A Magyar Nemzeti Bank 540 millió forint bírságot szabott ki a TheGroup One Zrt.-re.
Hosszú évek tartó trend fordult meg a hazai lakáspiacon - jelezték ingatlanpiaci szakemberek a Pénzcentrum megkeresésére. A számok azt mutatják, hogy a hirdetési idők meghosszabbodtak, és a keresleti piacról a kínálati piac felé mozdult el a lakóingatlanok piaca Magyarországon. Ez a vevők malmára hajthatja a vizet, hiszen egyértelműen alkupozíciót jelent számukra. A piaci változások eredményeként az ingatlaneladók viszont egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, hiszen ma már sokkal komolyabban kell küzdeniük a vásárlókért.
Igazi trendfordulás zajlik épp a hazai lakóingatlanok piacán. Mint arra Lipták Zsuzsa, az OTP Otthonmegoldások Kft. ügyvezetője felhívta a figyelmet: „2022 IV. negyedévével kezdve egyre inkább egy lassulásnak, megtorpanásnak lehetünk szemtanúi az ingatlanpiacon. A kereslet csökkenése a tranzakciók és a keresések számának csökkenésében is megmutatkozik, aminek következtében a hirdetési idők meghosszabbodtak, és a keresleti piacról a kínálati piac felé mozdulunk.”
Az értékesítési idők növekedését jól mutatja az otpotthon.hu-n elérhető hirdetések számának dinamikus emelkedése is. Az egy évvel ezelőtti 101 ezer hirdetéshez képest mára egy 175 ezres állományról beszélünk, és egyes hónapokban akár 10-20 ezres növekedés is megfigyelhető
- tette hozzá a Pénzcentrum megkeresésére Lipták Zsuzsa.
Ugyanakkor az OTP Otthon adatai alapján ezt a változást az ingatlanhirdetők az árképzésükbe még nem építették be teljesen. Mint azt korábbi elemzésükben kifejtették, az eladók többsége ugyan egyelőre inkább kivár, de már egyértelműen látszik, hogy az eladásra kínált lakásoknál a sikeres értékesítés reményében egyre többen csökkentik a meghirdetett árat. A legfrissebb statisztikák azt mutatják, hogy az ingatlanok 78,2 százalékánál nem történt ármódosítás, míg 18,7 százalékánál csökkent a hirdetési ár.
Ha az árváltozást az otpotthon.hu teljes fővárosi és Pest vármegyei állományra vetítjük, akkor az az eredmény jön ki, hogy a térségben összességében 2 százalékos volt a négyzetméterre számított árcsökkenés az elmúlt két hónapban: a fővárosban nem volt érdemi elmozdulás, viszont a megyében 4,7 százalékos volt a visszaesés. Az otpotthon.hu szakértőinek összegzése szerint ráadásul az ország más területein is hasonló folyamatok tapasztalhatóak.
Az aktuális kínálati árak alakulása mellett a KSH legfrissebb, 2022 harmadik negyedéves adatai mindenesetre már azt mutatják, hogy megtörni látszik a drágulás lendülete a hazai lakáspiacon. Az előző negyedévhez mért árnövekedés ebben az időszakban mindössze 1 százalékos volt.
Az otpotthon.hu szakértőinek összegzése szerint az ország legtöbb területén hasonló folyamatok tapasztalhatóak. A fővároson és Pest vármegyén kívül meghirdetett ingatlanok 13 százalékánál döntött úgy az eladójuk, hogy lefelé módosítja az eredetileg kért összeget, 3 százalékuk emelt az ingatlan kínálati árán, míg 84 százalékuk kitart eredeti elképzelése mellett. A változás azonban még nem okozott számottevő változást az átlagárakban az elmúlt hónapokhoz viszonyítva.
Futó Péter, a Portfolio ingatlanpiaci elemzője is egyet ért azzal, hogy trendfordulás zajlik a hazai lakáspiacon. Mint fogalmaz, úgy tűnik, a hosszú évek óta tartó keresleti piacot az idei évben a kínálat fogja dominálni, ami hosszabb értékesítési időt és magasabb alkulehetőségeket jelent. „Értékesítői tapasztalatok szerint az eladók sok esetben még kivárnak, nem hajlandók engedni az árból, de akinek sürgős az eladás azt tapasztalhatja, hogy az elképzeltnél alacsonyabb áron tudja csak értékesíteni meghirdetett ingatlanát” – fogalmaz Futó Péter.
Az alacsony kereslet mögött elsősorban a magas hitelkamatok állnak, ami jelentősen lecsökkentette a potenciális vásárlók körét, a befektetők pedig a lakáspiaccal szemben a magasabb hozamokat kínáló állampapírok felé fordultak. A téli hónapok mélypontjai után ugyanakkor a március valamivel erősebb lehet a lakáseladások tekintetében, ennek ellenére a kamatok az idei évben még biztosan magasan maradnak, így 2023 várhatóan a kínálati piac éveként fog bevonulni a hazai lakáspiac történelmébe.
- tette hozzá a Portfolio ingatlanpiaci elemzője.
