11 °C Budapest

Többet fizetnek a javításért - bekeményítettek az autógyártók?

Pénzcentrum
2007. szeptember 20. 13:00

Az utángyártott és bontott alkatrészek kétségtelenül fontos szerepet játszanak az autóiparban, főként egy olyan országban, ahol az autók átlagos életkora meghaladja a 10 esztendőt. Természetesnek is hat, hogy egy 8 éves, összesen 800 ezer forintot érő autóba a tulajdonos nem szívesen vásárol 300 ezer forintért váltót, inkább megelégszik a bontottal.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az érdekellentét azonban ez esetben igencsak jelentős, hiszen az autógyártók semmiképpen se szeretnének lemondani a pótalkatrészek értékesítéséből származó több milliárd dolláros bevételről. A tengerentúli fogyasztóvédőknek így nem kellett igazán nagy fantáziával rendelkezni ahhoz, hogy a Kereskedelmi Bizottság nemrégiben megjelent ítélete mögött az autóipari lobbi nyomását lássák.

A Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság ugyanis úgy ítélkezett, hogy a szabadalmi törvény alá eső külső alkatrészek cseréje esetén az autósok, bizonyos alkatrészek esetében, csak a Ford által gyártott pótalkatrészt használhatják a gyártó F-150-es pickupjánál.

Bár a döntés csupán egy modellre és összesen 7 alkatrészre, többek között az oldali tükrökre és a lámpatestre vonatkozik, az ítélet jelentős hatással lehet a gyártók magatartására, akik szeretnék teljes mértékig sajátjuknak megtartani a rendkívüli összegekért megterveztetett külső designt.

A fogyasztóvédők szerint azonban ez amellett, hogy az autósok számára évi 1,5 milliárd dolláros (275 milliárd forintos) pluszkiadást jelentene, olyan kockázat megjelenéséhez vezetne, mely több szektorban is jelentős változásokat hozhatna. A drágább alkatrészek ugyanis arra kényszeríthetnék az autósok egy részét, hogy halogassák a javításokat, így egyre több, közel sem 100 százalékos biztonsággal működő autó kerülne az utakra.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,9 százalékos THM-el, és havi 82 061 forintos törlesztővel fel lehet venni a Gránit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az MKB Banknál 3,21% a THM; a Raiffeisen Banknál 3,44%; a CIB Banknál és a Gránit Banknál 3,45%; míg az Unicredit Banknál 3,58%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Megoldást jelenthetne a problémákra, ha a szabadalmi törvény alól kivonnák a pótalkatrészeket, mely fokozná a versenyt, ezáltal csökkentve az árat és növelve a minőséget az autóalkatrészek piacán. A fogyasztóvédők csoportjai szerint az alkatrész teljes külső megjelenéstől való elszakítása nem okozna jelentős károkat az autógyártók számára, csupán visszaadná a fogyasztóknak szabad választási jogát.

Az utángyártott és a gyári alkatrészek közötti árkülönbség hazánkban is jelentős, jelenleg azonban semmilyen korlátozás nincs életben arra vonatkozóan, hogy a sérült vagy meghibásodott elemeket milyen gyártmányú alkatrészre kell cserélni a szerelőműhelyekben.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. október 27. szerda
Szabina
43. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?