A kutatók remélik, hogy ez az áttörés segít a tengeri élővilágot fenyegető halálos veszélyek korai felismerésében.
A NASA tervei szerint 2030 körül nyugdíjazza a Nemzetközi Űrállomást (ISS), és magáncégekkel együttműködve keresi az utódját. A kaliforniai Vast Space az egyik versenyben lévő vállalat, amely 2026 májusára tervezi a világ első kereskedelmi űrállomásának, a Haven-1-nek a fellövését - tudósított a CNN.
Az ISS, azaz a Nemzetközi Űrállomás az emberiség egyik legnagyobb vívmánya, amely közel 25 éve folyamatosan lakott, és eddig 26 országból csaknem 300 látogatót fogadott. Bár jóval túlélte az eredetileg tervezett 15 éves élettartamát, a NASA már a következő generációs űrállomáson dolgozik.
Az űrügynökség versenyt hirdetett a legjobb tervek kiválasztására, amelynek keretében egy vagy több partnerrel együttműködve egy 30 napos, legénységgel ellátott küldetést hajtanának végre. Hosszabb távon a NASA lényegében "állomásszolgáltatásokat" vásárolna egy magánvállalkozótól.
A Vast Space a SpaceX-szel kötött megállapodást a Haven-1 nevű űrállomás fellövésére. Az egymodulos kialakítás egy egyszerű, kísérleti koncepció, amely három évig maradna pályán, és négy kéthetes küldetést támogatna, egyenként négy űrhajóssal.
A "emberközpontú" tervezésű és mikrogravitációs kutatásra alkalmas tudományos laboratóriummal felszerelt Haven-1 mind magán-, mind kormányzati küldetések számára elérhető lenne. "Elsődleges prioritásunk, hogy valódi űrállomás-üzemeltető vállalattá váljunk" – nyilatkozta Max Haot, a Vast Space vezérigazgatója.
A Haven-1 átmérője 4,4 méter, lakható térfogata 45 köbméter lenne, ami nagyjából egy emeletes busz belső terének felel meg – ez az ISS 388 köbméteres lakható térfogatának mindössze nyolcada. A SpaceX Falcon 9 rakétájával juttatnák Föld körüli pályára, az első legénység pedig néhány hónappal később követné a SpaceX Crew Dragon űrhajójával.
A belső kialakítás tartalmaz egy 1,2 méteres kupolaablakot, kinyitható közösségi asztalt, privát alvóhelyet minden legénységi tag számára és a Starlink által biztosított nagy sebességű internetkapcsolatot. "Nem luxusszállodának terveztük, de hisszük, hogy ha jobban érzed magad, jobban pihensz és jobban kommunikálsz, akkor jobban is tudsz dolgozni" – mondta Haot.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A projekt 2023 közepi bejelentése óta a Vast Space létszáma 200-ról 950 alkalmazottra nőtt. A vállalat nemrég fejezte be a Haven-1 tesztváltozatának építését, és már az űrbe szánt modul építésén dolgozik, amely a végső hegesztési fázisban van. A fellövés előtti műveletek várhatóan 2026 áprilisában kezdődnek meg a májusi indítás előtt.
A Vast nem az egyetlen magáncég, amellyel a NASA együttműködik: a versenyben van a Starlab (az Airbus és a Northrop Grumman közös vállalkozása), Jeff Bezos Blue Origin cége, valamint a texasi Axiom Space is, amely 2022-ben végrehajtotta az első teljesen privát legénységű küldetést az ISS-re.
Szakértők szerint az űrállomások üzemeltetése költséges vállalkozás. Az MIT kutatója, Olivier de Weck szerint a jelenlegi ISS napi üzemeltetési költsége körülbelül 12 millió dollár. "Egy jövőbeli kereskedelmi űrállomásnak az éves működési költségeit valahol 1-2 milliárd dollár között kell tartania, ami napi 2,7-5,5 millió dollárnak felel meg, kevesebb mint fele az ISS költségeinek."
A Vast nem hozta nyilvánosságra az üzemeltetési költségeket, de közölte, hogy a Haven-1 indításáig körülbelül 1 milliárd dollárt fektet be, amely részben alapítója, a kriptovaluta-iparban vagyont szerzett Jed McCaleb magántőkéjéből, részben az ügyfelektől származó bevételekből származik.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