Ezért nagyon fontos a jó hirdetés…
Lipták Zsuzsa szerint a többéves ingatlanpiaci szárnyalás után a forgalom visszaesése és a drágulás tempójának lassulása most sok eladó számára teremthet olyan új helyzetet, amiben érdemes szakértők segítségét kérni, akik tapasztalatukkal, a piaci változások naprakész követésével, a helyi viszonyok alapos ismeretével támogathatják a sikeres értékesítés folyamatát. Főként, hogy felmérésük szerint azok, akik vásároltak már ingatlant, a leggyakrabban ingatlanhirdetési oldalakon szoktak keresni, majd az apróhirdetési oldalak, ismerősök ajánlása és a közösségi média csatornái következnek a népszerűségi sorrendben.
A digitalizáció már hosszú évek óta begyűrűzött az ingatlanpiacra is, így nem meglepő, hogy legnagyobb arányban ingatlanhirdetési portálokon keressük az új otthonunkat
– mondja Lipták Zsuzsa, az OTP Otthonmegoldások Kft. ügyvezetője. Véleménye szerint ugyanakkor bőven van még növekedési potenciál az ingatlan eladásra és vételre optimalizált portálokban, főleg a jelenlegi, ingatlanvásárlás szempontjából a korábbi évekhez képest kedvezőtlenebb helyzetben.
Mint azt a Lipták Zsuzsa a Pénzcentrumnak kifejtette, a piaci változások eredményeként az ingatlaneladók egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, hiszen ma már sokkal komolyabban kell küzdeni a vásárlókért, a vásárlók figyelméért, figyelmet kell fordítani a magas minőségű hirdetés elkészítésére. Emellett megnő a magas látogatottságú hirdetési oldalak jelentősége, egyre fontosabb, hol és milyen hatékonysággal hirdetnek a magánszemélyek. Az alábbi 3 pontban azt szedtük össze, hogyan kell úgy meghirdetni egy ingatlant, hogy az sikeres tranzakcióval záruljon.
- Kizárólag megbízható helyen hirdessünk! Egyértelmű, hogy mára még inkább az online térbe szorult az ingatlanok adásvétele, de komoly csapdát jelenthetnek egy-egy eladó számára azok a hirdetések, amelyeket irreális árakkal indítanak egyes online portálokon. Korábban sem volt tanácsos, most pedig pláne nem az, hogy megnézzünk néhány hasonló lakást és annak megfelelően számoljuk ki a mi ingatlanunk értékét. Mindenképpen érdemes szakértővel konzultálni ez ügyben, hiszen ők nem csupán az egyes oldalakon futó hirdetések kínálati áraival vannak tisztában, hanem a sikeres ügyletek adataival is. A jó hirdetéshez általában nem elegendő egy sima regisztráció az oldalon, például fényképes megjelenítéshez már fizetnünk kell, és ha nem költünk a hirdetésünk kiemelésére, automatikusan hátrébb sorolja a kereső. Fontos figyelni rá, hogy ne legyen kint egy hirdetés sokáig irreálisan magas áron, mert utána nehezebb felkelteni az érdeklődést egy már látott ingatlan esetében.
- Jó szöveg, még jobb fotó - csakis a valóságról! Minden fontos részlet precízen és pontosan szerepeljen a hirdetésünk szövegében, és ügyeljünk arra, hogy ne kerüljön ki hibás szöveg a netre. Mérsékelten legyünk csak szellemesek, a frappáns megfogalmazás lehet fél siker, a túlzott jópofaság már kevésbé vonzó ilyen szituációban. Használjunk nyugodtan figyelemfelhívó szóösszetételeket, fogalmazzunk választékosan, de ne feledjük, nem szórakoztatni szeretnénk az olvasókat, hanem érdeklődést kelteni bennük az ingatlanunk iránt. A jó fotó még inkább elengedhetetlen. Ne legyen homályos, nem kell profi felszerelés, de figyeljünk a fényekre, megvilágításra, és persze semmiképpen se legyen rendetlenség, ne legyenek a figyelmet elvonó tárgyak a képen. A mai okostelefonok mindegyike tud szép képeket készíteni, éljünk a lehetőséggel, de ne használjunk túl sok effektet, ne készítsünk panorámafotót, mert az eltorzított valóság később csalódást okoz a vevőjelölteknek és távolabb kerül a sikeres ügylet.
- Forduljunk ingatlanoshoz! Jelenleg fokozottan nehéz az eladás, az ingatlanosok ismerik a piacot, ők tudják, hogy merre találhatóak aktív ügyfelek, akik most is nyitottak a vásárlásra. A mostani, reális értékesítési árakkal is tisztában vannak, tehát kevesebb felesleges kör várható ily módon. Sokan persze még tartanak az ingatlanközvetítőktől, de az elmúlt években jelentősen kitisztult a piac. "Ha profival dolgozunk, el tudjuk kerülni az úgynevezett „ingatlanturisták” látogatását, nincs felesleges kontakt, hiszen ők csak szűrt, komoly vásárlási szándékkal rendelkező vevőt visznek a helyszínre" - tette hozzá Lipták Zsuzsa, aki azt is hozzáfűzte, hogy:
Azért, hogy a magánszemélyek hirdetései minél szélesebb réteghez és potenciális érdeklődőhöz eljuthassanak, most az ingyenes hirdetési lehetőség mellett ajándék Facebook-kiemelést adunk a hirdetésüket feltöltő személyeknek március 20-április 20. között.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








