A karácsonyi időszakban a magyar családok bőséges hazai halkínálathoz juthatnak, az árak a tavalyi szinten maradnak.
Kilátástalan helyzetben rengeteg magyar: hiába az Otthon Start, CSOK, nekik sosem lesz saját lakásuk
A GKI friss elemzése szerint a hazai lakásárrobbanás jelentős része az elmúlt két évre koncentrálódott – ennek pedig egyre súlyosabb következményei vannak a lakhatás szempontjából, különösen a fiatalabb és alacsonyabb jövedelmű háztartások esetében.
Az elmúlt évtizedben az Európai Unió tagállamai közül Magyarországon drágultak a legnagyobb mértékben a lakások: 2014 és 2024 között több mint 237 százalékkal emelkedtek az árak, szemben az uniós átlagként mért 58 százalékos növekedéssel.
Miközben más európai országokban jól kiépített bérlakásrendszerek biztosítanak alternatívát, Magyarországon a rászorulók szinte kizárólag a piaci alapú, drága bérlésre kényszerülnek. A saját tulajdonú lakás már nem csupán cél, hanem gyakran elérhetetlen vágyálom.
Bár a kormány az elmúlt években több intézkedéssel próbálta élénkíteni az ingatlanpiacot (CSOK, Babaváró, Falusi CSOK, CSOK+), ezek hatására nem csökkentek, hanem épphogy meredeken emelkedtek az ingatlanárak, különösen a fővárosban.
A GKI elemzése 2016 és 2024 közötti fővárosi adatok alapján kimutatta: az árak alakulását leginkább három tényező befolyásolta:
- az építőipari termelői árindex (az új lakások áremelkedésén keresztül),
- a 10 éves állampapírhozamok (mint alternatív befektetési lehetőség),
- és a nettó keresetek növekedése.
A piacon az új és használt lakások árai rendkívül szorosan együtt mozognak: az árak közötti korreláció gyakorlatilag tökéletes (0,97). Ez azt jelenti, hogy ha drágulnak az új lakások – például az építési költségek emelkedése miatt –, az húzza magával a használt lakások árát is.
Érdekes, hogy az ingatlanhitelek kamata, illetve a lakáspiaci tranzakciók száma kevésbé befolyásolták közvetlenül az árakat.
Alacsony állampapírhozamok idején sok befektető ingatlanba fektette a pénzét, ami megnövelte a keresletet és felhajtotta az árakat. Ugyanakkor, amikor a hozamok 6,5–7% körülire emelkedtek, a spekulatív tőke egy része visszaáramlott az állampapírok piacára. Ez keresletcsökkenést hozott az ingatlanpiacon, ami például 2022–2023 fordulóján már árkorrekcióban is megmutatkozott.
2024 utolsó negyedévében a tranzakciók száma nyolcéves mélypontra süllyedt, vagyis egyre többen árazódtak ki a lakáspiacról – a bérlők és vásárlók oldaláról egyaránt.
Bár 2016 és 2024 között a nettó keresetek is jelentősen – 170%-kal – emelkedtek, ez nem jelenti azt, hogy mindenki számára könnyebb lett a lakáshoz jutás. A keresetnövekedés elsősorban a közép- és felső jövedelmű háztartásoknak kedvezett, amelyek így még több pénzt tudtak ingatlanba fektetni – újabb keresleti nyomást gyakorolva a piacra.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Egy stagnálás felé tartó piacba érkezett meg 2025 elején az Otthon Start lakáshitel-program, tíz hónappal a parlamenti választások előtt. A kedvezményes kamatozású hitel sokaknak jelent vonzó lehetőséget, ugyanakkor az elemzők szerint újra felerősítheti a spekulatív vásárlásokat, ami ismét árfelhajtó hatású lehet.
A szakértői várakozások szerint a program akár már fél éven belül 10%-os, egy éven belül pedig akár 15–20%-os áremelkedést is okozhat – még tovább nehezítve a saját otthonra vágyó fiatalok helyzetét.
A jelenlegi modellben a támogatások a keresletet növelik, miközben a kínálat korlátozott – ez szinte törvényszerűen újabb áremelkedéshez vezet. Ezzel szemben egy állami vagy önkormányzati bérlakásépítési program valós segítséget nyújthatna azoknak, akik önerő és biztos törlesztési képesség nélkül maradnak a lakáspiacon.
Mibe fektetnél?
A Debreceni Egyetemmel közösen indított Pénzcentrum kutatásunk célja feltérképezni, hogyan gondolkodnak a magyar háztartások ezekről a kamatbevételekről. Milyen csatornákon keresztül helyezik el ezeket a pénzeket? Milyen szempontok vezérlik döntéseiket – a biztonság, a rugalmasság, a hozam vagy épp a banki ösztönzők? A felmérés külön figyelmet szentel annak is, hogyan reagáltak a lakossági befektetők a bankok célzott ajánlataira. Hány ügyfél élt azzal a lehetőséggel, hogy új számlát nyisson? Kutatásunk eredményei minden olyan befektetőnek irányadóak lehetnek, akik tudatosan szeretnék kezelni megtakarításaikat a következő időszakban. Köszönjük, ha szánsz néhány percet a kérdőív kitöltésére.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








