A lakossági fogyasztókért szinte alig mutatkozik verseny az energiaszolgáltatók körében, ami részben a szabályozói, részben pedig a piaci körülményekre vezethető vissza. Ennek következtében, ha a háztartások egy kicsit is "jobban akarnak járni", nem tehetnek mást, minthogy igyekeznek időben befizetni a számláikat, és kihasználni az ennek fejében kapott kuponokat és kedvezménykártyákat.
A hazai lakossági energiapiacon lényegében alig mutatkozik verseny a fogyasztókért, ami elsősorban az egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó igen kemény árkontrollnak tudható be. A piaci szegmensbe való belépést tovább nehezíti a különböző fogyasztóvédelmi megfontolásokból származó előírások, amelyek betartása igen komoly költséget jelenten(é)nek egy új piaci szereplő számára, értve ez alatt például a ügyfélszolgálatok kiépítésére és nyitva tartására vonatkozó előírásokat.
A lakossági szegmensben, az egyetemes szolgáltatáson kívül mindössze két-három versenypiaci kezdeményezés tartható számon. Elsőként a földgázellátás terén jelent versenypiaci szereplő, az Emfesz az energiadíjból 8 százalékos kedvezményt ígért szerződő fogyasztóinak. A társaság üzleti modellje alapvetően olcsóbb gázbeszerzésre alapult, azonban e forrás elapadásával a társaság, és az általa kiépített hálózat is darabjai hullott.
Hosszabb távon tarthatónak tűnő modellel lépett a piacra nemrég a főként a távközlési piacon aktív Magyar Telekom. A német hátterű vállalat hagyományos (telekommunikációs) szolgáltatásai mellé kínálja kedvezményes árú energiaszolgáltatását. Az MTelekom célja az energiaszolgáltatás megindításával elsősorban meglévő ügyfélkörének többletszolgáltatáson keresztüli megtartása volt.
Az imént említett diszkontszemléletű szolgáltatásokkal szembe menve, az egyik egyetemes szolgáltató, az ELMÛ-ÉMÁSZ csoport "prémiumtermékkel" jelent meg versenypiac lakossági szegmensében. Az Elmű 10%-os energiadíj-felár mellett tiszta, megújuló forráson megtermelt villamos energiát kínál lakossági (és üzleti fogyasztói) számára.
A fent említett példákból kiolvasható, hogy azonos fogyasztási szint mellett igen korlátozottak a hazai lakossági fogyasztók lehetőségei a "spórolásra", így a "fogyasztói többlet"növelésére többynyire nem marad más megoldás, mint a különböző akciókban való részvétel. A szolgáltatók a legtöbb esetben egyetlen dologhoz kötik, az egyszeri kedvezmények, kuponok, stb. való jogosultságot, ez pedig nem más, mint az "időben fizetés".
Az egyetemes szolgáltatók részére egyrészt PR-tevékenységként is értékelhetők ezek a programok, másrészt pedig a fizetési fegyelem erősítését célzó "pozitív" eszközként. Ez utóbbival kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy hatalmas fogyasztói tartozások halmozódtak fel az egyetemes szolgáltatók mérlegében. A Magyar Energia Hivatal május végi adatai szerint az energiaszolgáltatókkal (áram, földgáz, távhő) szembeni (teljes) számlatartozás 143 milliárd forintot tett ki. A 90 napot meghaladó elmaradások ebből közel 65 milliárd forintot tesznek ki.

A négy nagy egyetemes gázszolgáltató közül a Főgáz és a Tigáz kínál kedvezményeket időben fizető fogyasztói részére. Előbbi társaság a Budapest Bankkal együtt dolgozott ki közös, hitelkártyával kombinált terméket, amelynek igénybevételével kedvezményt kap a gázfogyasztó a számlájából. A kártya egyébként a Főgáz honlapjának tájékoztatása alapján jelenleg épp nem elérhető, mert változnak a konstrukciós feltételek.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az olasz Eni csoporthoz tartozó Tigáz kedvezményre jogosító klubkártyával honorálja időben fizető fogyasztóit. A kártya egyrészt kedvezményre jogosít több tucat szolgáltatóegységben (pl. éttermek, szállodák, állatkert, épületgépészeti termékek, stb.), másrészt pedig pontgyűjtő kártyaként is alkalmazható, amelyben részt vesz az olasy anyacéghez tartozó benzinkútlánc, az Agip is.
Az áramszolgáltatók közül a német hátterű ELMÛ-ÉMÁSZ csoport indított nemrég programot időben fizető fogyasztóik honorálására. A csoport negyedévente kuponfüzetet küld fizetési kötelezettségeit folyamatosan teljesítő ügyfelei részére, amelyek aztán a szerződő partnereknél (étterem, ruházat, könyv) történő vásárlás során felhasználhatók.
Az E.ON szintén kuponokkal, illetve kedvezményre jogosító kártyával törekszik javítani fogyasztói fizetési morálján. A társaság "Jutalomkártya" programjában több különböző szintet is meghatározott, amelyektől függően fogyasztói eltérő mértékű "jutalomban" részesülhetnek.
Összességben elmondható, hogy az adott piaci és szabályozói feltételek mellett korlátozott lehetőségek mutatkoznak a lakossági szegmensben történő valós piaci verseny kialakulására. A szolgáltatóváltásra az esetek meghatározó részében szinte alig mutatkozik érdemi lehetőség, a szolgáltatók által nyújtott "hűségprogramok" inkább PR-tevékenységként értékelhetők, amelyekkel fogyasztóik elégedettségének javulását igyekeznek elérni, illetve ösztönözni kívánják a számlák időben történő befizetését.
Eldőlni látszik, ez lesz Esterházy Péter egykori otthonával: korábban eladták volna a legendás házat
Az Emőd utcai ingatlant Óbuda önkormányzata vásárolta meg, miután Esterházy fia eladásra hirdette azt.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








