A lépés a gazdasági dinamizmust is fékezheti, és hosszabb távon strukturális változásokat hozhat a kiskereskedelemben.

Lezárta a Kása Roland által üzemetetett Rolix YouTube-csatorna reklámozási gyakorlatát vizsgáló eljárását a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH feltárta, hogy a videómegosztó csatornán megjelent egyes, a ViharFlotta Kft. által értékesített termékeket és szolgáltatásokat tartalmazó kereskedelmi kommunikációk esetén nem volt egyértelműen feltüntetve a tartalmak reklámjellege. A vizsgálat alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak a jogkövető magatartásuk kialakítása érdekében. Ezek a ViharFlotta Kft. más influenszer partnereire is kiterjednek, végrehajtásukat pedig kötelezően előírta a GVH Versenytanácsa.
A Gazdasági Versenyhivatal 2024 tavaszán versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat hazai influenszerrel és több hirdető céggel szemben. A GVH a hazai tartalomgyártók reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében lefolytatott online ellenőrzés (ún. sweep) keretében észlelt számos hiányosságot a véleményvezérek marketingtevékenységében. A GVH feltárta, hogy mindössze az influenszerek 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54%) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást.
A GVH elsőként a több mint 280 ezer feliratkozóval rendelkező „Rolix” YouTube-csatornát üzemeltető Kása Rolanddal, illetve kereskedelmi partnerével a ViharFlotta Kft.-vel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást zárta le. A nemzeti versenyhatóság feltárta, hogy:
- a Rolix csatornán 2023 augusztusától 2024 augusztusáig megjelenő egyes kereskedelmi kommunikációk tartalmazták a vállalkozás által értékesített Rolix márkás termékekre, illetve a cég által szervezett rajongói közönség/videós találkozókra vonatkozó hirdetéseket;
- ugyanakkor a tartalmak reklámjellege egyes videók esetében nem került feltüntetésre, illetve azok képi vagy akusztikus elemeiből sem volt egyértelműen felismerhető a reklámtartalom a fogyasztók számára.
Mindez alapján a GVH Versenytanácsa megállapította, hogy Kása Roland és a ViharFlotta Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. Az eljárás alá vontak együttműködést tanúsítottak, már az eljárás során módosították a jogsértő kommunikációt, elismerték a jogsértést, illetve lemondtak jogorvoslati jogukról. A GVH figyelembe vette azonban azt is, hogy a kifogásolt gyakorlat által érintett fogyasztói kört döntő részben kiskorúak alkották.
Minderre tekintettel a GVH Versenytanácsa a ViharFlotta Kft.-re 920 ezer forint bírságot szabott ki, míg Kása Roland esetében eltekintett a bírság kiszabásától, többek között figyelembe véve, hogy nagykorúvá válását követően, rövid ideje, néhány éve vállalkozó csupán, így a céggel folytatott üzleti kapcsolatában a ViharFlotta felelőssége a meghatározóbb.
Az eljárás alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak, melyeket a GVH Versenytanácsa elfogadott és kötelezően előírt számukra. Ennek keretében a felek felülvizsgálják piaci működésüket és szerződéses kapcsolataikat, hogy azok megfeleljenek a szabályozási környezetnek. Vállalták továbbá a reklámozással kapcsolatos jogszabályi elvárások oktatását, nem csak saját üzleti kapcsolatukban, hanem a ViharFlotta valamennyi influenszer partnerére kiterjedően. A GVH eljárásának így a konkrét ügyben vizsgált kereskedelmi gyakorlaton túlmutató pozitív hatásai is lesznek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A GVH ismételten felhívta a hazai influenszerek, illetve az érintett ügynökségek és hirdetők figyelmét, hogy a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, ha a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek, illetve akkor is, ha a véleményvezér saját vállalkozását, termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. A nemzeti versenyhatóság a véleményvezérek és ügynökségek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.
A Gazdasági Versenyhivatal továbbra is kiemelt figyelmet fordít a gyermekek és fiatalok – mint sérülékeny fogyasztói csoport – védelmére. A GVH a Digitális Tudatosság Programjával többek között arra törekszik, hogy felébressze a gyermekek tudatosságát a digitális tér kockázataival kapcsolatban.

Brutál gázsit vághat zsebre budapesti koncertjeiért a Metallica: hihetetlen, mi lehet a szerződésben
A Metallica budapesti koncertjeinek szerződéses részleteit nem árulják el a szervezők, de kiderült, hogy a zenekar gázsija helyszíntől függően 1,5–2,2 millió dollár.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


