7 °C Budapest

Letesztelt nyári gumik: van amelyik életveszélyes...

Pénzcentrum
2008. március 13. 05:40

A német autószövetség a tavasz, és az autógumik csereidőszakának közeledtével idén is elkészítette nyári gumiabroncs tesztjét többek között a két jelenleg leggyakrabban használt típusra is, a 195/65 R 15 V-re és a 175/65 R 14 T-re. 37 vizsgált abroncsból 28 kiválóan megfelelt, vagy megfelelt minősítést kapott. Az a csoport, amelyik a nem ajánlott osztályzatot kaptak, kizárólag az olcsó kategóriákból kerültek ki, így ismét bebizonyosodott, hogy érdemes nagyon odafigyelni, hogy min spóroljunk...

Cserélj gumit!

A jó idő közeledtével, ahogy egyre kevésbé hűlnek le az éjszakák, az autóra is érdemes némi figyelmet fordítani, például le kell cserélni a téli gumikat nyárira. Hogy erre miért is van szükség, az a német autószövetség tesztje során kiderült. A különböző téli gumiabroncsok által nyújtott teljesítményt száraz aszfalton 10-13 és 35, nedves aszfalton pedig 13 és 25 Celsius fokban tesztelték.

A téli gumik legnagyobb hátrányát száraz aszfalton a meghosszabbodó fékút jelenti, forróságban ez akár 16 méteres plusz fékutat is jelenthet, alacsonyabb hőmérsékleten a különbség nem ennyire jelentős. Emellett, ha az autó súlyát (például nyaralásnál a csomagokkal) növeljük, akkor a tapadás 75 százalékra csökken a 35 fokos hőmérséklet esetén, és jelentősen csökken a menetstabilitás is. Ez főként kanyarokban okozhat nagyobb problémát.

Ez a jelenség azonban egyáltalán nem jellemző nedves aszfalt esetén, ahol a téli gumi alig mutat néminemű hátrányt a nyári gumival szemben, mivel a nedves aszfaltra tervezett gumik jobb fékhatást eredményeznek.

A négy évszakos gumik attól függően, hogy téliesítettek avagy nyáriasítottak, más eredményeket mutatnak, ennek ellenére továbbra is igaznak bizonyult a téli gumik teszteredményeiből levonható következtetés, miszerint a négy évszakos gumik nem tudják felvenni a versenyt a speciálisan egy évszakra tervezett abroncsokkal.

Így a szakértők tanácsa marad, érdemes cserélni és az évszaknak megfelelő gumit használni, nem csupán gazdasági megfontolásból (mert jobban kopik nyáron a téli), a biztonsági szempontok figyelembevétele is ugyanerre az eredményre vezetnek.

Mit nem szabad venni?

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az idei győztesek a 195/65 R 15 V típusból a Pirelli P 6-os, a Bridgestone Turanza ER 300-as, a Vredestein Sportrac 3-as és a Dunlop SP Sport Fastresponse. A "különösen megbízható" osztályzatot azok kapták, amelyek tökéletesen szerepeltek a biztonság tekintetében, vagyis semmilyen apróság nem merült fel a tesztelés során. A "megbízható" kategóriába mindössze egy nyári gumit soroltak be, mégpedig a Michelin legújabb fejlesztését, az Energy Saver-t.

A német autószövetség (ADAC) szerint az üzemanyag-fogyasztást és a kopást tekintve a nedves úttesten nyújtott teljesítmény minden tesztelt nyári gumi esetében ugyanolyan jó, mint száraz úttesten. A teszt legrosszabb eredményét a kínai Wanli S1095-ös abroncs produkálta. A katasztrofálisan hosszú féktávjával nedves úton már önmagában komoly rizikófaktort jelent.


A kisebb gumik esetén (175/65 R 14 T) a győztes címet a Pirelli Cinturato P4-es nyerte el, de kiválóan szerepelt a Continental EcoContact 3-as, a Fulda EcoControl, és a Kumho Solus KH17 is. A legrosszabb eredményeket az olcsó kategóriák nyújtották, mint a Sava, a Tigar, és a Trayal. A nedves úton való teljesítményük főleg a féktávot tekintve egyetlen egy ítélethez vezethetett, a "nem ajánlott" osztályzatot adta az ADAC.


A nyári gumik tesztje élesen megmutatta, hogy az alacsony ár az esetek legnagyobb részében a minőség rovására megy, bár ha jól körülnézünk a piacon, akkor különösebb nehézségek nélkül találhatunk rossz minősítést kapott gumikat drágábban, mint a jó minőségűek. Így tanácsos inkább a közép és felső árkategóriás abroncsokat megvenni, vagy keresni azokat, amik különösen megbízható minősítést kaptak, amik még lehet, hogy olcsóbbak is, mint a tavaly vett nyári gumink...

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 6. szombat
Miklós
49. hét
December 6.
Mikulás
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?