Megjelent a Magyar Közlönyben az a jogszabály-módosítás, amely megemeli az ingyenes készpénzfelvétel értékhatárát a lakossági ügyfelek számára.
Hazánkban több mint 9 millió bankkártya van forgalomban, mégsem biztos, hogy mindenki tudja, hogy milyen adatokat rejt a bankkártyákon lévő számsor. A Pénzcentrum lerántja a leplet erről a titkos kódról, és azt is megmutatjuk, hogyan tarthatjuk ezeket a számokat a legnagyobb biztonságban.
Magyarországon a felnőtt (városi) lakosság 93 százalékának van bankkártyája és a megkérdezettek fele hetente legalább egy alkalommal használja is - derül ki a MasterCard korábbi kutatásából.
A 2014-es adatok szerint hazánkban több mint 9 millió bankkártya van forgalomban, de talán kevesen tudják, hogy mi alapján kerülnek a számok a bankkártyánkra. Azt mindekképpen érdemes tudunk, hogy a kártyán lévő számok meghatározása kártyatársaságonként (MasterCard, Visa, American Express) eltérő lehet. Ezért például már abban is különbségek vannak, hogy milyen hosszúságú ez a számsor.
Vajon milyen számokból áll a bankszámlaszám? KATTINTS a részletekért!
- válaszolta a Pénzcentrum kérdésére az OTP Bank.
A CIB Banktól pedig megtudtuk, hogy náluk 19 számjegyet is tartalmazhat egy-egy bankkártya annak típusától függően.
Miből állnak össze a számok?
A kártyaszám első hat számjegye a BIN (Bank Identification Number - bank azonosító szám), amely többek között az adott kártyát kibocsátó pénzintézetet azonosítja be. Ezen belül pedig elkülönített terméktípusok is megjelenhetnek benne, például kiderülhet, hogy fő- vagy éppen egy társkártyát tartunk-e a kezünkben - mondta el megkeresésünkre az Erste Bank.
A Visa kártyák esetében a további számokat egyénileg generálják. A bankkártyaszámunk pedig akárcsak a bankszámlaszámunk szintén tartalmaz ellenőrző számokat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- válaszolta megkeresésünkre a Visa.
Mi lapul a kártya hátoldalán?
A legtöbb esetben a kártya hátoldalán található egy biztonsági azonosító szám, amely az internetes vásárlások elengedhetetlen kelléke. Ennek elhelyezkedése és hosszúsága szintén kártyatársaságonként és bankkártya típusonként is változhat, de általában 3 számjegyből áll. Az American Express kártyák esetében például a kártya hátoldalán feltüntetett 3 jegyű kód mellett a kártya előlapján is található egy 4 jegyű hasonló célt szolgáló egyedi számsor.
Hogyan védhetjük meg bankkártyánkat?
- A bankkártyaszámunk és a biztonsági kódunk mellet a kártyánk lejárati dátumát is kezeljük ugyanolyan gondossággal, akár a PIN kódunkat. Ugyanis ezekre az adatokra van szükség, a webshopos fizetésnél, ezért ne adjuk ezeket a számokat se illetéktelenek kezébe.
KATTINTS! Így tuti, hogy nem nyúlják le a pénzed, ha neten vásárolsz
- Csak megbízható internetes oldalon vásároljunk! Érdemes megnézni, hogy milyen az oldal szerkesztése, nyelvezete. A szembetűnő helyesírási hibák, vagy az összecsapottnak tűnő weboldal szerkesztés gyanús lehet, így ezeket az oldalakat érdemes inkább elkerülni.
- Fizetéskor ellenőrizzük, hogy a kereskedő által elfogadott kártyák logója fel van-e tüntetve, akárcsak a "hagyományos" üzletekben, ez valóban megegyezik a bankkártyánkon lévő logóval, vagy csak hasonló?
- Érdemes megnézni titkosított-e kommunikáció. Erre utal az URL címben a "https" valamint a mellette szerepelő "lakat" jel, erre kattintva megjelenik a titkosításhoz használt tanúsítvány.
- Mindig ellenőrizzük, hogy a vásárlással, a vásárlástól való elállási lehetőséggel, kiszállítással kapcsolatos információk megtalálhatóak-e az adott oldalon.
- A vásárlás után mindig jelentkezzünk ki a weboldalról. Az internetes vásárlásainkat és átutalásainkat mindig saját számítógépről, vagy mobilról indítsuk, és semmi esetben se használjunk nyilvános hozzáférésű hálózatot. Csak olyan eszközt használjunk, aminek a vírusvédelme naprakész, valamint operációs rendszere, alkalmazásai az aktuális biztonsági frissítésekkel rendelkezznek.
- Állítsunk be SMS értesítést. Számos bank kínál olyan mobilszolgáltatást, amelynek köszönhetően minden vásárlásunkról SMS-t kapunk, így azonnal láthatjuk, ha illetéktelenek fértek hozzá a számlánkhoz. Ha pedig megtörtént a baj, ismerjük a kártya letiltásának lépéseit, és azonnal lépjünk kapcsolatba a kártyát kibocsátó bankkal.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








