettek avagy nyáriasítottak, más eredményeket mutatnak, ennek ellenére továbbra is igaznak bizonyult a téli gumik teszteredményeiből levonható következtetés, miszerint a négy évszakos gumik nem tudják felvenni a versenyt a speciálisan egy évszakra tervezett abroncsokkal.
Így a szakértők tanácsa marad, érdemes cserélni és az évszaknak megfelelő gumit használni, nem csupán gazdasági megfontolásból (mert jobban kopik nyáron a téli), a biztonsági szempontok figyelembevétele is ugyanerre az eredményre vezetnek.
Mit nem szabad venni?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az idei győztesek a 195/65 R 15 V típusból a Pirelli P 6-os, a Bridgestone Turanza ER 300-as, a Vredestein Sportrac 3-as és a Dunlop SP Sport Fastresponse. A "különösen megbízható" osztályzatot azok kapták, amelyek tökéletesen szerepeltek a biztonság tekintetében, vagyis semmilyen apróság nem merült fel a tesztelés során. A "megbízható" kategóriába mindössze egy nyári gumit soroltak be, mégpedig a Michelin legújabb fejlesztését, az Energy Saver-t.
A német autószövetség (ADAC) szerint az üzemanyag-fogyasztást és a kopást tekintve a nedves úttesten nyújtott teljesítmény minden tesztelt nyári gumi esetében ugyanolyan jó, mint száraz úttesten. A teszt legrosszabb eredményét a kínai Wanli S1095-ös abroncs produkálta. A katasztrofálisan hosszú féktávjával nedves úton már önmagában komoly rizikófaktort jelent.
A kisebb gumik esetén (175/65 R 14 T) a győztes címet a Pirelli Cinturato P4-es nyerte el, de kiválóan szerepelt a Continental EcoContact 3-as, a Fulda EcoControl, és a Kumho Solus KH17 is. A legrosszabb eredményeket az olcsó kategóriák nyújtották, mint a Sava, a Tigar, és a Trayal. A nedves úton való teljesítményük főleg a féktávot tekintve egyetlen egy ítélethez vezethetett, a "nem ajánlott" osztályzatot adta az ADAC.
A nyári gumik tesztje élesen megmutatta, hogy az alacsony ár az esetek legnagyobb részében a minőség rovására megy, bár ha jól körülnézünk a piacon, akkor különösebb nehézségek nélkül találhatunk rossz minősítést kapott gumikat drágábban, mint a jó minőségűek. Így tanácsos inkább a közép és felső árkategóriás abroncsokat megvenni, vagy keresni azokat, amik különösen megbízható minősítést kaptak, amik még lehet, hogy olcsóbbak is, mint a tavaly vett nyári gumink...
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Keresik a bajai szovjet hadifogolytábor áldozatait
- Nemzetközi fegyvercsempész banda ellen indult eljárás
- Kezdődik Velence sokak által vitatott intézkedésének tesztelése
- Van egy "kór", amit képtelenek a hazai kórházak kezelni
- Gondban lesz a YouTube-bal, ha ilyen mobilja van
- Már van, ahol szinte kötelező lesz e-autót venni a nagyobb cégeknek