Már elérhető az M1 regionális matrica 2026-ra, ez az új matrica az M1-es autópálya felújítása és bővítése miatt kerül bevezetésre.
Hét civil szervezet egy 15 pontból álló javaslatcsomaggal radikális átalakítást szorgalmaz a fővárosi parkolási rendszerben. A cél a közlekedési dugók mérséklése, a parkolóhelyek igazságosabb kihasználása és több zöldterület kialakítása. A kezdeményezők szerint az álló autók jelentős helyet foglalnak el a közterületeken, amit sokkal hatékonyabban lehetne hasznosítani, ezért piaci alapú díjakat vezetnének be, miközben szigorítanák a parkolási engedélyek kiadását is.
A fővárosi parkolási rendszer gyökeres átalakítását javasolja hét civil szervezet, amely a Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésére készített elő egy 15 pontból álló javaslatcsomagot. A kezdeményezés célja a közlekedési dugók csökkentése, a parkolóhelyek könnyebb elérhetősége, valamint több tér biztosítása a zöldfelületeknek, gyalogosoknak és kerékpárosoknak.
A javaslat kiindulópontja, hogy az álló járművek akadályozzák a kerékpáros közlekedést, és a jelenlegi parkolási díjak nem tükrözik a közterület-használat valós értékét. A civilek szerint diszkriminatív, hogy az önkormányzat lemond a közterületen tárolt gépjárművek okozta bevételekről, ami hátrányosan érinti a gépjárművel nem rendelkező vagy azt magánterületen tároló lakosokat - írta meg az Index.
A koncepció lényege, hogy piaci alapú, közterület-menedzsment szemléletű megközelítéssel segítsék elő a közterületek funkcióváltását. A javaslattevők hangsúlyozzák, hogy "nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása".
A tervezet szerint a parkolási engedélyek kiadását parkolási megváltási díjhoz kötnék, és erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét. A nem helyi lakosok parkolási díját a jelenlegi kétszeresére emelnék, míg a helyi lakosok esetében fokozatosan csökkenő kedvezményrendszert vezetnének be.
Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője a javaslattal kapcsolatban kiemelte: "A helyi lakosok élhető környezete és a város átszellőzésének biztosítása is megköveteli, hogy minél több zöldfelület legyen a külső kerületekben is. A zöldfelületek kialakítását viszont nagymértékben nehezíti, illetve sok esetben ellehetetleníti, hogy a rendelkezésre álló területeket autók tárolására, parkolására használják."
A javaslat szerint a parkolási díjak jelentősen emelkednének, különösen a belső kerületekben. Például az A zónában az éves parkolási díj 2,4 millió forint lenne, amelyből kezdetben 98%-os kedvezménnyel 48 ezer forintot kellene fizetni az első autó után. Ez a kedvezmény azonban fokozatosan csökkenne az évek során.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A koncepció radikálisabb pontjai között szerepel, hogy a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt, sőt, bizonyos védett területekre be sem hajthatnának. A nagy méretű, jellemzően 2 tonna feletti össztömegű autók parkolási díjait pedig 100 százalékkal emelnék.
A javaslattevők hangsúlyozzák, hogy a parkolási díjakból származó bevételeket a lakosság életminőségének javítására fordítanák. Bár a fővárosi egységes parkolási rendszer megteremtése nem előfeltétele a koncepció megvalósításának, de jelentősen segítené azt.
A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot hét civil szervezet - köztük a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké és a Közlekedő Tömeg Egyesület - dolgozta ki és terjesztette elő a Fővárosi Közgyűlésnek.
Mit ünneplünk karácsonykor és szenteste? Ez a karácsony szó jelentése, a karácsonyfa állítás eredete
A karácsonyfa-állítás a 17. századtól német területekről terjedt el.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








