Magyarországon már november elejétől érezhetően nő a karácsonyi filmek iránti online érdeklődés a Google Trends adatai szerint.
Az art mozik a hazai és nemzetközi filmes piac ínyencségeit, a legfrissebb művészfilmeket hozzák el a hazai „filmbubosok” (copyright: Réz András) számára. Hogy élték/élik át a járványhelyzetet, miből gazdálkodnak, kérdeztük Szabó Éva Andreát, az Art-Mozi Egyesület elnökét és Borsos Erikát, a Budapest Film egyik vezetőjét, a MOSZ (Mozisok Országos Szövetsége) elnökét.
Az utolsó két év – mindkét szakember szerint - katasztrofális volt a mozik (és egyéb kulturális intézmények) életében. Ennek okai között nemcsak a két részletben, összesen 11 hónapos zárva tartás szerepel, hanem a nézői szokások drasztikus megváltozása, a streaming berobbanása is. De az elmúlt időszak nézőszámai alapvetően a járványtól való félelemtől, a védettségi igazolvány-, majd a maszk bevezetésétől zuhantak be. A két bezárás közötti rövid nyitásban átlagosan 50%-kal esett vissza a forgalom. Ez nemcsak a nézői félelmeknek tudható be, hanem a filmbemutatók sorozatos elmaradásának, csúszásának is.
Borsos Erika kiemeli, hogy a MOSZ-hoz tartozó mozik száma nem változott, nem kellett a Covid miatt bezárniuk a filmszínházaknak, de nagyon sokan a fejlesztésekre félretett pénzüket élték fel az elmúlt két év alatt. Kaptak támogatást az NKA-tól és a NFI-től, ami nagy segítség volt, de nem oldotta meg az összes problémájukat. Több fim bemutatását későbbi időpontra tették át.
A 2021 májusi újranyitás óta mindkét szervezethez tartozó moziknál lassú javulást tapasztalnak, de még messze vannak az „utolsó békeév” a 2019-es nézőszámtól. Az elmúlt pár hónapban még mindig csak a látogatók kb. 60%-a tárt vissza a vetítőtermekbe.
Szabó Éva Andrea szerint nagyon nehéz megmondani mikor áll helyre a piac. Teljesen talán sosem. Mindenki láthatja, hogy folyamatosan újabb és újabb streaming szolgáltatók tűnnek fel. A mozi- és tv bemutató közötti időablak egyre rövidül: pár éve ez még 6 hónap volt, most már csupán 45 nap.
A moziknak - kiváltképpen az art-moziknak – már nem elég levetíteni a filmeket, az életben maradáshoz előre kell menekülniük. Ennek egyik útja a különböző események szervezése. Sokan elmozdulnak ebbe az irányba: közösségi térként, „event cinema”-ként határozzák meg magukat, a hagyományos funkciók megtartása mellett.
Borsos Erika hozzáteszi, hogy a Budapest Filmnél igyekeznek több lábon állni: már az első hullám idején elindították a TÁVMOZI szolgáltatásukat, ami nem egy streaming csatorna, hanem virtuális moziként működik. Így a legtöbb fesztivált meg tudták tartani - szerencsére komoly érdeklődés mellett. Természetesen tudják, hogy ez nem pótolja sem az igazi moziélményt, sem a nézőszámot. Ezzel együtt, sokat segített nekik a zárás alatt: bevétel keletkezett, és a törzsközönségüket egyben tudták tartani. Közel 50 ezer néző választotta a mozizásnak ezt a formáját.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Budapest Film – a többi art mozihoz hasonlóan - a vetítéseken kívül évente több tucat rendezvényt, fesztivált is szervez. Ezek nagyobb része visszatérő esemény (BKFM, Verzió, Zsifi, Friss Hús, stb) valamely nemzet éves kortárs filmtermését bemutató válogatás (Olasz fesztivál, Szemrevaló, Észt Hét, Cseh filmkarnevál, Finn filmnapok, Szlovén filmnapok, Lengyel Filmtavasz, Japán filmhét, Koreai filmhét, Portugál). Van sok tematikus fesztivál is (Építészeti filmnapok, Ars sacra fesztivál, Busho). A nemzeti filmheteket az adott ország nagykövetségével vagy kulturális intézetével közösen szervezik, a tematikus válogatásokat pedig egy-egy projekt csapat rakja össze.
Az Artz-Mozi Egyesülethez tartozó termek a filmeket nagyrészt a hazai forgalmazó cégektől szerzik be, ezen kívül az NFI Filmarchívuma, magyarországi kulturális képviseletek és egyéb, egyéni utak is nyitva állnak előttük. Van lehetőség például egyedi vetítési jogot kérni bizonyos amerikai stúdiók filmjeire. Az élő közvetítések egy részét pedig külföldi forgalmazóval kötött szerződés alapján bonyolítják.
A Budapest Film is piaci alapon működik. Minden szóba jöhető szakmai pályázaton indulnak, és fővárosi cégként, a Fővárosi Önkormányzattól is érkezik támogatás. A Budavári Önkormányzat pedig a Tabán mozi fenntartásában segít.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








