A jövőben nem trükközhetnek a kötbérrel a közműcégek

Pénzcentrum
2013. március 20. 18:35

Módosulnak a földgáz- és villamos energia szolgáltatásokra vonatkozó egyes rendelkezések, melynek nyertesei egyértelműen a fogyasztók lehetnek.


A szociális közműszolgáltatás kialakítása érdekében az egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló törvényben fokozott szerepet kap a fogyasztók érdekeinek védelme - olvasható a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége közleményében. A fogyasztókat leginkább érintő változások a következők:

  • A felhasználók villamos energia- és földgáz szolgáltatásból történő kikapcsolására vonatkozó rendelkezések szigorításra kerülnek. Jelenleg a fogyasztó akkor is kikapcsolható a 60 napot meghaladó tartozása esetén, ha az nem számlafizetési késedelemből, hanem egyéb tartozásból - például kötbértartozásból - ered. Korábban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége beszámolt arról a fogyasztóellenes gyakorlatról, amelyet egyes közüzemi szolgáltatóknál tapasztalt: a fogyasztói bejelentések szerint ugyanis több esetben a vállalkozások "kvázi" hatósági magatartást tanúsítva, egyoldalúan határoztak meg akár százezer forintot is meghaladó kötbérfizetési kötelezettséget a fogyasztó számára. Tették ezt anélkül, hogy megfelelően bizonyítottak volna, miszerint a szabálytalan vételezés kétséget kizáróan megtörtént. A törvény értelmében a számlafizetésen kívüli tartozás - így például kötbértartozás - esetén már csak akkor lehet kikapcsolni az előfizetőt, amennyiben a szolgáltató ennek kapcsán polgári peres vagy fizetési meghagyásos eljárást indított igazolható módon. A Szövetség álláspontja szerint igazán fogyasztóvédő megoldás az lenne, ha a szabálytalan vételezés tényét megállapító jogerős bírósági ítélet esetén élhetne csak a vállalkozás a már említettek szerint a kötbérfizetés kiszabásának eszközével, és ezt követően az esetleges nemfizetés esetén kikapcsolással.
  • A szövetség a földgáz- és a villamos energia szolgáltatások kapcsán tapasztalta, hogy a szolgáltatóváltás folyamata nehézkesnek bizonyul amiatt, hogy a fogyasztó korábbi szolgáltatója nem teljesíti együttműködési kötelezettségét volt ügyfelével szemben. A törvényben a könnyebb váltás érdekében meghatározásra került azon kötelezettség a fogyasztók számára, hogy a felmondás visszaigazolásáról, az elszámolási pont egyedi azonosítójáról és a villamosenergia-vásárlási szerződés megszűnésének időpontjáról szóló értesítéssel együtt már a korábbi kereskedő által kibocsátott utolsó számla másolatát is meg kell küldenie az új kereskedőnek, amennyiben önállóan jár el a szolgáltatóváltás során. A számlamásolatból már könnyebben elérhetőek a fogyasztási helyre vonatkozó adatok az új szolgáltató számára, ezzel pedig egy sor, a kereskedőváltás során esetlegesen felmerülő hiánypótlási eljárás előzhető meg, nem is beszélve a szolgáltatóváltás folyamata kapcsán gyakran előálló fogyasztói jogvitákról.
  • A törvényben módosításra kerülnek a földgáz- és villamos energia szolgáltatók ügyfélszolgálataival kapcsolatos rendelkezések is. A fogyasztók számára ugyanis biztosítani kell azt a jogot, hogy a személyes ügyintézés igénybe vétele ne járjon számukra aránytalan érdeksérelemmel: emiatt a jövőben nem vonhatóak össze az ügyfélszolgálatok és mindegyik járási (fővárosi kerületi) hivatalban legalább egy ügyfélszolgálatot köteles működtetni az egyetemes szolgáltató, a fogyasztók számától függetlenül. Korábban azokban a járásokban, ahol az egyetemes szolgáltatás keretében ellátott fogyasztók száma nem haladja meg a 15 ezret, az egyetemes szolgáltató jogosult volt több, egymással szomszédos járásra kiterjedő összevont ügyfélszolgálatot működtetni. Szintén az ügyfélszolgálatra vonatkozó és fogyasztók érdekeit szolgáló új szabály, hogy az 5000 főt meghaladó lakosságú olyan településeken, amelyen nincsen egyébként egyetemes szolgáltató által fenntartott ügyfélszolgálat, biztosítani kell munkanapokon az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben a panaszfelvétel lehetőségét, továbbá a szolgáltató tájékoztató anyagainak, formanyomtatványainak, valamint üzletszabályzatának elérhetőségét.
  • Változnak a mérőórák leolvasására vonatkozó szabályok is. Ennek értelmében profil alapú elszámolás esetén kérheti a fogyasztó, hogy az eddigi, egy évben egyszer történő leolvasás helyett a szolgáltató negyedévente olvassa le a mérőórákat, ez elősegíti azt, hogy a számlázáshoz szükséges fogyasztási mennyiség ne becsléssel, hanem a valóságnak megfelelő adatokkal kerüljön megállapításra. A gyakorlatban emellett sokszor bizonyult sikertelennek az évi egyszeri szolgáltató általi leolvasás, amelynek eredménye ismét csak a becsült számlák számának növekedése volt, ezzel pedig a fogyasztó és a közüzemi szolgáltató közötti jogviták szaporodtak. A fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében ezért már a leolvasás előtti utolsó számlában vagy annak mellékletében kötelesek lesznek a szolgáltatók a fogyasztó figyelmét felhívni a leolvasás várható idejére, legalább 5 napos időtartam megjelölésével. Ha a leolvasás sikertelen, akkor pedig a leolvasó köteles értesítést hagyni a felhasználási helyen, lehetőleg a fogyasztó levélszekrényében. Ebben az értesítésben tájékoztatni kell majd a fogyasztót a leolvasás második megkísérlésének idejéről, emellett az időpont-egyeztetés lehetőségéről és a szolgáltató időpont-egyeztetésre alkalmas elérhetőségéről. A nap közben munkahelyi kötelezettségeiket ellátó fogyasztóknak szintén kedvez a törvény, mivel adott munkanapon akár este 20 óráig is lehetőséget kell a szolgáltatónak a leolvasásra biztosítania.

 

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm